1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring Focus 1,6 diesel (2010)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sylvia, 31 jul 2019.

  1. Beste lezers van Focusclub,

    hier een stereotype vrouw op het forum; weinig tot geen verstand van auto's maar zit wel met een dringende vraag.
    Onze Focus heeft sinds enige jaren, met regelmaat last van een motorstoring. Als deze optreedt dan zakt het vermogen van de auto weg (beveiliging) en komen we niet uit boven de 80 km/u. Levensgevaarlijk op snelwegen.
    Wij hebben er voornamelijk last van als we veel km's hebben gemaakt (ritjes naar Zuid Frankrijk) of wanneer de temperatuur buiten oploopt.
    Na korte tijd uitzetten van de motor, reset de auto en is de storing even weg maar komt hij vervolgens net zo snel weer terug.

    De auto is meerdere malen bij verschillende dealers/garages/particulieren geweest en door deze allemaal is de motorstoring uitgelezen. Wat hier precies uit is gekomen qua melding weet ik niet, maar door allemaal zijn er verschillende zaken vervangen.
    Ik weet iets van een slangetje wat lastig te vervangen was, dit is gerepareerd.
    De koolstoffilter is onlangs vervangen.
    En er zijn nog verschillende zaken vervangen 'wat de storing zou moeten verhelpen'.
    Puntje bij paaltje is er al zoveel geld aan arbeid en onderhoud aan besteed, dat ik er eigenlijk wel klaar mee ben want het is nog steeds niet verholpen!

    Nu staat er over een maandje weer een reis naar Zuid Frankrijk op de planning en ik wil niet weer een rit van 1000 km met meerdere motorstoringen gaan maken.
    Ik wil dus ook de auto door een dealer/garage laten nakijken en gericht laten maken.

    Alle handige tips, opmerkingen of andere zaken van mensen die er wel verstand van hebben zijn meer dan welkom!!
     
  2. Als eerste welkom.
    Koolstoffilter moet denk ik roetfilter zijn. Koolstoffilter is namelijk je interieurfilter.
    Buiten dat heb je met regelmaat motorstoring. Deze code is fijn als we die weten. Beste is met lopende motor laten uitlezen. Opnieuw starten zorgt ervoor dat de storing weg is.

    Met deze storingscode kunnen we je vele malen beter helpen.
    Als ik zo lees is het iets van slecht regeneren van de roetfilter. Dit gebeurt op snelweg elke 500km zo ongeveer.
    Dan stijgt brandstofverbruik iets. Maar je roetfilter wordt gereinigd.

    Je hebt diverse systemen welke welk jaar zijn gebruikt weet ik zelf niet. Maar weet dat er vaak de 5de verstuiver in de uitlaat defect raakt en daardoor niet gereinigd kan worden.
    Alleen of dat ook voor noodloop zorgt geen idee
     
  3. Storingscode en eventueel een overzicht van wat er vervangen is.

    Het kan gaan van een onwillig roetfilter, verrotte gloeibougies, EGR klep etc.
     
  4. Bedankt voor de reacties! Ik ga bij de volgende motorstoring meteen langs ons adresje om hem te laten uitlezen.
    Het bijzondere is echter wel, dat vorige week bij die tropentemperaturen in NL, de auto na een dag in de zon bij starten al meteen een motorstoring gaf.
    Naar mijn idee vanwege de hitte, alsof hij het niet trekt of iets??
     
  5. heb dezelfde maar dan 2008 en in het zwart zelfs, trekt het prima die temperaturen ;)
     
  6. Jahaa! Intussen naar zuid Frankrijk geweest met op zowel de heen- als terugreis storingen.
    Bij thuiskomst met storing, met draaiende motor laten uitlezen.
    De storingscodes;
    PO299
    U0073
     
  7. https://www.obd-codes.com/p0299
    Te lage turbo druk
    Andere is can bus storing dat wil vaak niet veel zeggen.

    Geen idee of dit de 16klepper of de 8klepper is.
    Bij 16klepper komt vaak voor de vacuumklep achterop het blok. Bii ford is dat inc slangen, geen idee of deze dan mee is vv.

    Beste is met vacuummeter op de waste gate klep rijden en kihken wat je tuebodruk doet.
    Valt vacuum weg of is aan de lage kant weet je dat je daar moet zoeken.
     
  8. #8 kolere, 12 sep 2019
    Laatst bewerkt: 12 sep 2019
    Is meestal de vacuüm regelklep van de turbo, is niet erg duur dus zou die maar eerst vervangen. Voor zover ik weet heeft de 1.6 er maar 1, de eerste 2.0 TDCI's (euro 3) in de focus hebben er twee.
     
  9. Klopt, ik had dezelfde storing en door het vervangen van de vacuum regelklep is deze weg, makkelijk zelf te doen, heeft me net geen €40 gekost.
     
  10. #10 Jet H., 18 okt 2019
    Laatst bewerkt: 18 okt 2019
    Nadat mijn Ford Focus 1.6 TDCI Econetic (diesel) een dag stil had gestaan, wilde ik vanavond naar huis rijden. Afstand 120 km. Na starten blijft het lampje motorstoring branden, maar op een korte afstand van 4 keer 2 km heb ik niks gemerkt onder het rijden. Ik ben geen lid van de ANWB en heb besloten om nu niet naar huis te rijden. Zou ik morgen overdag 120 km kunnen rijden, om komende week naar mijn eigen garage te gaan? Of is het toch raadzaam om morgenvroeg eerst even bij een onbekende garage in de buurt langs te gaan?
    Ik lees in deze topic dat mensen, in vergelijkbare situaties met een lampje motorstoring, gewoon door gereden zijn. Kan dit, zonder het risico iets echt kapot te rijden?
     
  11. Zolang je niet zeker weet wat het probleem is, is het moeilijk om te zeggen of je er zonder problemen mee kan rijden.
     
  12. Niet mee rijden maar naar een garage slepen als je het niet zeker weet.
     
  13. Kijken of je bij iemand een ELM327 / OBD2 adapter kunt regelen (of gewoon zelf bestellen bij bol.com oid), dan kijken wat de foutcodes zijn. Op basis daarvan besluiten of je wel/niet kunt doorrijden.
     

Deel Deze Pagina