1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 ecoboost, terugval vermogen/trekkracht onder het rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Markoow, 8 aug 2019.

  1. Beste mensen,

    Als kort voorstukje:

    Ik heb een 1.6 ecoboost 182pk uit 2011, heb er een K&N inlegfilter in (https://www.autosportmebu.nl/product/kn-ford-focus-mk2-mk3-inlegfilter/) plus de Turbosmart BOV Kompact VR10 Plumb Back op zitten.

    Nu valt mij op na het plaatsen dat hij nog niet het aanzuig geluid maakt als in onderstaand filmpje:


    Wanneer ik de snelweg op rijd en ik tot 5.000 toeren kom ongeveer (wat ik zelden tot nooit doe) dan voel je ineens een soort "inhouding" soort van alsof de turbo overslaat ofzo. Je hoort verder niks geks en ook geen motorlampjes oid.

    Vervolgens gedurende de rit lijkt het erop alsof hij minder vermogen of minder koppel heeft als je het gas helemaal induwt.
    Als je de auto 1x uit/aan hebt gezet dan is hij weer "normaal" nog wel zonder het bovenstaand aanzuiggeluid.

    Is er een mogelijkheid dat je de auto kan uitlezen oid waarom hij plotseling inhoud?
     
  2. Je kan Forscan ook op je mobiel installeren. Elm327 WiFi/Bluetooth adapter een datalog maken tijdens het rijden.
    Uiteraard afhankelijk van je mobiel. Met een iPhone kan je alleen een WiFi adapter gebruiken.

    Of alles weer originele maken en kijken hoe de auto dan reageert.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. Heb persoonlijk ook het gevoel dat met orginele filter de wagen beter en stabieler rijdt als een kn filter.
    Met kn filter ene keer vermogen en andere keer met doortrekke voel je dat hij wat moeite mee heeft.

    Als tijdens het rijden een hikje of zo hebt. Keer goed doorblazen dat intern alles wat meer open wordt, heeft bij mij ook geholpen.

    Van de week dacht een toyota corolla 2019 te willen winnen. Die heeft een 2.0hybrid. Gecombineerd vermogen 180pk en 286nm koppel. Is dus bijna gelijk aan focus 182pk en 240nm koppel, 270nm als je de overboost hebt.
    Nadeel is dat hij cvt automaat heeft.
    Bij schakelen won hij paar cm en als ik hoog in de toeren kwam won ik weer terrein. Al met al, simpel gezegd gelijke voertuigen
     
  4. De 1.6 ecoboost heb ik al eerder gehoord dat een K&N filter niet echt lekker mee samenwerkt.
     
  5. Pipercross in een 1.6 ecoboost gaat wel probleemloos weet ik uit ervaring.
     
  6. Ik heb ook een Pipercross in mijn 1.6 ecoboost die zit er nu 15.000 km in en tot nu toe vlekkeloos
     
  7. Mijn ervaring (non Ford)met filters...Pipercross of ITG
     
  8. Heb een Pipercross besteld komt maandag binnen, wisselen met de K&N ben benieuwd.
     
  9. Ik heb geen problemen met k&n hoor...
     
  10. Heb je ook toevallig Turbosmart BOV?
    Of orginele?
     
  11. Originele die nog niet stuk is.. als het goed is :)
     
  12. En heb jij ook echt het "afzuig" geluid zoals in dit filmpje? :
     
  13. Heb het deksel erop zitten met dop eraf.

    Maar Maurice had het sowieso ook:



    Dus hoort wel denk ik?
     
  14. Nou dit geluid maakt hij dus absoluut niet, het lijkt er op alsof ik veel minder aanzuig/afzuig kracht heb... Ook ik heb de kap er gewoon op en de dop eraf
     
  15. Maak eens een filmpje van jouwe dan
     
  16. Ik zal binnenkort een filmpje maken, heb ondertussen dus ook een Pipercross filter besteld en deze erin gezet, stukje gereden en hetzelfde "probleem".

    Als ik optrek rond de 2500-3000 toeren dan voel je ineens een soort korte terugval, vervolgens lijkt het erop dat de auto minder trekkracht heeft rond de 2500-3000 toeren als je door blijft rijden.
    Geen motorlampjes of rare geluiden verder. Net alsof de auto/turbo in een soort "safe-mode" ofzo gaat of een begrenzer ofzo.

    Als je de auto langs de kant zet en hem uit en direct weer aan zet heb je het "normale" vermogen weer totdat je weer zo'n terugval krijgt.

    ** Heb dus een Turbosmart BOV erop gezet, hierna is dit probleem opgetreden, daarvoor met gescheurde membraam geen last van alleen een Subaru WRX BOV fluit welke nu dus wel verdwenen is met Turbosmart BOV
     
  17. Hoe heb je de TS aangesloten?
    (De slangetjes)
     
  18. Je zou lmm reiniger kunnen proberen.
    Je lmm loshalen en schoonmaken. Kan zijn dat de kn filter zijn olie op je lmm afgezet heeft en hierdoor problemen geeft.

    Zoals je al weet heb ik kn filter eruit gehaalt. Tecens lmm gereinigt en orginele filter erin. Nu levert hij constant zelfde vermogen.
     
  19. gewoon op originele slangetjes, met platte zijde van BOV naar boven gericht.

    Heb alleen wel het "rechte" tuitje erop zitten i.p.v. de haakse maar dat mag denkik niet uitmaken
     
  20. Heb ondertussen ook Pipercross erin zitten, moet inderdaad dan lmm reinigen, zou je mij (als je dat wilt) een PB willen sturen met hoe je hem hebt gereinigd en waarmee e.t.c.? is niet heel lastig denkik?

    Je zou me erg helpen!

    Alvast bedankt!
     

Deel Deze Pagina