1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TI-VCT 125pk Geen vermogen bij koud weer

Discussie in 'Performance' gestart door Rikkert93, 20 nov 2019.

  1. Is echt onder de 5 graden en wat erger bij vochtig weer. Bij starten klinkt hij als een diesel en verder doortrekken dan 3000 toeren lukt bijna niet. Ik had hem gekocht bij automotions tighelaar in breda. Doorgegeven dat meer personen met die motor er last van hebben. Maar ze krijgen niet opgelost. Moet dit probleem toch bekend zijn bij ford nederland zou je zeggen
     
  2. @Frankve Hierboven beschrijft JackieD een software update als oplossing. Kan nooit kwaad zou ik zeggen. Gashuisklep heb ik ook wel eens gehad, maar geeft andere problemen. Stationair wisselend toerental bijvoorbeeld. Misschien toch een probleem in de motorregelsoftware, die alleen in bepaalde gevallen voorkomt.
     
  3. De VCT staat voor 'variable camshaft timing' , deze motoren hebben dus een nokkenasversteller.
    Ik herken dat geluid van 'een diesel bij de start' heel goed van mijn Lancia en daarbij duidde dat op slijtage van de nokkenasversteller, het zou dus goed kunnen dat je daar de oorzaak van het probleem moet zoeken, of in de actuator of in de versteller zelf ...
     
  4. als ik zo lees is het probleem alleen aanwezig met koude motor, dus met koude olie.
    vct heeft krukassensor en nokkenassenor. na aanpassen van de vct, meet hij dus ook het verschil met de nokkenassenor. valt dit buiten de waarde die hij wil, dan zou hij storing moeten aangeven.
    motor flush zou je kunnen doen maar ook dan had ik al vct storing verwacht.

    lpg bougie, ik weet het niet. orginele bougie van ford monteren daar is de motor op gebouwd en ontwikkelt. wanneer ford achter problemen komt en ziet dat een andere bougie de oplossing is. dan komt er direct ook andere bougies bij ford zelf te liggen. daar zit de modificatie al op. al komen de bougies gewoon van andere leverancier, zoals bosch of ngk.

    software update kan nooit kwaad. het is met acculader op de accu totaal geen probleem op auto te updaten.
    moet geen acculader zijn die overschakelt naar druppelading, maar eentje die constant dezelfde spanning erop zet.
    te lage spanning en te afwisselende spanning kunnen problemen opleveren namelijk.
    helaas is het niet zo makkelijk als bij tesla, daar worden alle computers met software update of de lucht regelmatig bijgewerkt, kostenloos. voordeel van electrische auto is. dat de wagen zelf tussendoor de 12volt kan voeden, waardoor een 2uur duurende update gewoon gedaan kan worden
     
  5. Weet jij hoe die update moet? Of ken je iemand toevallig? Of wordt het gevalletje dealer?
     
  6. Er zijn hier die het kunnen, iemand met ucds moet het kunnen. @dutchguy @JW @pd3jcw om een paar zo te noemen.
     
  7. Ik heb ook UCDS . Stuur maar een pbtje.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. Misschien het proberen waard
    Ik heb jaren terug een soort gelijk probleem gehad met een Seat Leon 1.8 turbo.
    Dit deed zich echter alleen voor bij lage buiten temperatuur in combinatie met zeer dichte mist.
    Het kon dus echt maanden lang weg blijven en kwam echt alleen bij bovenstaande weersomstandigheden voor.
    Geen foutmeldingen, diverse garage bedrijven en dealers af gegaan maar het probleem was niet te vinden.
    Bougies vervangen, bobines vervangen, gasklephuis gereinigd maar geen oplossing.
    Uiteindelijk kwam ik via via bij een dealer bedrijf terecht die het dezelfde vage probleem bij een diesel voorhanden had gehad.
    Die heeft toen op proef bij mijn auto de luchtmassameter(MAF sensor) en de temperatuursensor tegelijk vervangen.
    Nog een jaar of 2 a 3 met die auto gereden ook met kou en zeer dichte mist en het probleem heeft zich nooit meer voor gedaan....
     
    McGyver vindt dit leuk.
  9. Hmm zeker een poging waard! Vanavond wordt mijn software opnieuw geprogrammeerd door @jeroenbreuer . Mocht dat ook niet geholpen hebben wordt dat de volgende stap. Thanks!
     
  10. Bedankt voor alle tips. Al een tijdje geen last meer. Ook vanochtend niet met vocht en kou. Blijf het topic volgen.
     
  11. UPDATE!
    Gisterenavond (even) naar Wassenaar gereden. Hier heeft @jeroenbreuer de belangrijkste modulles geupdate. Dit was dan ook zeker nodig.. Vanochtend in de vrieskou geprobeerd, eerst beperkt vermogen maar na 200mtr ging dit al goed. waarschijnlijk was de auto echt koud.. Conclusie na 1 dag, ik vermoed dat het opgelost is. Maar ik zal jullie op de hoogte houden. Eerst maar eens 1 a 2 weken aankijken!
     
    Michb18, McGyver en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  12. Kan idd zijn dat motor zich nog moet inleren.
    Dit doe je normaal altijd na een softwareupdate. Maar al rijdend kun je het ook doen.

    Ff aankijken of probleem weg blijft
     
  13. Hij moest een ritje van Wassenaar naar Emmeloord maken. Dat in leren zal deels wel gelukt zijn [emoji123].


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  14. Ik heb zelf ook een 1.6 Ti VCT en had hetzelfde probleem, was uiteindelijk de LMM (LuchtMassaMeter) en Gasklep Electronica (fly by wire), beide zeer prijzige zaken bij dit type motor, want onderdelen van de standaard 1.6 past niet (ander spruitstuk, LMM en gasklephuis)! Was ook bij kou en vocht (lees regen), rot lopen, stotteren, inhouden, afslaan en na de 2.000 toeren gaan als een speer! Dat was bezig dit jaar toen ik hem kocht, maar nu met weer slecht en koud weer doet hij het aanmerkelijk beter, kan in lage toerentallen rijden en pakt gelijkmatiger op, toch voel ik af en toe heel even een hapering, maar niet storend meer, is mee te leven zoals hij nu rijdt en benzine verbruik is gedaald van 10 liter / 100 km naar 6 a 7 liter / 100 km, was volgens een Ford monteur duidelijk een mengsel verhouding probleem, waarschijnlijk te rijk, want bougie's waren zwart en vet een jaar geleden, zijn nu mooi licht grijs, na wat langere ritten! Volgens die monteur zijn en blijven het toch gevoelige motoren, alles is te scherp afgesteld en te gevoelig voor afwijkingen, mogelijk dat de motor al na een paar jaar uit de productie is genomen!
     
    Rikkert93 vindt dit leuk.
  15. Hoi allen, nog even een eindejaar update!

    Na de software update bij @jeroenbreuer rijd de auto nu niet meer rond met verminderd vermogen. Omdat de auto onder en rond de 2000 toeren toch best hikte en stotterde, heb ik bij de winkel 4 splinternieuwe originele bougies gekocht. Sinds die erin zitten moet ik toch zeggen dat het een wereld van verschil is. De LPG bougies die erin zaten (op aanraden als test) waren zo zwart als kool.

    Conclusie voor degenen die er ook last van hebben. Software update bij eerder genoemde of de dealer en originele bougies erin!
     
  16. Kan je toevallig beetje vinden in mijn verhaal? Auto heeft nu 113*** gelopen. Heb hem een jaar.

    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/geen-vermogen-soms.114313/
     
  17. Stefrutten vindt dit leuk.
  18. #38 Stefrutten, 30 dec 2019
    Laatst bewerkt: 30 dec 2019
    Ik ga in eerste instantie moeten naar een kleinere Ford dealer. Die is veel goedkoper dan de rest/grote ford dealers. Geen uurtarief van 100 euro bijvoorbeeld. En dit ff voorleggen
     
  19. Die keuze is uiteraard aan jou [emoji6] succes!
     
  20. Ja klopt. Maar woon nabij alkmaar. En heb al tijdje last. Mag ik vragen wat voor update je had? Kan ik 't ff voorleggen of ze dit herkennen.

    (ter voorbeeld, heb daar grote beurt en apk gedaan, 350 euro was ik kwijt) incl pechhulp en garantie. Ford huisman.

    En had vanmiddag me verhaal gedaan nadat ik 2x bij een andere ben geweest. En hij zei gelijk, zet je auto hier neer, ik rijd dan zelf met je auto hele week en alles uit te sluiten zonder extra kosten. En leenauto 15 euro per dag. Mits ik er kom en de klacht is op dat moment niet aanwezig uiteraard. Als ik 't heb gaan ze het gelijk onderzoeken. Maar als die update misschien oplost. Scheelt hoop zoekwerk
     

Deel Deze Pagina