1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Laadspanning elektrisch systeem te hoog

Discussie in 'Electronica' gestart door Drekes, 23 sep 2020.

  1. Dag allen,

    ik heb me net voorgesteld en op zitten scheppen over mijn bijna perfecte focus 1.6 ecoboost uit 2012 titanium versie.

    Ik heb de laatste weken een paar keer de melding gekregen; laadspanning elektrisch systeem te hoog - stoppen. Vervolgens valt de stuurbekrachtiging weg en de abs. Als ik de auto stop en opnieuw start is het in 90% van de gevallen weg. Pas vanuit Drenthe komen rijden en niets aan de hand, na het tanken vlak bij huus ging het mis en twee keer de melding gehad.

    ik heb het idee dat dit telkens gebeurt nadat de hellingstart actief is geweest of ik iets “hellend” heb gestaan met de auto.

    Is dit direct mijn dynamo die kapot is of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn? Benieuwd naar jullie ideeen? Kun je dat laten uitlezen?

    groet

    andre
     
  2. Hoe oud is je accu?
    Ik heb hetzelfde geintje een paar jaar geleden gehad. Een paar maanden daarvoor was de accu vervangen, maar de BMS niet gereset.
     
  3. Dankje! Ik zal de datum eens checken en na (laten) meten. Ik weet wel dat start stop systeem niet werkt bij “slechte” accu. Die werkt dus ook niet.. en dan zal hellingstart mss dit kunnen triggeren?
     
  4. Accu is een bosch s4010 - 12v - 80ah uit 2016. Is door een bosch carservice filiaal vervangen. Zou goed kunnen dat dit niet de ideale accu is danwel niet is aangepast in configuratie?!
     
  5. Toevallig ben ik sinds van de week ook met de accu bezig, mijn accu is slecht. Start stop werkt nagenoeg niet. Accu geeft 12v aan en na een stuk rijden wel 12.5 maar loopt snel terug. Nu was ik aan het meten en de laadspanning is 14,4 to 14,8. Leek me vrij hoog maar geeft bij mij verder niets aan. Wel moet ik een nieuwe accu
     
  6. Ik denk een verkeerde accu .
    Deze auto s zijn voorzien van een smart charge systeem waarbij de accu spanning tot 15 volt kan oplopen . Zit er een reguliere accu in kan je dit soort storingen krijgen
     
  7. ja en ik heb m doorgemeten en liep inderdaad snel op naar 15v. Thanks
     
  8. Ik heb nog nooit 15v gezien... en geloof me ik heb het vaak zat gecontroleerd.... :)
     
  9. Dan heb je misschien geen efb accu zoals Rientjes zei.
     
    Drekes vindt dit leuk.
  10. Geloof me maar is echt zo .
    Volgens mij is het zelfs zo dat je een nieuwe accu moet programmeren .
    Ik heb bij andere merken al een aantal keren meegemaakt dat soms accu's helemaal niet geladen werden ,of juist over laden werden en gingen koken .
    Zit er een traditionele loodaccu in dan kan je dit soort storingen wat de topic starter aan geeft .
    Mvg Denny
     
  11. zit gewoon de verkeerde accu erin.
    bosch s4010 is normale loodaccu.
    in de focus moet een EFB accu. varta d54 is een juiste vervanger, wordt door diverse gebruikers gebruikt en ook ik heb hem erin gezet
    daarnaast de 80Ah is veelste hoog. dit hoort 64Ah te zijn.
    als dit niet is gewijzigd is dan zal de BMS (battery management system) verkeerd de accu monitoren en opladen.
    met mogelijke gevolgen van dien.
    Nadeel van universele garage dat niet altijd het juiste wordt gedaan. accu is niet hetzelfde als andere accu.
    oude auto's kun je zomaar andere accu erin zetten bij moderne auto met bms niet meer.

    wel na accu wissel keer BMS reset doen dat hij weet dat er een nieuwe accu in zit. Daarna werkt start/stop systeem weer.
     
    Drekes vindt dit leuk.
  12. Hoe is de bms het makkelijkste te resetten? Met forscan of kan het anders?
     
  13. Ik zag de “handleiding” hoe de bms te resetten/in te stellen. Zijn er nog andere zaken waarop te letten of is het oude accu los, nieuwe erin en dan de bms truc?

    groet

    andre
     
  14. Yep idd nieuwe accu erin en bms reset uitvoeren.
     
  15. Moet je die accu niet eerst helemaal vol laden voordat je dat doet?
     
  16. Loodaccu ten opzichte van een lithium cel accu is eigenlijk altijd vol als het gebouwd wordt.
    Ja spanning kan wegzakken als het langer dan een jaar staat.
    In het algemeen is de spanning voldoende om te starten.

    Voor de bms is het een melding dat het nieuw is.
    Hoe de bms precies erop reageert is bij elk merk anders.
    Enige dat ik weet is dat bij peugeot bij elke keer dat 12volt losnemen en aansluiten s/s systeem 24uur lang niet werkt. De bms is de accu aan het leren hoe hij is.
    Bij ford geen idee hoe hii erop regaeert.

    Yoen ik in de garage werkte maakte we van elke nieuwe accu een test. Kijken of hij ok aangeeft.
    Als hij zij laad op, dan deden we dat ook.

    Nu is het als hij boven de 12.6v zit. Rest wordt bijgeladen als de autostart.
     
  17. Thanks Werner, helder! Hier een leek met affiniteit met techniek en kosten besparen :D.. bij loskoppelen accu moet ik niet aan andere dingen denken zoals bv pincode radio op ieuw invoeren oid?

    groet
     

Deel Deze Pagina