1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Riskante situaties door rijhulp

Discussie in 'Media' gestart door jason101, 28 nov 2019.

  1. Las dit stukje op teletekst.

    [​IMG]
     
    focusguy vindt dit leuk.
  2. Ik was eerder verbaasd dat er nog iemand teletekst gebruikt :schater:
     
    collusion, DC91, NepGangster en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Noodhulprem en adaptieve cruisecontrol zijn geweldig.
    Maar idd veel mensen weten niet dat ene merk adaptieve cruisecontrol alleen afremt op de motor en andere merk wel lichtjes bijremt met rempedaal.
    Noodhulprem werkt echt op het allerlaatste moment. Je had dan allang moeten remmen. Tevens sommige laten na 1 sec remmen ook los. Dit ivm jezelf het dan al over hebt moeten nemen.

    Ben het ook met deze dingen eens. Mensen rijden met teveel hulpmiddelen die hun redden alleen schrikken ze er van wat het eigenlijk doet.

    Zelfde als autopilot of dergelijke, voor in de binnenstad. Te gek voor woorden. Doe het eerst op alle snelwegen. Want autopilot heeft geen idee hoe andere reageren op dezelfde situatie.

    Alles is een hulpmiddel, je bent in alle tijden nog verantwoordelijk om zonder al die dingen net zo veilig ergens te komen. Ja het kan soms helpen als je even niet oplet. Verder heb ik zelf nooit cruisecontrol aan. Speedlimiter wel soms
     
  4. Gister de zoveelste herhaling van TopGear aan het kijken, waarbij Jeremy ik dacht een Qashqai had met noodrem. Ging ie wel even testen op de auto van May. Werkte dus niet zo goed als gedacht en zat er vol op :schater:

    Greetz Emiel
     
  5. Iedere dag nog Jeroen....
     
    Magure vindt dit leuk.
  6. precies, het zijn HULP middelen, en mensen vertrouwen er te veel op.
    zelfde als mensen met winterbanden denken net zo hard te kunnen rijden als in de zomer met zomerbanden.

    heb een noodremsysteem op mijn (taxi) Volvo gehad, en dat heeft me inderdaad een keer gered toen ik niet goed oplette.
     
  7. Gewoon de airbag vervangen voor een ijzeren pin, dan gaan mensen wel voorzichtiger rijden ;)
     
    Fridge vindt dit leuk.
  8. Tja ik ga er maar even vanuit dat er geen onderscheid gemaakt wordt in dergelijke systemen, hoorde het gisteren ook even aan op bnr radio daar ging het ook over hulpsystemen en promt begonnen ze over het zelf korigerende rijden tussen de lijntjes en dat dat in een aantal kortere bochten niet altijd werkt. Mis ik iets ? Dit gaat meer naar het autonoom rijden dan hulpmiddelen ook het automatisch rijden in files werd genoemd
     
  9. Dat keep lane assist vind ik maar een gevaarlijk ••• systeem, heb een paar keer in een auto gereden die het heeft, en dan kom ik er achter dat ik toch graag dicht op de lijn rij.
    En bij snelweg afritten graag de bocht wat korter maak.

    Maar het vervelende is dat dat ••• systeem dan dus ook heel licht gaat tegen sturen.
    Gevolg is dat ik het gevoel krijg dat ik de auto niet bestuur, want dat klere ding doet niet wat ik wil.

    Mocht ik dus ooit een auto krijgen waar het in zit zal het direct worden uitgeschakeld

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. [emoji23] Je hoeft het niet aan te zetten, ik heb het KYL systeem op waarschuwen staan. Dan trilt het stuur een beetje als je te dicht op de lijn komt. Één druk op de knop en het is helemaal uit.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  11. Staat hier inderdaad alleen op melden, correctie vind ik niet nodig zeker niet als je veel op 60 km wegen rijdt dan wordt het irritant.

    Maar gevaarlijk vindt ik wel overdreven, zo sterk is het motortje nu ook weer niet
     
  12. Ik vind het lane keeping systeem juist zeer prettig!!! Alleen in de stad raakt 'ie soms "de weg kwijt" en zet ik 'm even uit. Ook wanneer het regent, dan gaat 'ie soms van links naar rechts naar links en zet ik maar ff uit. Voor de rest: een gaaf systeem, vooral in de file. Ik hoef geen gas te geven of te remmen, de auto stuurt zelf in de file de bochten door. Heerlijk. Wel moet ik soms even bijsturen wanneer er een motorrijder tussendoor wil, want LA zorgt ervoor dat de auto midden tussen de strepen rijdt, waardoor motoren er moeilijk langs kunnen.
    Verder heb ik één keer gehad dat het adaptive cruisecontrol een auto voor mij niet herkende en gewoon vol gas rechtdoor wilde. Maar dat heb ik elder op het forum ook al gezegd. ;)
     
  13. Ik heb op de vrachtwagen Lane departure warning, die geeft een brommend geluid als hij denkt dat ik over de lijn ga. Gaat met enige regelmaat af zonder dat dat nodig is, maar gelukkig stuurt hij zelf niet.
    Verder zit er adaptieve cruise control op. Een systeem wat ik wel erg prettig vind. Hij geeft aan hoe hard mijn voorganger rikdt en hoe ver die van mij af zit. Als je eenmaal daaraan gewend bent weet je wanneer hij aanpassingen gaat doen. En hij kan tot 0 km/u stoppen.
    Ook zit er een noodremsysteem op. Leuk idee, maar in mijn ogen levensgevaarlijk. Het is me nu al een paar keer gebeurd dat hij reageert op paaltjes in de berm als ik de bocht door rij of zelfs als ik onder een brug door rij. Het vervelende is dat de meeste mensen graag dicht achter een vrachtwagen rijden en dan niet meer de mogelijkheid hebben om op tijd te reageren. Het verhaal dat een vrachtwagen niet hard kan remmen is een beetje achterhaald...
     
  14. Een DAF toevallig ?
    Mijn huidige scania heeft ook het noodremsysteem maar die reageert zelden op paaltjes in een bocht. Wel een enkele keer als er een invoeger van rechts komt of een late uitvoeger even het gas of de rem aantikken is vdoende om ingrijpen te voorkomen( anders krijg je een verhoogd andrealine niveau )
     
  15. "Mijn" volvo zet ik de lane departure elke keer standaard uit, leuk voor lange afstanden op de snelweg maar niet voor in de woonwijken. De noodrem staat wel standaard aan en blijf ik vanaf; pas 2x gehad in 3,5 jaar dat deze (helaas foutief) ingreep....wel een enkele keer de waarschuwingstoon maar dat stelt mij gerust dat deze nog werkt
     
  16. Mijn Focus heeft ook dat noodrem systeem, gelukkig is die bij mij nog niet onnodig afgegaan. Wel heb ik van een klant van mij vernomen dat dit bij hem een keer gebeurd is omdat een vrachtwagen iets over de witte streep ging en de auto dacht dat er een botsing op handen was. Gevolg: zijn Focus ging in de noodrem. Gelukkig konden de auto's achter hem uitwijken.
     
  17. Vraag me af hoe dit in de toekomst (of misschien nu al) gevolgen gaat hebben voor de verzekering en aansprakelijkheid. Stel de Focus maakt onverwacht zo'n noodstop en achter je kan iemand niet meer uitwijken, wie is er dan verantwoordelijk...

    Het is zo'n onverwachte handelingen, helemaal omdat er dus niets aan de hand is (zoals hier in een aantal berichten als voorbeeld voorbij komt: fietsers op rotonde, vrachtwagen die iets slingert) en de kans dus groot is dat iemand dan achterop klapt. Is diegene dan nog steeds "schuldig" vraag ik me dan af.

    Greetz Emiel
     
  18. Volgens mij ben je te allen tijde zelf verantwoordelijk. Althans, zo is de Wet. Wanneer je de fabrikant aansprakelijk wilt stellen, zou je een rechtszaak tegen het bedrijf moeten gaan starten. Nou... succes. :/
     
  19. In Amerika zou je misschien nog een kans hebben maar in Nederland dus niet.
     

Deel Deze Pagina