1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Van 5 naar 6 bak mk2. 2?

Discussie in 'Performance' gestart door focus68, 24 mrt 2020.

  1. Ik heb van alles gezocht hier op het forum, maar kan het niet vinden.
    Welke 6 bak past er op de plek van een 5 bak voor een focus 2.2 van 2009?

    Het gaat hier om de Xroad flexi fuel versie, 125 Pk.

    Ik ben benieuwd!
     
  2. @focus68

    Er is geen passende 6 bak voor deze motor tenzij je een custom made bak wilt hebben.
    Wat is er met de huidige bak aan de hand?
     
    focus68 vindt dit leuk.
  3. Het welbekende hoge toerental
     
  4. OK.
    De enige andere bak die past ist de MTX bak van een 2.0.
    Hier heb je dus ook andere aandrijfassen nodig, vliegwiel en koppeling.
    Schakelkabels weet ik niet helemaal zeker.
    Dan heb je ca 3000 toeren bij 120km/h.

    Er zit ook een nadeel aan, door de andere overbrenging zal de acceleratie er wel wat op achteruit gaan. ;)
     
  5. Wat betreft een 6-versnellingsbak zijn er zeker wel mogelijkheden.

    Zo past bijvoorbeeld de MMT6 versnellingsbak welke in de Mondeo 1.8 SCI is toegepast op de 1.8 Duratec HE in de Focus 2. Bedenk echter wel dat zaken als het schakelmechanisme inclusief schakelkabels, de aandrijfassen en de versnellingsbaksteun anders zijn en aangepast of zelfs custom made moeten worden.
     
    meeder vindt dit leuk.
  6. In een mazda 5 hangt er een mazda 6 bak achter een 1.8/2l duratec.
    Zon mazda staat op focus 2 platform dus het zou zoo maar aardig passen zijn(alleen schakel mechanisme zit in het dash van zon ding ipv aan de vloer)

    Wat veel ook vergeten is dat je met een bak er nog langer na niet bent, veel beugeltjes, leiding, kabels, assen, koppelingpakket met vliegwiel,aandrijfassen ect.

    Kost zo een paar duizend als je niet oplet, helemaal als je het moet laten doen.
     
  7. Ik heb hetzelfde probleem. Als tweede auto hebben wij een citroen C1. Een stuk minder vermogen en toch een versnellingsbak die lagere toeren draait met dezelfde snelheid. Wanneer ik op ford.7zapp kijk kom ik elke keer wel wat andere typen versnellingsbakken tegen (mmt6 & mm6). Ik heb echter ook nooit kunnen vinden in hoeverre dit te plaatsen is. Ik zie daar ook wat verschillende ratio's van eindoverbrengingen, daar kan ik ook niks over vinden. Die IB5 bak in een 1.8 is net alsof ze de 6e versnelling zijn vergeten, zo kort is de 5e versnelling.
     
  8. c1 is toch maar een 4bak. die 5de versnelling gebruik je nooit op de snelweg.
    althans toen ik hem meekreeg gebruikte ik hem nooit. in zijn 4 gaat hij 170km/h in zijn 5 kom je niet verder als 160km/h
    buiten dat heeft de c1 andere bandenomtrek dan de focus wat veel verschilt.

    bedoel kijk naar de 1.0ecoboost
    de 100pk (170nm) is alleen in 5bak heeft nagenoeg de zelfde max koppel als de 1.8 en 2.0
    de 125pk (200nm) is wel beschikbaar in 6bak maar die heeft iets hoger koppel en vermogen
     
  9. Opzich heeft bandenomtrek niets te maken met de vergelijking, aangezien de citroen en de ford ook niet dezelfde versnellingsbak hebben. Het gaat erom dat een citroen een veel rustiger toerental draait dan de ford met de zelfde snelheid. Overigens gebruik ik de 5 vaak zat.

    Wat ik vervelend vind aan de auto is niet het missen van een 6, maar een veel te korte 5. Ik weet niet in hoeverre de bak een van 1.0 EcoBoost gelijk is, ik weet dat de fiesta ook de IB5 bak hebben. Echter weet ik niet of de eind overbrenging ook gelijk is. Daarnaast hebben mijn ouders beide een EcoBoost 1.0 gehad (100pk B-Max en 140pk fiesta), daarbij ervaarde ik wel turbolag. Hier is niks mis mee, alleen hierdoor rij ik wel anders in toerentallen vergeleken met een ongeblazen motor.
     
  10. bandenomtrek is ook deel belangrijk voor de kracht-overbrenging op de weg.

    uiteindelijk zijn het allemaal keuzes die fabrikant moet maken.
    c1 mag geen trekhaak onder, focus wel. dan is 100pk met 6de versnelling perfect om je motor om zeep te helpen. staat onder teveel stress.
    of bij de fiesta en b-max trekhaak mag geen idee.

    hoe dan ook zijn afweging van fabrikant op basis van hun ervaring en wensen.
    zelf gebruik ik de 6bak ook niet volledig. te vaak sla ik versnelling over ivm je doortrekt en bij de snelheid bent.
    of dat je als een vrachtwagenchauffeur kunt schakelen. onnodig en onhandig.
    5 sla ik dus ook vaak over, in zijn 4 doortrekken en dan naar zijn 6.
    zijn 5 gebruik ik soms als de motor meer vermogen moet hebben, berg op bijvoorbeeld, dan is de 6de versnelling niet nodig
     

Deel Deze Pagina