1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rijmodi Focus MK4

Discussie in 'Performance' gestart door Eddepet71, 10 okt 2020.

  1. In deze video worden de verschillende rijmodi getest van 0-100. Blijkt weinig verschil in snelheid te zijn. Valt vooral op dat de auto in eco modus amper trager is. Wellicht wel voordelig bij lange afstanden rustig riiden?
    [​IMG]
    Screenshot van my-ford-focus.de

    Nu vraag ik me af of er naast de schakelmomenten en uitzetten van start/stop in soort modus nog andere instellingen wijzigen? Stuur je 'zwaarder' in sport modus? Wordt er 'motorgeluid' toegevoegd via de speakers? Etc...

    Ik heb uiteraard de zoekfunctie van dit forum en Google gebruikt, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Bestaat er misschien een lijstje met alle verschillen?

    Ik gebruik nu de sport modus meestal omdat een de start/stop uit is. Welke modus gebruiken jullie het meest?
     
  2. Ik heb de auto pas twee weken en de meeste kilometers tot nu toe op de snelweg gereden met (adaptive) cruisecontrol op 100km/h, op de ECO stand en dan heerlijk relaxed 'cruisen'. Haal dan ongeveer 1 op 18, maar dat kan bij nog langere afstanden nog wel hoger worden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
     
    Chris W vindt dit leuk.
  3. Stuurbekrachtiging wordt aangepast, gasresponse en gedrag van de automaat (indien aanwezig)

    Ja dat de 0-100 uit niet anders wordt mag geen verrassing zijn. Je vraagt instant plankgas van de auto, dat geeft die dan ook.

    Het is een heel ander verhaal als je tijdens het rijden gas geeft, of als je niet plankgas maar half gas optrekt. In sport zal die later opschakelen en in eco eerder.

    Daarnaast dus gasresponse, ze kunnen je gaspedaal op alle manier laten reageren. Bij sport reageert die feller op input, bij eco minder fel.
     
  4. Belangrijkste verschil merk ik dat de gasresponce anders is en de schakel momenten van de automaat.
    Ik rij altijd in de sportstand, fellere gasresponce en de automaat schakeld niet zo snel op dat de motor constant met erg lage toeren draait.
     
  5. Om heel eerlijk te zijn heb ik met onze auto nog nooit in ECO-modus gereden, dus zal het a.s. weekend eens proberen met een langere rit.
    Tijdens langere ritten en de cruise op 105km/h haal ik met de 1.5 EcoBoost ook 1 op 18,3 gemiddeld
     
    Stephan1971 vindt dit leuk.
  6. Ik rij een 1.5 ecoblue (diesel) 6 speed handbak en zit nu op 10.750 km en mijn gemiddelde overal is 1:18.5 momenteel. dit is incl met aanhangers, snelweg, bebouwdekom etc. Meestal rij ik in normaal of in sport modus, eco tot nu toe nog niet echt gebruikt.
    Bij sport vind ik dat de gasresponse beter (lees sneller) is, reageert net wat vlotter zeg maar. Gebruik dit meestal in de stad etc waar je veel verkeerslichten etc hebt.
    Op de snelweg rij ik meestal in normale modus, verbruik ligt dan rond de 1:22,2

    Zodra het mogelijk is rij ik op de cruise control
     
    Stephan1971 vindt dit leuk.
  7. Eco helpt in de stad, op de snelweg ga je geen verschillen halen, omdat er bij een constante snelheid geen verschil is :) je verbruik ligt idd bij wat ik op zulke ritten haal.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  8. Het enige verschil is volgens mij gasresponse. Al lijkt hij in de sportmodus wel sneller te schakelen.

    Ik gebruik eigenlijk altijd eco en sport alleen als ik echt ff snel wil rijden. Wel irritant dat hij elke keer op normaal staat als je de auto start en hij niet altijd op eco start. Je rijdt net wat lekkerder in eco over het algemeen.
     
  9. Bij de handgeschakelde versie is inderdaad de gasresponse het enige verschil.
    Qua verbruik, met de nieuwe regels, kom ik geregeld bij 1:20 uit, knappe prestatie voor de 125 PK Motor, ben wel een defensieve rijder !
     
  10. 1:20 ligt inderdaad lekker dicht op het gecombineerde verbruik van de NEDC. Met mijn vorige auto (diesel) kwam ik ook op 1:20.
    Mijn partner rijdt hoofdzakelijk op 'Normaal', al die knopjes vindt ze onzin en onhandig. Ik rijdt doorgaans wel op 'Eco', maar we komen toch uit op gemiddeld 1:14.
    Dat vind ik in en in triest voor een 1.0 met 125 pk. En dat is nog zelf uitgerekend ook, de boordcomputer zegt 1:12 :angry:
     

  11. We zitten ook op een gemiddelde van 1:13.bij een weekje korte(14km enkele reis) ritten 1:12,5 en bij gemengde(ritten van 14km en 110km) ritten 1:13,5 (automaat 1.0 125pk/normale stand, dus geen eco).
    Wel hebben we airco en af en toe stoelverwarming aan. Nog geen verwarmde voorruit en verwarmd stuur aangehad.

    Wij zijn rustige rijders en reden met onze vorige auto, een QASHQAI 160pk automaat, 1:14.
    Valt mij dus ook best tegen dat deze Ford best wat benzine lust..

    Ik las op het Autoweek verbruiksforum ook al dat een enkeling ≥1:17 haalt. Ik heb toch mijn bedenkingen daarbij.
     
  12. Ik kan er niet zoveel vinden op Spritmonitor.de maar die 1:13 komt redelijk overeen met de wat het gemiddelde verbruik is volgens onze oosterburen, kijkende naar een MK4 1.0 125pk automaat.
    Laat ik het zo zeggen ik doe het je niet na, als we het over het verbruik hebben bedoel ik dan. Die 0 naar 100 tijden laat ik even buiten beschouwing :mrgreen:
     
  13. Op wat voor verbruik zit je dan?
     
  14. Als ik heel erg mij best doe en me heel erg netjes gedraag dan lukt het 1:10 te halen, maar het gemiddelde verbruik over ruim 100K is 1:9.
    Dit jaar is het verbruik echter behoorlijk toegenomen aangezien ik nauwelijks kilometers maak. Met de kilometers die ik dan wel maak neem ik het niet zo nauw, dus het verbruik ligt nu op 1:7,5 :schater:
     
    Nickey043 vindt dit leuk.
  15. Met welke motorinhoud is dat?

    Mijn gehuurde Ford Explorer in de US of A reed nog zuiniger dan wat jij opgeeft...
     
  16. #16 Iodokus, 28 nov 2020
    Laatst bewerkt: 29 nov 2020
    @Eddepet71 Niets bijzonders het is een MK3 RS 2.3L 350 PK die gebruikt wordt waarvoor hij is gemaakt.
    Ik kan me niet voorstellen dat een Explorer zuiniger is als ik daarmee zou kunnen rijden zoals ik met de RS kan rijden ;)
     
  17. Onze keus is voor een 1.0 gegaan omdat wij bang waren dat een 1.5 veel meer zou verbruiken qua brandstof en iets duurder in wegenbelasting zou zijn. Dat hogere brandstof verbruik heb ik nu wel even mijn twijfels bij.
    Het mindere vermogen van een 1.0 hebben wij dus eigenlijk voor lief genomen omdat de brandstof uit eigen zak betaald moet worden. Maar het is nog steeds een prima motor hoor, zo'n 1.0.

    De energielabels en CO2 uitstoot is leuk voor de zakelijke rijders, maar de particulier zou het een worst wezen. Dus die verhalen zijn wij nooit gevoelig voor geweest.

    Het lijkt erop dat de rij modi geen invloed heeft op het verbruik. De rijstijl zit tussen je oren. Als de rij modi alleen effect hebben op de gasresponse dan zul je in Eco meer gas geven dan in Sport om nog altijd even soepel mee te komen in het verkeer.

    Volgens mij zijn er wel merken waar de rij modi meer effect hebben. Met mijn Fiat kwam ik weleens bij SaVaLi die ook Abarth en Alfa Romeo doet. En voor die merken kan je daar je voor elke rij modi een andere remap krijgen.
     
  18. EE2104BA-F96C-4363-9B81-278BA04176C9.png Op weg naar Groningen gem 1:18,5 is voor mij een afstand nam 175 km ongeveer alleen snelweg 110 op de cruise . 160 km snelweg .
    Dit alles met een 1.5 150pk automaat
     
  19. Als ik "normaal" rij dan doen ik 1 op 16, doorrijden 1 op 12, netjes / rustig 1 op 18 of beter. Dat is met de 1.5 automaat in de Wagon MK4. Als ik wil zelfs nog zuiniger, sinds ik de auto heb gemiddeld 1 op 13.7. Ik gebruik regelmatig de remote start om de auto te verwarmen of te koelen en dagelijks stoel en stuur verwarming. Er zitten ook meerdere lange ritten met de fietsendrager en/of dakkoffer bij.

    Ik ben tevreden, mijn ervaring is dat op de grote weg de 1.5 zuiniger is dan de 1.0.
     
  20. Hier hetzelfde! Bij dagelijks gebruik, dus mijn woon- werkverkeer dan zit ik rond de 1 op 15,6. Climatecontrol altijd aan en nu het kouder wordt de stoelverwarming ook bijna altijd aan!

    Op de lange rit zit ik met de landelijke snelheidslimiet met gemak op de 1 op 18 en vaak wel richting 1 op 18,5.

    Mijn Spritmonitor geeft een enigszins vertekend beeld doordat de vakantie met caravan er ook tussen zit, maar als je de afzonderlijke ritten bekijkt zie je het verbruik per tankbeurt.
    Maar zelfs met de vakantie erbij is het totale gemiddelde een ruime 1 op 13
     

Deel Deze Pagina