1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Altijd weer lekker om je stukjes te lezen en plaatjes te kijken.
    En voor de zoveelste maal: :clap:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Hahaha, nou, met dit teringding is er voldoende om over te blijven schrijven.
     
    Ecobeast, Edgar Focus en AlexKooijman vinden dit leuk.
  3. ohoh, hou mijn hart al vast en hoop op een spoedige verlossing van ons geduld...

    je weet dat er een keer een grens is? al denk ik dat die bij jou heel hoog ligt en hoger als die van mij, ok als t niet mijn daily was, had ik er misschien anders over gedacht
     
  4. Ik ben al zo ver over mijn grens, maar mijn koppigheid maakt dat mijn acceptatieniveau hoger ligt... Anders gezegd, ik verrek het om die auto te laten winnen en wat is het alternatief? Dan zet ik m weg in een hoekje, onder een kleed en wordt het over 30 jaar een barnfind. Of ik bouw m om naar vol elektrisch.

    Maar voorlopig gaan we door op de ingeslagen weg.
     
    Sloeber vindt dit leuk.
  5. hou de ingeslagen weg maar vooral aan dan, want ombouwen naar electrisch???? kom op, dat blok wat erin ligt is echt pure porno! heb weinig met BMW, maar dat blok van jou zou ik zo met een glasplaat erop als salon tafel neerzetten, maar dan hoor je niet dat geweldige geluid wat het produceert.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Zo...kwam erachter dat ik wat achter liep...nu weer bijgelezen :D. Weer leuke verhalen en foto's Koos. Inventief die brug.
     
  7. Dus, gereviseerde motor met veel nieuwe delen weer ingebouwd, lekker rijden… De tweede rit, er stond nog geen 125 km op de teller, was ik bijna thuis, nog snel wat bij de supermarkt oppikken en dus even parkeren. Met het in de achteruitzetten hoorde ik een soort schaaf/piepgeluid, maar geen V-snaar. Dus parkeren en motorkap open, kijken en voelen en binnen een paar tellen geconstateerd dat het de distributie is, meer specifiek bij de kop/nokkenastandwiel. chips.

    De winkel in, spullen gepakt en met de billen samengeknepen de laatste twee kilometers naar huis gereden en de auto de garage ingereden. Die zondagochtend de kappen van de distributie er maar afgehaald en wat zie ik? De riem zit helemaal vooraan op het tandwiel en is iets geschaafd langs de kap. Bij het terugduwen schrok ik, want het hele tandwiel is losgelopen. Een forse schade aan de kleppen/kop is alleen voorkomen door de kap over de distributie, die het tandwiel tegengehouden heeft. Poeh!
    Binnenkant van de kap:

    [​IMG]

    Maar wel raar. Dus even er afgehaald en wat bleek, het tandwiel heeft lichte schade, er zit een braampje op de nieuwe nokkenas… Wat heb ik dan gedaan, ik vraag het mezelf af, “wat heb je vergeten, stond ‘ie niet op moment?” WHAAA, grote baal! Nou ja, niet te veel janken, doorrrrr.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus de momentsleutel erop en aantrekken maar. Klikklik, ja, mooi. Of niet? Nee, toch maar locktite er bij tussen. Dus weer los, locktite op de bout en aandraaien maar. En toen gebeurde wat raars. Leek alsof ik de draad eruit draaide of iets dergelijks, je voelt als iets niet vast zit… Dus gestopt, momentsleutel 20Nm lager gezet, maar zelfde. Dus snel bout er weer uit en toen zag ik dit…

    [​IMG]

    Dat is de basis van alle ellende. Metaalmoeheid in een 5mm dikke stalen schijf. Daardoor is de bout de eerste keer ook losgelopen… Mijn probleem bij de eerste motor in 2018 was dat dit nokkenastandwiel een verstelbare variant is van Catcams. Bedoeld echter voor de e30 en e28 en die hebben de ontsteking op het nokkenastandwiel. De bevestiging is dus anders dan die van de e21, waar de ontsteking in het onderblok steekt. De bevestiging en boring van de e21 past dus niet goed, maar deze schijf, van de originele bevestiging, deed z’n werk. Toch is een paar keer (de)monteren niet goed geweest. Dikke pech en grote mazzel gehad. Maar dit moet nooit eer gebeuren, dus een degelijke oplossing is wenselijk, die het verdiepte gat in het tandwiel opvult. Dat heeft Arnold voor me kunnen fabriceren! Dat was dan weer grote blij. Achteraf had dit natuurlijk in 2018 al moeten gebeuren, maar ja, achteraf is het mooi wonen.
     
    michaelrally en Spades vinden dit leuk.
  8. Ondertussen heb ik een klusje gedaan aan de modderkuipjes aan de binnenspatborden. Die dingen knappen altijd en de lipjes breken af, zeker als de auto verkeerd op de brug wordt gezet, stempel net onder het voorspatbordrandje is knappen. Om de mijne te redden heb ik oude schades hersteld. Eerst met de soldeerbout de scheuren gerepareerd.

    [​IMG]

    Daarna de boel afgewerkt met lasnaad uit de fles. Soort superlijm met granulaat. Werkt mooi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Paar dagen later had Arnold mooie dingen gedaan en kreeg ik deze mooie schijf, die alle problemen omtrent de bevestiging van het krukastandwiel oplost!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Snel gemonteerd en alles met locktite en moment vastgezet!

    [​IMG]
     
    WPI, Spades en gerardTDCI vinden dit leuk.
  9. En toen weer starten. Maar nee, dat geluk had ik niet.. Nevernooit weer aan willen slaan… Man man. Maar ik had alleen het nokkenastandwiel losgehad, de motor stond op tijd, dus hoe dan… Uiteindelijk toch op de ontsteking uitgekomen, want die wordt uiteraard ook door de distribitieriem aangedreven, en bij het hermonteren van de riem is de ontsteking verdraaid, nooit op gelet, alleen gekeken of eea op tijd stond. Dus die goed gezet en toen was het starten en vroem! Dat was een opluchting!

    Maar ja, met alle kleine ritjes proefrijden was ook ongeveer de laatste benzine, die ik in september in Duitsland heb getankt wel op. Dus ik ging even bij de lokale RON102 pomp tanken. Hoe groot is de kans dat je onderweg een andere 323i tegenkomt? Maar dat lukte me! Ik kwam vriend Arnold tegen die op hetzelfde moment onderweg was naar dezelfde benzinepomp. Geniaal toch?

    [​IMG]

    Op de retourrit is Arnold even meegegaan naar mijn huis, we hebben de auto van Arnold even beter afgesteld met de stroboscoop, was nog wat beter te zetten en die loopt nu ook weer mooi!

    Die avond heb ik mijn 323i ingezet zoals ik dat elke week wel 4x zou willen doen, namelijk, eten afhalen bij de Mexicaan. Hopelijk binnenkort weer gewoon daar in het restaurantje eten. Yucatan, here we come!

    [​IMG]

    Loopt de auto nu fantastisch? Nee, uiteraard niet. Hij bokt en schokt bij constante snelheid. Hij toert wel erg gretig op, hij lijkt feller dan voorheen, maar ik rij nog behouden en kom niet boven de 3000 toeren per minuut, immers er staat nog steeds geen 200 kilometer op de teller… Dus rustig en kalmpjes inrijden. Zeer binnenkort aan de 4gastester en afstellen. Ik kom uiteraard bij jullie terug met de resultaten.
     
    David85, Edgar Focus, Spades en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Wat een mooi verhaal weer in dit zeer lezenswaardige feuilleton .
    .. en wat een mazzel dat deze motoren nog een stevig metalen distributiedeksel hebben :biertje:
     
  11. Aluminium, maar inderdaad :worship:
     
  12. jeetje wat een verhaal zeg met die schijf, gelukkig goed afgelopen, een geluk bij een ongeluk zeg maar.
    En inderdaad elkaar tegenkomen met dezelfde model uit vervlogen tijden is een kleine kans maar wel leuk en gezellig denk ik zo.
    Ik blijf de avonturen van de buurman en de BMW volgen
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  13. Verkoop je ook wat veerkracht? Daar heb je genoeg van schijnbaar.. Petje af.
     
    Edgar Focus en uwbuurman vinden dit leuk.
  14. Dank. Kan ook gewoon domme koppigheid zijn. Of blinde drive in combinatie met het onvermogen om te begrijpen wanneer het genoeg is geweest:neu_ugly:
     
  15. Je krijgt er ook energie van. Tenminste ik wel.


    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  16. Wat een mooi plaatje, die twee BMW's bij het tankstation!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  17. Ach, je blijft bezig :mrgreen:. Weer een mooi verhaal om te lezen.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  18. Gelukkig veel mazzel gehad, is er veel aan de motor af te stellen?
    Het snelle optrekken en bokken klinkt eigenlijk als te vroeg staan, distributie zal wel niet maar onsteking?
    Ben stiekem wel benieuwd wat het is, wel weer een super verhaal om te lezen!
     
  19. Blijven mooie auto,s. Ik zelf heb ook een E21 uit 1981. 320 6cyl. Mijn vader had vroeger een B6 2.8 alpina. Daar komt mijn liefde voor de E21 vandaan:thumbup:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina