1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe kilometerstand op een geïmporteerde Ford Focus te valideren?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FransBauer, 26 jun 2020.

  1. Onlangs viel m'n oog op een geïmporteerde Ford Focus uit Duitsland.
    Zoals we weten, heeft Nederland de NAP-check en België Carpass om te weten of er niet gesjoemeld is met de kilometerstanden. Duitsland kent dit systeem niet vanwege de privacywetten.

    Nu staat de auto op een Nederlands kenteken. Wel kan ik de VIN-nummer opvragen.

    Van wat ik lees op internet, kan er bij sommige Ford dealers de kilometerstand in Duitsland bij Ford opgevraagd worden aan de hand van de VIN-nummer. Echter, het bedrijf waar de Ford Focus aangeboden wordt, is een generieke autohandelaar (dus geen Ford dealer).

    Onderhoudsboekjes zijn (nog) niet inzichtelijk.

    Enig idee hoe ik dit beste kan benaderen om z'n verleden in Duitsland te achterhalen?
     
  2. Dat is inderdaad een lastige. Over het algemeen heb je hier inderdaad alleen de dealer uitdraai of de boekjes voor. Ik zou eerst een Nederlandse dealer bellen , wie weet kunnen die wat zien. Anders bel je een dealer net over de grens Succes !
     
  3. Mijn ST komt oorspronkelijk ook uit Duitsland en werd door een Nederlands autobedrijf verkocht (stond inmiddels al 2 jaar op NL kenteken). Maar het oorspronkelijke onderhoudsboekje zat erbij en was netjes ingevuld, zodoende was toch wel na te gaan dat de kilometerstand van 60.000 wel kon kloppen. Later bleek dat de Ford dealer hier in mijn woonplaats ook de Duitse onderhoudsgeschiedenis in kan zien.
    Kun je bij de verkoper het boekje niet inzien ? Of anders even bij de Ford dealer bij jou in de buurt langs en het verhaal voorleggen.
     
  4. Enige manier is de onderhoudsboekjes openen en de stempels nakijken. Of facturen oid. Anders is t gewoon niet mogelijk om het te controleren. Daarom haat ik het altijd zo als er geen boekjes bij zitten als ik een importauto moet inruilen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  5. In de ecu staat toch de daadwerkelijke kilometerstand, al pas je de teller aan?
     
  6. Als dat zo simpel te checken is, waarom proberen dan toch nog mensen er mee te frauderen ?
     
  7. Omdat de gemiddelde autokoper hier niet naar kijkt? Weet het ook niet zeker hoor
     
  8. Je zal ook de apparatuur moeten hebben om uit te lezen en een verkopende partij zal niet graag weten dat de kmstand anders is dan op de teller
     
  9. Ik neem altijd zelf een OBD stekker mee bij een proefrit. Altijd even kijken of er iets bijzonders te zien is.
     
    Malinois vindt dit leuk.
  10. Import, geen onderhoudsboekje in te zien, staat de auto ook nog te koop in Apeldoorn? Dan zou ik gewoon verder zoeken..
     
    McGyver, M.Blaak, Mpothoven en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Ja helaas zorgen mensen waaronder veel bedrijven zo voor een slecht imago van een import auto.
    Ik woon in de drielandenhoek en koop sinds mijn 20e al mijn auto’s in het buitenland.
    In Duitsland bijv. wordt er standaard een koopovereenkomst aangemaakt waarin de verkoper tekent voor zaken zoals km stand en schadehistorie.
    Als mensen zo’n auto te koop aanbieden zonder de aankoopnota en de importpapieren moet je de handen ervan af laten.
    Ook kun je bij Finnik op kenteken de BPM inzien als die erg laag is dan moet je ook achter de oren krabben en rechtsomkeert maken.

     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  12. Klopt helemaal, heb inmiddels al 4 auto's geïmporteerd uit Duitsland. Wat mij daar altijd opviel is dat de Duitsers behoorlijk stipt waren met het onderhoud etc (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).
     
  13. Fraude met tellerstanden Duitse auto's
    10 procent van de tweedehands personenwagens heeft onjuiste kilometerstand
    20 juli 2018 Van één op de vijf uit Duitsland geïmporteerde auto's bestaat twijfel of de tellerstand klopt. Bij één op de tien is de tellerstand met zekerheid teruggedraaid. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) en de Dienst Wegverkeer (RDW).
     
  14. Of en hoe eenvoudig de onderhoudshistorie te achterhalen om hiermee de kilometerstand te kunnen verifiëren is afhankelijk van de leeftijd van de auto.

    In 2014 is Ford begonnen om bij nieuwe auto's de onderhoudshistorie digitaal vast te leggen in het DSR (Digital Service Record). Kort daarna is het papieren onderhoudsboekje komen te vervallen. Bij Ford voertuigen die nog een papieren onderhoudsboekje hebben mocht het onderhoud naast in het papieren boekje ook digitaal in het DSR worden geregistreerd maar dit was niet verplicht (en werd dus vaak ook niet gedaan). Bij Ford voertuigen die na 2014 zonder papieren onderhoudsboekje werden geleverd is de Ford dealer verplicht het onderhoud digitaal in het DSR te registreren. Het DSR is tegen betaling ook voor niet Ford dealers toegankelijk. Een universeel garagebedrijf kan dus tegen betaling in het digitale systeem van Ford onderhoud registreren en onderhoudshistorie bekijken.

    Bij een auto waarvan geen historie in het DSR is opgebouwd is ben je dus op het onderhoudsboekje aangewezen. Wanneer deze ontbreekt is er nog 1 mogelijkheid om de onderhoudshistorie boven water te krijgen en dat is de Ford dealer (of meerdere dealers) waar de auto in onderhoud is geweest. Bij een importauto waarvan de boekjes en historie ontbreken kan dit weleens een probleem zijn.


    Nee, dat is in verreweg de meeste gevallen niet zo.

    Bij de Focus 3 bijvoorbeeld staat de kilometerstand primair in de IPC (tellerunit) opgeslagen. Daarnaast staat ook de kilometerstand in de PCM opgeslagen. De in de PCM opgeslagen kilometerstand is echter totaal onbetrouwbaar. Bij sommige PCM types reset de kilometerstand namelijk wanneer de software van de PCM wordt geupdate en begint dan weer vanaf 0 KM te tellen. Bij andere PCM types wordt de kilometerstand door de PCM overgenomen vanuit de IPC.

    Bij de Focus 3 is er naast de IPC dus geen betrouwbare bron om de kilometerstand uit te kunnen lezen.
     
    pierrez101, meeder en Mpothoven vinden dit leuk.
  15. Wat in die artikelen nooit belicht wordt is of het daarbij om jonge of oudere auto's gaat.
    Daarnaast, bij hoeveel procent van de Nederlandse auto's klopt de tellerstand niet?
    De NAP is behoorlijk makkelijk te omzeilen.
     
    Malinois en pierrez101 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina