1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Deze MK4 is niet mijn eerste Ford, wel mijn eerste Focus, maar tot een week of 10 had ik vaak wel het idee dat het mijn laatste Ford zou zijn. Ik heb hier ook al vaak genoeg mijn ongenoegen geuit over wat mankementjes aan de auto. Echter, een week of 10 geleden moest ik langs de dealer voor een terugroepactie aan de automaat, toen heb ik meteen (nogmaals) wat andere zaken aangegeven zoals panoramadak en uitvallen start/stop systeem (eigenlijk allerlei zaken bij lage accuspanning, zoals piepjes uit dashboard ipv speakers, langzaam opstarten van Sync systeem e.d.). Ook al zeiden ze dat de accu goed was, hebben ze toch iets gedaan, want sindsdien heb ik al 10 weken nergens last meer van en is mijn algemene gevoel over de auto geheel bijgedraaid. Mede ook omdat ik toen zelf ook Sync 3.4 erop gezet heb. Sindsdien valt DAB+ ook niet meer uit, daarvoor regelmatig. Weer iets opgelost. Zo kan het lopen.

    Moraal van het verhaal: Rammelende einddemper moet op te lossen zijn,voor de trillende portieren is een fix voor, niet werken S&S is een fix voor. Wellicht draai je je mening dan ook bij.
     
  2. Ik neem aan dat je met je laatste zin bedoelt dat je garantie vervalt als je WEL update maar NIET via de officiele kanalen :)
    Of als je NIET update?
    :)

    Ik zou wel eens met Ford in discussie willen gaan wat officieel en niet-officieel is. Want ik heb dan wel zelf geupdate, maar de bestanden die gebruikt zijn, zijn van een officiële Ford server gekomen. Heb zelf Sync 3.4 erop gezet en dat werkt absoluut prima.
     
  3. Kleine update: 2 weken geleden de stekker van de BMS (Battery Monitoring Sensor) los getrokken, dit nav een post op het MT forum dat deze sensor er voor zorgt de dynamo uit te schakelen als de accu "voldoende" zou zijn opgeladen, wat in de praktijk nog lang niet het geval is. Mede door een te lage accu spanning had ik verlies van systemen en meldingen dat alles uitgeschakeld wordt om de accu te besparen.

    Dus, wat zijn mn bevindingen na 2 week een losse stekker? De auto heb ik niet dagelijks gebruikt (nog op vakantie adres ipv thuis met woon/werk verkeer) en in totaal nu zo'n 200km gereden in deze 2 weken. Waar ik hiervoor met dezelfde rit km'ers de meldingen de volgende dag alweer had, nu na 3 dagen niet gereden te hebben, nog steeds volledige functies. Enige is het Start/Stop systeem, dat werkt nog niet. Maar dat kan kloppen: daar schijn je zeker 80% accu capaciteit voor nodig te hebben en met de paar ritjes met airco enzo aan, nog net niet genoeg bijgeladen.

    Conclusie: de accu laadt zeker beter bij na het lostrekken van de BMS. Hoewel het natuurlijk goed mogelijk is dat het lampje van het dashboard kastje een grote verbruiker is, denk ik toch echt dat er iets niet klopt in het oplaad systeem van de Focus. Ik ben pas echt overtuigd als S/S weer gaat werken, en ga ook zeker langs de dealer. Hoewel ik vast en zeker weer op pad zal worden gestuurd met de melding ' u moet gewoon meer km'ers rijden' :shut:

    To be continued zal ik maar zeggen...

    Greetz Emiel
     
  4. Is gewoon niet vast te pakken, mag wel oppassen dat je de versnellingsnummers niet in de hand gebrand krijgt:mrgreen:
     
  5. Dat was bij de eerste puma ook al het geval die pook knop van Ali tenminste in de 1.7 die ik gehad heb
     
  6. Toch wel grappig om te lezen dat je met jouw nieuwe auto toch al blij bent dat je 10 weken probleemloos rijdt.
     
  7. Waarom niet ?
    En anders rechtsbijstand.
     
  8. Omdat je de verkoper eerst de mogelijkheid moet geven om het probleem op te lossen. Er is geen keiharde definitie, maar dit gaat wel om meerdere keren of een bepaalde periode. Er is zeker jurispedentie over en bij het niet volgende van de juiste stappen sta je gewoon zwakker in je zaak. De rechtsbijstand kan je daar alles over vertellen. Het is dan ook zaak dat Klaas van Zanten eerst contact daarmee opneem en op hun advies handeld en niet eerst zelf buiten het juiste pad om iets probeert en dan vervolgens overdragen of hulp vragen aan de rechtsbijstand.
     
  9. Wij hebben het zelfde probleem wat betreft het harde tikken bij het op laten komen van de koppeling , wij geven de dealer dan ook de kans om dit op te lossen. Maar uit ervaring weet ik dat het tikken toch weer terug komt , aangezien onze vorige focus precies dezelfde tik had met het op laten komen van de koppeling . Aanstaande vrijdag gaan we terug naar de dealer, ik zal de bevindingen dan ook hier op het forum neer zetten.

    Alvast bedankt.
     
  10. Je hebt ook helemaal gelijk dat je er naar laat kijken hoor! Ik ben hier ook vrij gevoelig voor en ben dus steeds blijer met mijn 1.5 automaat waardoor ik de meeste gehoorde klachten qua trillingen en geluiden niet heb.
    Succes ermee en hopelijk valt er iets te verbeteren. Lastige van iets wat je al hoort is dat zelfs als het nu 75% wordt je nog kans hebt dat je je hier aan blijft ergeren.
     
  11. Revisie bedrijf gaat niet sleutelen aan de auto. Wil allen iets meer info voor ik weer terug ga naar Ford. Word toch een lastig verhaal. Ford heeft nu al aangegeven niets te doen.
     
  12. Begin maart 2020 is mijn Focus Active 1.5 EcoBlue afgeleverd. Teller staat inmiddels op ongeveer 8000 km. Recent is lampje motormanagement oranje gaan branden, nadat de auto hevig in begon te houden en enorm trilde op de snelweg. Terugschakelen van 6 naar 5 of 4 bleek een tijdelijke oplossing. Hij staat nu al 1,5 week stil bij de dealer en het lijkt alsof men er geen raad mee weet? Er wordt gesproken over een te heet roetfilter en te checken elektrische bedrading. Ik heb contact gehad met Ford Nederland en begrepen dat er ondanks garantie geen toezeggingen worden gedaan over een termijn waarbinnen de storing opgelost zou moeten worden. Heeft iemand met een vergelijkbare (diesel) motor dezelfde ervaring of advies?
     
  13. Welkom @masalo op het forum

    Voorstellen is niet verplicht maar word wel enorm gewaardeerd.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  14. Het rammelende geluid bij schakelen (en ook bij intrappen koppeling) heb ik in een MK3.2 ook gehad. Heeft de dealer veel uurtjes in moeten stoppen om het uiteindelijk op te lossen. Begonnen met vliegwiel (was 'm niet), koppelingsplaten (was 'm niet) en vervolgens drukgroep en nogmaals vliegwiel (en opgelost).
    Misschien heb je er iets aan. Dat betrof overigens wel de 1.5 diesel.

    Betreft de MK4 1.0 125PK st-line;
    Inmiddels bijna 30K op de teller met enkele positieve updates;
    - Het rare stuurgevoel (gevoelloos stuur en trillen bij opdraaien rontonde) is opgelost na een software update aan de stuurinrichting elektronica
    - Foutmeldingen front collision etc.; opgelost na software update
    - Rammelende achterportieren bij harde muziek; opgelost
    - Er zat een rammel rond de pook bij flink belasten van de motor in de 3e en 5e versnelling. Bleek een schakelstang te zijn met teveel speling. Deze + de bevestiging onder de auto incl. glijbussen zijn vervangen; opgelost

    Daarnaast een nieuw puntje;
    - Sinds enkele dagen valt me op dat als de airco aanstaat (altijd met dit weer) de auto klinkt als een tractor; een ratelend geluid. Airco uit; ratelende geluid weg. Het vreemde is; airco aan en koppeling in; geluid ook weg. Ik vermoed een spanrol /pomp met een gaar lager. Iemand dit al aan de hand gehad, en zo ja wat is de oplossing geweest?
    Het geluid ontstaat aan de bestuurderskant van het motorcompartiment.
     
  15. Bedankt voor je reactie Remco2, had al wel een vermoeden dat het bij de koppeling vandaan komt.
     
  16. Bij thuis komst direct de auto uitgepakt en gelijk door gereden naar de dealer. Doorgegeven wat er aan de hand was ,ze hebben er een stukje mee gereden en toen kwamen ze terug met de conclusie dat de monteur en de vestigingsmanager beide niets hadden gehoord tijdens het schakelen. Vervolgens heb ik beide verzocht om een afspraak te laten maken voor een gehoorapparaat, mijn vrouw die hoord het ook en die is aan een kant doof. Vervolgens met de monteur op de achterbank zelf plaats genomen achter het stuur en aangegeven waar de monteur naar moest luisteren, waren nog niet op de weg en toen hoorde hij het geluid al bij het schakelen en het op laten komen van de koppeling, conclusie het komt vanuit de bak. Maandag nemen ze contact op met ford Nederland, hou jullie op de hoogte .
    Gr Danny
     
  17. [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Mijn "nieuwe" focus is bijna 2 jaar en ik merk zojuist dat er druppels vallen aan de rechterkant van de voetpedalen- zie foto's Zou dit condens kunnen zijn van de airco, die nagenoeg altijd aan staat?

    Daarnaast ruik ik de laatste tijd een benzine lucht wanneer ik de auto start

    Dit zijn overigens 2 dingen die los van elkaar staan maar hebben meer mensen hier last van? Wat kan het zijn?

    Ik ga sowieso een afspraak maken bij xe dealer, voordat mn garantie verloopt.

    Verder overigens nergens last van

    De foto's krijg ik helaas niet geupload...
     
  18. Ruiken die druppels niet naar benzine ?
     
  19. Hoi DvanH, weten ze bij Ford al iets meer?
    Zoals gezegd, ben ik vanmiddag even langs het versnellingsbak revisie bedrijf geweest. Er is met de auto gereen en het geluid is gehoord. Het bedrijf denk dat het niet uit dr versnellingsbak komt. Het vermoeden is de motorsteunen. Bij V is dit
    Hallo Danny,
    Weten ze al iets meer bij Ford? Ben vanmiddag even langs het versnellingsbak revisie bedrijf geweest om het geluid te laten horen. Ze denken daar dat het niet uit dr versnellingsbak komt. Eerder word er gedacht aan motorsteunen. Dit is bij VW ook een probleem, als deze niet goed staan afgesteld. Terug naar de dealer maar. Word vervolgd.
    Gr, Klaas.
     

  20. Helaas nog niets gehoord van de dealer, ze zouden gisteren contact opnemen met ford nederland, ik zal morgen is even naar de dealer bellen met de vraag of ze al wat meer weten.

    Ik hou jullie op de hoogte van dit alles.
     
    Klaas van Zanten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina