1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

CATTEMP12?? Focus MK3 1.6 TDCI Regeneratie probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bws723, 7 aug 2019.

  1. Elke injector heeft een offset factor die max 2 a 3 mag bedragen. Dus als er een injector een te hoge inspuit hoeveelheid heeft door een defecte injector dan probeert de MCU dit over de andere injectoren te compenseren om de motor als het ware in balans te houden door de andere injectoren iets meer of minder in te laten spuiten.

    Als dit niet meer lukt (omdat er een injector te veel inspuit of lekt) dan gaat ie geheid roken.

    Deze test kunnen ze ook nog doen zonder injectoren te demonteren





    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
    bws723 vindt dit leuk.
  2. maar als die gechipt is (weet niet waar) dan valt het toch op als de waarden van de injectoren afwijken of heb ik dat mis?
     
  3. Dat klopt, het zou bij de dealer opvallen als ze gaan testen. Maar ik heb de auto zelf gechipt.
     
  4. Originele software weer terug laden?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. Bedankt, ik ga mij daar in verdiepen.
     
  6. Gedaan, blijft roken. Het probleem was al aanwezig bij aanschaf, maar viel mij toen niet zo op.
     
  7. Is de turbo nog wel goed? Witte rook betekende bij een Saab een overleden turbo.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. Ja, die is nog zeker goed. Rook is zwart, vandaar mijn gedachte aan roet ophoping.
     
  9. Is er al geprobeerd de DPF Statisch te regenereren ? Kan je ook met Forscan doen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  10. Ja, dat is nu het probleem. Statisch regenereren werkt niet. Ik krijg telkens een foutmelding dat er iets mis is terwijl auto aan alle eisen voldoet. Tevens kan ik de DPF waardes niet resetten, dan krijg ik melding dat proces onderbroken is..
     
  11. #31 jeroenbreuer, 11 sep 2019
    Laatst bewerkt: 11 sep 2019
    Wat zijn de eisen dan?

    Heb je nu niks aan maar in UCDS kan je het percentage DPF soot load uitlezen.
    maar ook de learned values resetten.
    Dit kan met Forscan ook maar dan mag je niet gelijk een statische regeneratie doen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. heel vaak werkt statisch regeneren niet.
    je moet de meting gegevens bekijken.
    geen idee hoe ford het doet met deze motor, maar weet dat bij peugeot met dezelfde motor diverse gegevens hierover heeft.
    dingen zoals, gemiddelde afstand van de laatste 5 regeneraties. wanneer hij laatst geregenereerd is.
    hoe vol die zit. luchtdrukverschil over de roetfilter. etc.
    als de computer meet dat hij 0% vol is zal regeneren ook stoppen dus.

    verstuivers kun je idd met een verstuiverlektest meten.
    echter meet je hier het retour van een verstuiver. Als een verstuiver inwedig lekt meet je dit ook.
    in de meting gegevens staat ergens ook waarschijnlijk de correctiefactor. daar zie je precies hoeveel ms verstuiver wordt aangestuurd.
    je zou tevens je correctie code in het systeem kunnen checken. kijken of de juiste cijfers in het systeem staan.
    en vooral dat cil1 verstuiver ook in cil1 zit en niet in cil4.
    niet goed ingevulde waardes zal de motor niet helemaal lekker lopen. maar ook de kans tot zwarte rook is dan aanwezig.

    meeste stomme vraag, zit er wel iets in de roetfilter?
    niet dat ze hem leeg hebben gestoken
     
    bws723 vindt dit leuk.
  13. Ben je nog verder gekomen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  14. Momenteel niet, veels te druk met andere zaken..
     
  15. Omdat het mij dwars zat dat de auto niet statisch wilde regenereren heb ik de kabels nagelopen. Wat blijkt, 2 van de 3 kabels van de DPF zijn niet aangesloten. (Blauw en groen)
    Ze zijn bewust losgekoppeld en NAAST de betreffende connectoren vastgezet met tyrips.

    Waar dienen deze kabels voor? En wat is het effect om zonder ze te rijden?

    Ik begin nu te twijfelen of ze het niet gewoon weggeschreven hebben..

    [​IMG]
     
  16. Vastmaken en kijken wat er gebeurd ? De originele software heb je toch nog?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  17. Ik heb heb ze vastgezet en motor even laten draaien, geen foutcodes. Ik heb nog wel de "originele" bestand. Maar ik ben bang dat die "originele" bestand niet echt origineel is.

    Ik heb backup van mijn auto maar waarschijnlijk is dat de backup met een weggeschreven DPF. Ik heb nog het oeiginele bestand van @soheilmd . Ik moet even tijd vinden om die te laden en dan kijken of ik foutmeldingen krijg.

    Ik heb de verkoper aangeschreven maar die reageert opeens niet meer...
     
  18. Je kan nu sowieso de regeneratie proberen ? Kan je de as-built file van de PCM downloaden in Forscan? Dan heb je ook de originele file?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  19. #39 bws723, 18 sep 2019
    Laatst bewerkt: 6 apr 2020
    Mijn aanname was juist; DPF uitgezet en weggeschreven. Inmiddels heeft de verkoper mij geblokt op Whatsapp en neemt niet op.

    Na officiƫle bestand weer i gelezen te hebben kreeg ik gelijk 4 foutmeldingen erbij.

    PCM en OBDII zijn bijgekomen..

    Nu maar kijken hoe ik ze weg krijg..
     
  20. Waarschijnlijk is de brandstofdampklep(waar je op de foto je wijsvinger op hebt) defect geweest, waardoor hij niet meer kan regeneren en hebben ze er voor gekozen het roetfilter uit te schrijven. Misschien is deze zelfs wel leeggehaald....

    Zonde en mijn inziens onnodig.
     

Deel Deze Pagina