1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel gestelde vragen over Velgen, banden & ophanging

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hunter, 28 okt 2008.

  1. Ok tnx. En stalen velgen hoeveel moeten die?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  2. 100/110

    Z3t ikt ze altijd mee vast

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  3. Als ik mij niet vergis zijn de aanhaalmomenten bij de Focus als volgt:

    Stalen velgen: 110Nm
    Aluminium velgen: 120Nm

    Te sterk aantrekken van aluminium velgen zorgt ervoor dat de stud/persbout in de naaf te ver oprekt met als gevolg dat deze uiteindelijk breekt.
    Bij de S-Max is dit 140Nm uit mijn hoofd voor aluminium velgen want deze heeft M14 studs, Focus heeft M12.
     
  4. Hee dank je dan heeft de dealer het toch niet helemaal juist gehad. Volgende week maar eens wisselen en met 120nm vastzetten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  5. In de handleiding van de Focus 3 staat voor alle type velgen: aanhaalmoment 130nm
     
  6. Het aanhaalmoment van de wielmoeren is altijd afhankelijk van het type auto, het type velgen en het type wielmoer dat is toegepast.

    De Focus 3 is voorzien van lichtmetalen Global Wheels welke afhankelijk van de productiedatum zijn voorzien van het oude type 1-delige wielmoeren voor lichtmetaal of Global Wheelnuts voor lichtmetaal. Daarnaast kan ook het oudere type lichtmetalen velg (welke werd toegepast op oudere Ford modellen waaronder de Focus 2) probleemloos worden toegepast.

    * Global Wheels i.c.m. het oude type 1-delige wielmoeren voor lichtmetaal dienen volgens voorschrift te worden gemonteerd met een aanhaalmoment van 130 Nm.
    * Global Wheels i.c.m. Global Wheelnuts voor lichtmetaal dienen volgens voorschrift te worden gemonteerd met een aanhaalmoment van 135 Nm.
    * Ouder type lichtmetalen velg i.c.m. het oude type 1-delige wielmoeren voor lichtmetaal dienen volgens voorschrift te worden gemonteerd met een aanhaalmoment van 130 Nm.
    * Ouder type lichtmetalen velg i.c.m. het oude type 2-delige wielmoeren voor lichtmetaal dienen volgens voorschrift te worden gemonteerd met een aanhaalmoment van 110 Nm.

    Bij aftermarket lichtmetalen velgen dienen wielmoeren te worden toegepast die door de fabrikant van de velgen worden voorgeschreven. Tevens dient het aanhaalmoment te worden aangehouden dat door de fabrikant van de velgen wordt voorgeschreven. Bij velgen die zijn goedgekeurd voor de Focus 3 is deze informatie ook in de goedkeuringsdocumenten te vinden.


    Meer informatie hieromtrent en hoe je het type velg en wielmoer kan identificeren is te vinden in DIT TOPIC.
     
  7. Dank je wel hier heb ik wat aan idd.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  8. Die EIbach Pro kit begint me steeds meer aan te trekken.. Echter heb je verschillende versies. Onder andere verschil in aslast op de vooras. Waar kan ik de juist aslast voor mijn auto vinden?
     
  9. Aan de hand van je kenteken bij de voertuiggegevens op de RDW website.
     
  10. Waar dan? Via Ovi vind ik het niet terug
     
  11. OVI onder het tabblad "Technisch" en vervolgens "Assen" aanklikken. Hier staat de maximaal toelaatbare aslast.
     
  12. Ik was bij gewichten aan het kijken, tabje Assen overheen gelezen. 980 kg dus voor de 1.6 Ecoboost.
     
  13. Vast een domme vraag, maar ik heb een MK3 fase1 focus van december 2013. Maar hoe weet ik nou of ik een bandenspanning meter heb? Anders dan lucht uit m,n band te laten lopen :D
     
  14. je bedoelt TMPS sensoren?
    dan zie je volgens mij welke band er leeg loopt, staat er in de BC geen afbeelding van je auto bij de bandenspanning controle?

    bij mijn DDS systeem zie je alleen een melding van bandenspanning te laag en moet ik dus zelf op zoek naasr de band die dat veroorzaakt.
    (ik heb dus geen sensoren in de band)
     
  15. In 2013 werd nog het (optionele) DDS bandenspanning controlesysteem toegepast. Dit systeem werkt d.m.v. de ABS sensoren. Door het aantal omwentelingen van elk wiel te monitoren en met elkaar te vergelijken kan een afwijking in bandenspanning worden gedetecteerd. Wanneer de bandenspanning afneemt wordt de diameter van het betreffende wiel kleiner en veranderd dus ook het aantal omwentelingen t.o.v. de andere wielen. Het DDS systeem is behoorlijk nauwkeurig. Mijn ervaring is dat een verschil in bandenspanning van 0,2 Bar al wordt gedetecteerd.

    Wanneer de auto is voorzien van DDS is in het instellingen menu van de teller de mogelijkheid aanwezig om de bandenspanning te resetten. Wanneer de auto niet is voorzien van DDS ontbreekt dit submenu ook in het menu van de teller.


    Circa begin 2014 is Ford gestopt met het toepassen van het (optionele) DDS systeem en overgestapt naar het (standaard aanwezige) TPMS systeem. Bij het TPMS systeem is elk wiel voorzien van een ventiel met ingebouwde bandenspanning sensor.


    Zowel bij het DDS systeem als het TPMS systeem in de Focus 3 geeft het systeem alleen aan dat er een band is met te lage spanning. Het systeem geeft niet aan welke band een te lage spanning heeft.
     
  16. Al oké bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb geen optie om bandenspanning te resetten in het menu. Ik ben een leas model en daar zit bijna elke denkbare optie op maar dus geen vorm van bandenspanning meting. TMPS sensoren laten plaatsen door de dealer we een optie of is dat een dure optie?
     
  17. TPMS sensoren plaatsen is niet mogelijk bij een Focus 3 van voor het TPMS tijdperk omdat de auto simpelweg de hardware niet heeft om de TPMS sensoren uit te lezen.

    Wel is het mogelijk om het DDS systeem te activeren in de voertuigconfiguratie. Omdat het DDS systeem gebruik maakt van reeds aanwezige hardware is dit op elke Focus 3 te activeren.
     
  18. Oh serieus! Dat klinkt heel erg interessant!
    Daar ga ik me eens over inlezen!

    Dat kan ik heel simpel zelf toch? Met juiste kabel en software? Of er moet iemand in de buurt van den haag / scheveningen / rotterdam zijn die het voor mij wil doen tegen betaling?

    Maar kan ik het dan zeker activeren of moet ik in bezit zijn van bepaalde hardware? In mijn instrumenten paneel zie ik wel het logo tijdens starten als alle lampjes even snel branden.

    De garage zal er vast een flinke duit voor vragen.
     
  19. Met een elm en forscan moet het lukken.

    De optie heb ik ook en werkt goed. Bandenspanning normaal op 2.5 en kreeg een melding bij 2.2
     
  20. dat kan jij toch ook activeren Patrick?
     

Deel Deze Pagina