1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nadraaien fan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joske, 7 sep 2019.

  1. Hello, na een zoekopdracht vaker gezien dat de koelfan bij sommige Focussen nadraait.

    Bij mn 1.6 ecoboost draait ie bijna altijd na, alhans na een half uurtje snelweg en dan een minuutje ongeveer.

    Omdat de temp niet erg hoog is (normaal) vroeg ik me af of ze dit bewust zo hebben gedaan?

    Is het enkel de fan van de radiator of heeft het te maken met een koeling tbv de turbo?

    Vroeg ik me zo af..

    Gr Joske
     
  2. Deze vraag is meer hier voorbij gekomen en eigenlijk nooit een echte duidelijke rede ervoor. ja voor koeling maar waarom na een tijd rijden. in de zomer is het te begrijpen om de hitte af te voeren
     
  3. Hoezo geen duidelijke reden, je geeft het zelf al aan, koeling, afvoeren hitte. Bij stilstaande auto wordt de warmte slechts heel langzaam afgevoerd, door de fan een poosje te laten draaien koelt ie sneller af, blijft eea niet onnodig lang heet. In de zomer zal het nadraaien vaker voorkomen dan in de winter, maar waarom zou een auto in de winter niet heet kunnen worden?
     
  4. Tja..idd.

    Wellicht dat het bij iedere (1.6) ecoboost is, vandaar even de vraag.

    Maak me ook geen zorgen, maar zo heel warm is het niet nu, en na 30 min rustig snelweg viel het wel op.

    Gr
     
  5. @Fred
    ja koeling is idd de rede. maar waarom op volle snelheid draaien als hij ook met halve snelheid het zou kunenn doen.
    tevens aantal keer gehad dat het na 10minuten rijden was. lijkt me sterk dat motor dan overdreven warm is geweest
     
  6. Het is in ieder geval kennelijk dus normaal als ik het zo lees :)

    Thanks
     
  7. Is er iemand die hier het antwoord op weet?
     
  8. Diesel? Kan koelen vanwege hete uitlaat e.d. ivm regenereren roetfilter zijn.

    Airco gebruikt? Kan wegblazen restvocht zijn om problemen te voorkomen.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
    Gewitwel vindt dit leuk.
  9. nope 1.6 ecoboost, zonder gebruik airco
     
  10. Ik heb er verder niet echt verstand van hoor, maar het zal toch een noodzakelijke koeling zijn ;) Vroegah moest je een auto met turbo ook stationair een minuutje of twee geparkeerd na laten draaien. Om de turbo geleidelijk af te laten koelen. Anders was ie te heet en kon de boel kapot gaan. Nu is dat elektronisch geregeld met meten en nakoelen.

    Rijden jullie na de hoge belasting (snelweg) nog een tijdje rustig? Of gelijk snelweg af en kort daarna uit? Dan is de turbo nog heet.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  11. Is echt na normaal snelweg rijden, enkele minuten rustig binnendoor en soms zelfs na bijna een minuut stationair draaien (juist om zelf al de boel goed te laten koelen :)
     
  12. Wel grappig, bij onze 1.5 Ecoboost loopt de ventilator eigenlijk nooit na. Zelfs met de sleurhut er achter niet.
     
  13. Da.s apart idd.
    Zal er eens goed op letten.
    Vind het ook echt totaal geen probleem, motor wordt ook niet heet maar gek dat het verschilt.

    Begreep dat ik al wel de modificatie heb vd koeling (nieuwe slang) weet niet of ze daarbij nog iets extra doen?!
     
  14. Mijn nieuwe diesel ecoblue 1.5 draait ook bijna nooit na. Sowieso draait de fan nauwelijks heb ik het idee, maar dat is lastig te valideren. Hij draait alleen kort na als de roetfilter bezig was met regenereren bij uitschakelen motor. Dat deed mijn oude 1.6 tdci ook, maar dat gebeurde veel vaker.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  15. Het gaat hier om de 1.6 BENZINE ecoboost.
     
  16. @joske maakt het nog uit of je airco aan/uit staat?

    Ik heb bij mijn 1.6 gemerkt dat deze sporadisch nog extra blijft koelen na het uitschakelen van de motor (ook in de zomer) indien de airco aanstaat.

    In de winter zet ik meestal de airco uit en de grap is dan dat ik in de winter de auto veel vaker nog hoor koelen nadat de motor uit is.

    Overigens geen goed idee van de reden, logisch beredenerend kom ik op dat het zou kunnen wanneer de airco uit staat de fans niet standaard draaien en daardoor de motor dus warmer kan worden dan dat deze wel aanstaat. Immers draaien dan 2 fans constant, dus meer lucht verplaatsing.

    Sent from my SM-G973F using Tapatalk
     
  17. @GekkeHenkie
    Na laten draaien van de motpr hoeft niet meer.
    Na een jaa zijn ze extra electrische koelvloeistofpomp gaan monteren. Deze pompt juist koelvloeistof door de turbo heen als he de motor afzet. Dit ivm de hitte af te voeren.

    Bij mij gebeurt het met wat koudere dagen en zonder gebruik van de airco. Dus koelvin draait totaal niet. Bij airco gebruik is standaard dat het halve snelheid draait

    Mogelijk idd extra koeling van koelsysteem speciaal voor de rond gepompte koelvloeistof.
     
    GekkeHenkie vindt dit leuk.
  18. Hello, ik heb zelf de airco nog niet aangehad los van het testen bij de proefrit. Is dus zonder gebruik airco.
     
  19. Gisteren nog eens op gelet.

    Heenweg: (15min snelweg) rustig gereden, denk dat de turbo (vrijwel) niet gebruikt is qua toeren. Geen aanjager aan.

    Terugweg:
    Bewust wat meer doorgereden met invoegen en turbo zeker gebruikt. Na twee minuten rustig binnendoor en 30sec stationair wel een aanjager die 1minuut nadraaide.

    Zal toch wel te maken hebben met koeling tbv turbo denk.
     
  20. Die kans is groot, alleen kan hier niemand dat met zekerheid zeggen wat er precies gekoeld word? Dat moet toch wel te vinden zijn voor de insiders?
     

Deel Deze Pagina