1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blowoff valve, afblaasventiel

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Daantje, 25 jul 2020.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb een standaard Ford Focus 1.0 ecoboost 125pk uit 2015.

    Op internet las ik verschillende berichten over de standaard blowoff dat deze niet zo kwalitatief was ivm het rubbere membraam. Die gaat in de loop van de tijd verharden en scheuren met alle gevolgen vandien. Ook las ik dat deze eigenlijk niet voldeed voor deze motors.

    Nu wil ik dus preventief een goede plaatsen.
    Maar ik kwam daarmee met een aantal vragen:

    - wat is een goede vervanger van het orginele buiten de turbosmart die ik alleen op ebay kan vinden en websites in de UK etc.?

    - de orginele blowwoff is een recirculatie valve. De druk word dus weer terug in het systeem geblazen. Is het mogelijk om de blowoff te vervangen naar eentje die extern afblaast voor het bekende turbo fluitje te krijgen? Of zitten hier nadelen aan voor de werking of levensduur van de motor/turbo?

    Ik hoop dat iemand van jullie mij hiermee kan helpen.

    Groetjes Daniel
     
  2. #2 Worfje, 25 jul 2020
    Laatst bewerkt: 25 jul 2020
    Blow off gaat zonder verdere aanpassingen niet werken bij een 1.0 Ecoboost met circulatie-klep Zie dit draadje.

    'Een open blow off geeft ook grote kans op storingen: de instromende lucht is gemeten door een maf/map sensor en aan de hand daarvan wordt de hoeveelheid brandstof berekend dat moet worden ingespoten. In het geval van een open blow off gaat de lucht dus naar buiten, maar de hoeveelheid brandstof is nog steeds gebaseerd op de instromende lucht.'

    Je kan hem hier bij een NL webshop verkrijgen.

    Ik heb geen alternatieven kunnen vinden (naast origineel en die van Turbosmart, TS-0203-1265).
     
  3. Volledig extern afblazen zal direct resulteren in een brandend motorstoringslampje en een motor die in noodloop gaat.

    Gedeeltelijk extern afblazen (zoals bijvoorbeeld met de Turbosmart TS-0203-1065 welke 50% intern en 50% extern afblaast) is wel mogelijk. Al zijn er op Engelse forums ook berichten te vinden van mensen die toch foutmeldingen kregen. Persoonlijk ben ik geen voorstander van extern afblazen omdat de lucht die extern wordt afgeblazen wel door de luchtmassameter is gemeten en hierop het lucht/brandstof mengel is afgestemd. Door extern af te blazen creëer je feitelijk een luchtlek met als gevolg dat de lucht die werkelijk de motor in gaat niet overeenkomt met hetgeen door de luchtmassameter is gemeten.

    Buiten het afblaasgeluid dat beter hoorbaar is heeft het extern afblazen naar mijn mening geen enkele toegevoegde waarde.

    Zelf rij ik al geruime tijd naar volle tevredenheid met de Turbosmart TS-0203-1265 welke net als de originele recirculatieklep volledig intern afblaast. In combinatie met een RS luchtfilterhuis en K&N E9289 hoor je de recirculatieklep duidelijk afblazen. De Turbosmart TS-0203-1265 is wat mij betreft een aanrader en het geld meer dan waard.


    Bij mijn weten is Turbosmart de enige gerenommeerde fabrikant welke dumpvalves/recirculatiekleppen voor de 1.0 ECOboost produceert. Ik ben zelf tot dusver nog geen alternatieven tegengekomen. De Turbosmart producten zijn gewoon in Nederland verkrijgbaar. Er zijn verschillende bedrijven (zoals bijvoorbeeld Fineline Imports en AutosportMebu) die de Turbosmart producten verkopen.
     
    Daantje en Worfje vinden dit leuk.
  4. Super bedankt! Dan ga ik ook kijken voor de turbosmart die volledig recirculeerd met de K&N filter.

    Gebruik jij de open filter of met de bak en kap er over? Zonder bak en kap komt alle rotzooi zoals vliegjes en kleine blaadjes toch ergens bij de motor ipv netjes in de bak?

    Las ook ergens op internet dat bij de turbosmart die jij heb dat je de orginele slang moest doorsnijden en afdoppen en er een t stuk op zetten om de nieuwe slang op vast te maken. Klopt dat ook?
     
  5. Ik heb een RS luchtfilterhuis. Dit luchtfilterhuis is aan de bovenzijde en voorzijde open en heeft een afdichting welke afdicht tegen de motorkap.

    [​IMG]

    Met dit luchtfilterhuis wordt het K&N filter weliswaar wat sneller vuil als met het originele dichte luchtfilterhuis maar daar krijg je wel een mooier aanzuiggeluid voor terug.


    De handleiding die bij de Turbosmart TS-0203-12065 en TS-0203-1265 wordt geleverd is puur en alleen gebaseerd op de Fiesta MK7.5. In de praktijk zijn er de nodige verschillen tussen de Fiesta MK7.5 en de Focus MK3/MK3.5. Het gevolg is dat de handleiding eigenlijk niet goed van toepassing is op de Focus MK3/MK3.5.

    Ik heb er zelf voor gekozen om de Turbosmart recirculatieklep zodanig aan te sluiten dat er niet in de bestaande slangen hoeft te worden gesneden (zie HIER). Dit is mijns inziens de netste manier en indien gewenst kan je ook vrij eenvoudig weer terug naar origineel.
     
  6. #6 Daantje, 25 jul 2020
    Laatst bewerkt: 25 jul 2020
    Je hebt er een mooie handleiding voor gemaakt, wel handig. Je heb het ook netjes opgelost

    De filter word iets sneller vuil maar die van K&N zijn uitwasbaar toch?

    Waar heb je de rs filterhuis gekocht? Ik ben ook nog opzoek naar een paar goede sites voor ford onderdelen zoals dit soort dingen.
     
  7. Het K&N luchtfilter is inderdaad te reinigen en opnieuw te oliën. Ik rij vrij weinig (circa 4000 KM per Jaar) en reinig het K&N filter elke 2 Jaar.


    Ik bestel zelf eigenlijk al mijn originele Ford onderdelen in Duitsland. Bijvoorbeeld via webshops van Duitse Ford dealers of via DEZE WEBSITE bij een Duitse groothandel. Deze groothandel levert originele onderdelen voor vrijwel alle automerken. In de webshop kan je de Ford Finis nummers of Ford onderdeelnummers invoeren (ik maak zelf gebruik van het Ford Ecat programma) en vervolgens krijg je meteen de prijs te zien. Elk leverbaar Ford onderdeel is op deze manier te bestellen.

    De prijzen In Duitsland zijn over het algemeen aanzienlijk lager als in Nederland. Nadelen zijn de (in sommige gevallen) relatief hoge verzendkosten en dat het (afhankelijk van de beschikbaarheid van de onderdelen) weleens wat langer kan duren. Voor een enkel onderdeel is het vaak niet interessant om op deze manier onderdelen te bestellen. Echter voor dure onderdelen of grotere aantallen onderdelen is het al snel de moeite waard.
     
  8. Heb je misschien een link van een ford dealer in duitsland waar jij vaak je spullen haal en tevreden over ben?

    Ik vond de rs filterhuis op internet en was 140 euro, is dat beetje een normale prijs?
    Link rs filterhuis
     
  9. Past een rs luchyfliterhuis deksel op de orginele onderbak of moet je hiervoor een compleet nieuwe set(bak en deksel) voor hebben?
     
  10. Wat voor sleutel heb je gebruikt om de orginele torx los te krijgen? Een kleine ratelsleutel met dop waar je het bitje in doet past nergens tussen
     
  11. Onderbak is ook anders.
    De rs onderbak heeft 2 pijpen van voorfront naar filterhuis.
    Je kan tuurlijk ook alleen de deksel gebruiken.

    https://www.european-parts.net/en/Airbox-Focus-MK3-RS.html
    Hier zie je in de optie menu ook intake hose staan.
    Selecteer je deze dan heb je alle wat je nodig hebt
     
  12. Denk dat dat wel een van de goedkopere is in combinatie met verzenden (aangezien het gratis verzending is)
     
  13. Het RS luchtfilterhuis is de laatste 2 jaar behoorlijk in prijs gestegen. Zelf heb ik er circa 2 Jaar geleden slechts €80,- voor betaald.

    HIER is het RS luchtfilterhuis verkrijgbaar voor €122,- exclusief verzendkosten.

    In de USA zijn er aanbieders die het RS luchtfilterhuis aanbieden voor circa 90 USD. Veel aanbieders verzenden echter niet naar Europa of de verzendkosten zijn dermate hoog dat het niet interessant is.
     
  14. En dan komen de inklaringskosten er nog bovenop
     

Deel Deze Pagina