1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Speling pook iB5 bak

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Bolbo, 29 dec 2020.

  1. Goedenavond,

    Vandaag hebben wij onze eind 2002 1.6 16V Focus hatchback opgehaald. Erg fijn rijdende auto qua wegligging, motor loopt ook mooi al is het stationair niet helemaal perfect (kniesoor als ik die dat opvalt, anders merk je het niet). Eerst maar eens een benzine cleaner in gegooid, misschien helpt dat.
    Het enige wat me tegenvalt is de speling op de pook als de auto in de versnelling staat. Hij schakelt goed voor zover ik tot nu toe heb gemerkt, maar als de bak bijv in de 3 staat en je aan het rijden bent, kan je de pookknop en heel eind (zeg 5cm) naar voor een achter bewegen terwijl de bak gewoon in versnelling staat en blijft (geen bijgeluiden). Zijdelings ook wel wat speling, maar veel minder.
    De pookknop zit niet los, het is de hele pook die beweegt.
    Is dit op te lossen/ bij te stellen? Veertje? Kabel? Of een producteigenschap ?
     
  2. Kijk eens voor op de bak daar zit een zwarte afdek kap waar de schakel kabels achter zitten. Haal die eens los en kijk of de rubbers van de kabel montage punten niet helemaal weg zijn.
     
  3. #3 Bolbo, 30 dec 2020
    Laatst bewerkt: 30 dec 2020
    Zal ik doen. En als die wel weg zijn, wat is dan de remedie? Kabels vervangen neem ik aan...bij de dealer te halen, of zijn die ook aftermarket aan te raden? Op AutoDoc zijn veel merken te krijgen.
     
  4. Je kan er een nieuw rubbertje tussen steken.

    Aan de kabel zit een oog en op het heveltje van de bak zit een asje, hier hoort en rubbertje tussen maar na verloop van tijd vergaat deze.
     
  5. die rubbertjes zijn voor nog geen 2 euro te bestellen op ali, tis alleen beetje gedoe ze erop te krijgen
     
  6. Heb je een link toevallig, of beschrijving of zoekterm? Ik heb gezocht op zaken als ford ib5 gear shift etc maar niet iets gevonden wat relevant lijkt. Bij voorbaat dank!
     
  7. Ik heb precies hetzelfde probleem, ik lees dus even aandachtig mee!
     
  8. Even snel wat opgezocht en ik denk dat het volgende filmpje al veel verduidelijkt. Zoals die gast in het filmpje zelf al zegt, je bent er zo aan gewend dat het je niet eens meer opvalt.

     
  9. OK, perfect, nu is het helemaal helder. Daar had ik een paar jaar geleden ook last van met een Mercedes-Benz W123, die rubbertjes kon je gewoon los kopen bij de dealer voor een euro en een beetje, dus misschien die maar recyclen dan!
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  10. € 1,26 | Cafoucs For Ford Focus Fiesta Gearbox Pull Head Gear Shift Lever Transmission Wearable Cable
    https://a.aliexpress.com/_B1T3ec

    Dat zal deze zijn, je moet zelf ff kijken welk van de 2 he tis die je nodig hebt
     
  11. Ik heb ook een W123. Was je ook bij de club?
     
  12. Ja, tenminste, wel actief op het forum, jaren geleden. Ik heb mijn 300D eerder dit jaar verkocht (is op transport gegaan naar een liefhebber in Oost Polen die al 3 W123s had), na 12 jaar, het zijn fantastische wagens maar het was tijd voor iets anders. Ik heb een andere klassieker gekocht, maar wel met 2 wielen en 4 cilinders minder. De cilinderinhoud is per cilinder echter groter dan de 300D :-)
    Ik heb uiteindelijk zo'n rubber van de W123 gevonden en die zover afgeschuurd dat hij paste voor de Focus.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  13. Ik heb dezelfde forumnaam zelfs aangehouden.
     

Deel Deze Pagina