1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Focusclub Formule 1 Topic

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Jackie D, 1 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. De FIA, de FOM en de Formule 1-teams hebben vandaag de koppen bij elkaar gestoken en de uitkomst is nu bekend!

    Vandaag was een belangrijke dag voor de Formule 1 en in het bijzonder voor een zeker team dat vernoemd is naar een energiedrankje. Er is namelijk gestemd over het bevriezen van de motoren, ook wel bekend als de engine freeze. De uitslag van de stemming moest de doorslag geven of Red Bull wel of niet de de Honda-motor verder gaat ontwikkelen.

    Engine freeze
    De FIA, de FOM en de teams hebben vandaag om de tafel gezet en hun zegje gedaan over een engine freeze vanaf 2022. De FIA heeft nu de uitkomst wereldkundig gemaakt: de teams zijn unaniem akkoord gegaan met het plan.

    Red Bull
    Bij Red Bull kan de champagne dus open. Zonder de engine freeze zouden ze namelijk een probleem hebben, nu Honda zich terug heeft getrokken. Red Bull kon de motor namelijk wel overnemen, maar ze hebben niet de middelen om die tot 2025 door te blijven ontwikkelen. Nu de engine freeze erdoor is hoeft het team dus alleen nog dit jaar te investeren in de ontwikkeling.

    Kalender
    In de Formule 1-kalender van dit seizoen was er nog een leeg plekje: de derde race, die op 2 mei gehouden zou worden. Ook daarover zijn de teams vandaag bijgepraat. De FIA bevestigt nu officieel dat dit plekje op de kalender bestemt is voor Portugal.

    Sprintraces
    Naast de engine freeze kwam er nog een ander hot item op tafel: de sprintraces. Ook met dit plan hebben de teams ingestemd. Er is dus groen licht, maar de details moeten nog uitgewerkt worden. De FIA laat daarover nog niets los. Naar verluidt is het plan om de sprintraces dit jaar tijdens drie GP’s uit te proberen: die van Canada, Italië en Brazilië.

    Onder het publiek zijn meningen over de sprintraces nog enigszins verdeeld, maar uitproberen kan in principe weinig kwaad. Als het niet blijk te werken kan altijd nog besloten worden om er niet mee verder te gaan. Hoe het ook uitpakt: het is in ieder geval een interessante ontwikkeling.
     
  2. Yes: Max Verstappen heeft een motor voor 2022

    Goed nieuws voor Max Verstappen-fans. En die van Sergio Perez! Red Bull heeft een motorenleverancier voor 2022: zichzelf.

    Red Bull heeft een beetje ambivalente verstandhoudingen met zijn motoren-leveranciers. De eigenwijze frisdrankgigant liet de renstal in eerste instantie (2005) zijn motoren betrekken bij Cosworth. Logisch, want Red Bull was gewoon het Jaguar-team met een nieuw jasje. In 2006 werd er gereden met Ferrari-V10’s. Tussen 2007 en 2018 maakten De Rode Stieren gebruik van Renault-motoren. Met die motoren werden grootste successen gehaald, waaronder het wereldkampioenschap in 2010, 2011, 2012 en 2013.


    Na een ongelukkige periode stapte het team over naar Honda-power met bescheiden succes. Honda kwam er op tijd achter dat je met F1-motoren leveren geen EV meer gaat verkopen en besloot te stoppen met het bouwen van motoren. Dit jaar, het seizoen van 2021, wordt het laatste officiële jaar dat Honda officieel meedoet. Voor 2022 zit Red Bull dus in een lastig parket.

    [​IMG]

    Overname
    Althans, zát. De kogel is namelijk door de kerk. De werkgevers van Verstappen en Pérez gaan de motoren van Honda overnemen vanaf volgend jaar. Red Bull heeft dus een motor voor 2022. Dit nieuws lag in de lijn der verwachting. De reglementen zijn namelijk vorige week bevestigd. Tot 2025 zal er een Engine Freeze van kracht zijn.

    Voor Red Bull is deze overname goed nieuws, want zo kunnen ze de motor en het chassis maximaal op elkaar afstemmen. Nog een voordeel, ze hoeven niet met hangende pootjes terug naar Renault te gaan. Mercedes zou niet nóg een team kunnen leveren en Ferrari wil niet motoren leveren aan de concurrent. De motoren-constructeur die de minste teams levert, is volgens het reglement dan verplicht te leveren. Dat is in dit geval Renault.

    [​IMG]

    Red Bull eigen motor
    Red Bull wordt nu zijn eigen motorenconstructeur, als het ware. Er is zelfs een bedrijf voor opgericht bij de Britse Kamer van Koophandel: Red Bull Powertrains Ltd. Dit bedrijf is gevestigd in Milton Keynes en zal niet alleen Red Bull voorzien van motoren, maar ook het zusterteam Alpha Tauri.

    [​IMG]
    Wat de naam van de motoren gaat worden, nu Red Bull de motoren voor 2022 heeft overgenomen, is nog niet bekend. Het is niet de eerste keer dat een motor van een fabrikant door gaat onder een nieuwe naam. Denk aan bijvoorbeeld de motoren van Supertec (Renault) en Asiatech (Peugeot) waarmee Jos Verstappen zijn kunsten vertoonde in 1999 en 2000.

     
    Patman vindt dit leuk.
  3. nu kan max niet zeggen dat ding in de achterkant van de auto werkt niet mee.

    dat het mogelijk aan zat te komen was te verwachten. wat het wordt zien we dan wel.
    sprintrace geen idee wat ik er van moet vinden.
    als het sprintrace wordt van een uur, dat de 10 beste tijden bij elkaar opgeteld worden en gedeeld door 10 is je kwalificatietijd. Dat zou dan direct een leuke kwalificatie worden zonder dat je steeds tegen wordt gehouden door andere rijders.
    eventueel 2 groepen van 30min kan tuurlijk ook. dat is iets wat hun uit moeten zoeken en gewoon keer doen.

    Reverse grid is sowieso van de baan. al zou dat voor de publiek voornamelijk leuk zijn.

    belangrijkste wat ik vind dat gewijzigd moet worden is dat elke rijder punten moet krijgen. al ben je 10de. val je uit krijg je maar halve punten bijvoorbeeld.
    kwalificatie moeten ook punten uitgedeeld worden. sta je 1ste maar val je toch uit dan heb je ten minste nog iets van je weekend
     
  4. Als Max geen kampioen wordt mag hij weg bij RB. Staat blijkbaar in een (nieuwe?) clausule. Zal nog eens nazoeken naar een bericht waarin dit staat.
     
    BasSport vindt dit leuk.
  5. Patman vindt dit leuk.
  6. Met deze auto gaat Max Verstappen dit jaar voor de titel.

    Knipsel.JPG

    Red Bull Racing heeft de nieuwe auto voor het seizoen 2021 gepresenteerd: de RB16B. Echt nieuw wordt de bolide van Max Verstappen niet, het is doorontwikkelde versie van de auto van afgelopen seizoen. Toch koestert het team de hoop de afgelopen maanden een inhaalslag te hebben gemaakt ten opzichte van het dominante Mercedes.

    De eerste foto’s en bewegende beelden van de RB16B zijn vanmiddag gedeeld. De auto vertoont grote gelijkenissen met die van de RB16 uit 2020. Het team heeft de herkenbare stijl sowieso nauwelijks veranderd sinds het in de Formule 1 stapte. Dit jaar is niet gekozen voor een speciale ‘livery’, waarmee de testdagen wordt gereden.

    Hoewel er geen grote reglementswijzigingen zijn, en de auto’s van alle teams dus min of meer hetzelfde blijven, gaf Red Bull-teambaas Christian Horner eind vorig jaar dat veertig procent van de auto kan worden aangepast. Met andere woorden: er is in potentie alsnog veel terrein te winnen op Mercedes, dat in 2020 weer overtuigend naar beide wereldtitels reed. Dat doet Red Bull met een nieuwe piloot, de tegenvallende Alexander Albon wordt vervangen door de ervaren Mexicaan Sergio Pérez (31).

    Red Bull Racing gaat het laatste jaar in van de samenwerking met Honda. De Japanse fabrikant trekt zich terug uit de Formule 1. Daarna neemt het team de krachtbron in eigen beheer. Op de fabriek in Milton Keynes wordt een nieuwe tak ingericht die zich om de motor gaat bekommeren. ,,Het wordt een Red Bull-motor, zoals een Mercedes een Mercedes is”, zei Horner.

    Het Formule 1-seizoen begint op 28 maart met de Grote Prijs van Bahrein. Van 12 tot 14 maart wordt eerst drie dagen getest op dat circuit. Er staan dit jaar 23 races op het programma, waaronder één op Zandvoort, op 5 september.

    Bron: Ad.nl
     
  7. Motor in eigen beheer is prima, maar het zal in de volksmond altijd een Honda blijven.
     
  8. [​IMG]

    Mercedes is Back in Black met de W12.

    Het lijkt veel langer geleden, maar minder dan een jaar geleden werd de Mercedes W11 onthuld als Silver Arrow. Inmiddels zijn we al aardig gewend aan de de W11 als ‘Black Arrow’. Blijkbaar beviel dit wel, want Mercedes houdt dit vast met de W12. Ze presenteren dit nog steeds als een statement voor diversiteit en inclusiviteit. Hamilton kan dus tevreden zijn.

    De W12 wordt dus opnieuw een Black Arrow. Waar de livery vorig jaar bezaaid was met Mercedes-sterren is AMG nu veel prominenter aanwezig. Dit is niet toevallig: het F1 team en AMG gaan nauwer samenwerken. De livery is ook wat kleurrijker geworden met een felrode achtergrond voor de Ineos-logo’s en meer zilver op de vin.

    In verband met de nieuwe regelgeving voor 2021 is er het nodige aangepast aan de aerodynamica. Met name de vloer is flink aangepast. Voor de achterbanden is er bijvoorbeeld een driehoekige uitsnede gemaakt. Dit laat Mercedes echter bewust nog niet zien op de foto’s en in de livestream.

    Toch is de auto die je hier ziet niet gewoon een W11 met de nieuwe livery, dit is wel degelijk de W12. Dit kun je onder meer zien aan de uitstulpingen op de flanken achter de cockpit. Naast de aerodynamica is ook de ophanging, het koelsysteem en de Power Unit aangepakt.

    Verder zijn er nog veel zaken identiek aan de W11, zoals de monocoque en de versnellingsbak. Wat Das Haus in ieder geval niet heeft overgenomen is het DAS-systeem. Vorig seizoen zag FIA het nog door de vingers, maar nu is officieel verboten.

    Volgende week vrijdag zal de Mercedes W12 voor het eerst op het circuit te zien zijn. Dan gaan namelijk de eerste tests van start in Bahrein.
     
  9. Pwoh, wel een mooi ding hoor!
     
  10. [​IMG]

    Het tweede team wat met een radicaal anders uitziende auto gaat rijden is Aston Martin, die hun Formule 1 auto AMR21 hebben onthuld.

    Er is een tijd geweest dat elk land bij het autoracen een vastgestelde kleur had. Dat is waarom je oude Ferrari’s en Alfa Romeo’s veelal zal associëren met rood. Duitse auto’s waren zilver. En de Britten hadden een donkergroene kleur die uiteindelijk British Racing Green is gaan heten.

    ‘Nieuw team’
    De kleur werd vooral veel gebruikt op de oude Bentley Blowers en Aston Martins. Vooral die laatste is veel vaker met de donkergroene kleur aan de haal gegaan. Aston Martin maakt dit jaar na 61 jaar een rentree in de Formule 1 als zelfstandig team. Net als Alpine klinkt dat groter dan dat het in weze is. Aston Martin is namelijk de nieuwe naam die gegeven is aan het team Racing Point. Bovendien was Aston Martin al veel aanwezig in de F1, door de banden met Red Bull bijvoorbeeld. Dat het nu een eigen team is, heeft dan weer te maken met Lawrence Stroll, de teameigenaar die sinds kort een enorm aandeel heeft in het merk Aston Martin.

    [​IMG]
    Nieuwe livery
    Goed, zoals de Alpine A521 eigenlijk een Renault R.S. 20 is, is de Aston Martin AMR21, de naam van de nieuwe bolide, een auto die veel overeenkomsten vertoont met de uitgaande auto van Racing Point. Wel zijn de kleuren drastisch veranderd en het zal je direct opvallen: British Racing Green is terug! Racing Point viel wel lekker op omdat de auto’s roze waren, te danken aan één van de belangrijkste sponsoren genaamd BWT. Die helpt nog wel met sponsoren, maar dan door roze randjes hier en daar. Vooral het mooie donkergroen van Aston Martin staat centraal. Het team heet trouwens Aston Martin Cognizant Formula One, de naam van deze Amerikaanse IT-gigant zal je ook prominent op de auto vinden.

    • [​IMG]
    • [​IMG]
    • [​IMG]
    Zoals gister ook al aangegeven is 2021 een beetje een geïmproviseerd seizoen: er zouden volledig nieuwe regels komen, maar dat is naar 2022 uitgesteld. Technisch gezien er dus weinig écht nieuw aan de AMR21. Toch lukt het aardig, net als bij Alpine, om de auto door de nieuwe kleuren volledig anders te laten ogen.

    [​IMG]
    In The Vault, een afgezonderde plek met een lekker duistere sfeer, trok Aston Martin het doek van de AMR21. Dat deden ze, zoals je kunt zien, met behulp van hun twee bestuurders. Dat Lance Stroll zou blijven lijkt duidelijk, het is de zoon van de eigenaar van het team. Naast Stroll komt een bestuurder die we ondertussen kennen als een zowat F1-veteraan, Sebastian Vettel. Voor de Duitser een mooie manier om in zijn inmiddels al bijna vijftien jaar tellende carrière nog eens een nieuwe kans te krijgen.

    De eerste Formule 1 race in het seizoen van 2021 gaat van start op 28 maart. De Aston Martin AMR21 zal hier dus ook voor het eerst te zien zijn.


    [via]
     
  11. Zeer mooie auto! Ben erg benieuwd in hoeverre dit weer een Mercedes kopie is...

    @Rykers volgens mij ben je de presentatie van Alpine vergeten. Die auto is pas echt mooi!
     
  12. Als je die info hebt mag je die ook toevoegen hoor.
    [emoji6]
     
  13. Mooi is die zeker[​IMG]
     
  14. Leuk! Ik hoop dat Vettel het plezier weer terug vindt en het een top jaar voor hem wordt. Dat gun ik hem na een klöte periode bij Ferrari. De kleur vind ik fantastisch, mooie wagen!
     
  15. [​IMG]
    Iets scherper plaatje
     
    Cinq-Power vindt dit leuk.
  16. Hij is weer lekker onderweg veruit de snelste en dat op een testband.
    Screenshot_20210314-154212_NUnl.jpg
     
  17. Intussen zit de laatste testdag er weer op,
    Verstappen op een 1.28.960, Tsunoda daar op 1 tiende erachter, Mercedes kleurloos....

    Ik kan verklappen dat ik niet kan wachten totdat ze weer gaan racen :mrgreen:
     
  18. Dit weekend zegt nog helemaal niks. Als het om de punten gaat gaan ze pas rijden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina