1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Vandaag naar de lokale garage geweest om olie te vervangen. Ze waren ook verbaasd over de oliekwaliteit. Anyhoe... in de leaseapplicaties een 30k beurt aangevraagd en toestemming gekregen. Auto heeft 26k gelopen.
     
  2. #802 paddo, 9 aug 2019
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
    @Joost81 Hoezo verbaasd? In Positieve of negatieve zin, was de olie juist goed of slecht? 30k beurt is normaal voor benzine, heb je dan de 1.0 of 1.5)
     
  3. De tweede dag met de leenauto. Het betreft de 1.0 met 100pk.
    Als je constant rijdt en de belasting is laat (vlakke weg of heel licht naar beneden) dan begint de motor te brommen en voel je een trilling door de pedalen en het stuur gaan.
    Heeft deze motor cilinder uitschakeling en kan het zijn dat in de 2 cilinder modus deze wat onrustig loopt? Als de weg ook maar iets omhoog gaat of als je zelf iets gas geeft (bijvoorbeeld cruise control 1 km hoger) dan is het weg en als het dan weer een volledig vlakke weg is begint het weer.
     
  4. @meeder , ik denk dat het inderdaad de cilinder uitschakeling betreft.
     
  5. Inderdaad de cilinderuitschakeling. Druk maar op de sportstand (geen cilinderuitschakeling) en het trillen is weg.
     
    meeder vindt dit leuk.
  6. Ik ga het proberen, krijg waarschijnlijk maandagavond mijn eigen Focus weer terug dus ik kan nog even met de Mk4 spelen.
     
  7. Maar de kwaliteit van de olie is alleen te zien via de app? Ik maak namelijk geen gebruik van die app.
     
  8. Is ook te zien via de boordcomputer. Weet niet zo snel onder welk item. Had gisteren mijn bandenspanning gecontroleerd en iets verhoogd ivm onze vakantie en kwam het zodoende tegen. De mijne heeft nu 1500 km gelopen en de oliekwaliteit is 95 procent.

    Gr,Jan
     
  9. Zal straks even kijken in de auto. Als het op de app te zien is zal het ook vast in de bc te zien zijn. Bij de bandenspanning is dit ook namelijk.
     
  10. Ik heb de Focus Wagon met de 1.0 100PK Ecoboost motor (handgeschakeld), geleverd mei 2019.
    Het voelen van trillingen/vibreren/onrustig lopen tijdens het onbelast rijden zoals diverse andere leden al beschrijven heeft mijn auto ook, meteen al vanaf nieuw.
    Oorzaak is inderdaad de cilinderuitschakeling. Op het moment dat de motorbelasting weer iets toeneemt komt de 3e cilinder weer bij en rijdt de auto weer perfect.
    Het komt alleen voor in de normaal- of ecostand, zodra je overschakelt naar de sportstand is het weg (cilinderuitschakeling wordt dan niet toegepast).
    De dealer heeft gecontroleerd of de laatste software versie erop zit (dit was het geval). Het fenomeen wordt erkend, is ook bekend bij Ford maar er is nog geen oplossing voor.
    Je kunt het dus zelf vooralsnog alleen oplossen door altijd de sportstand in te schakelen.
     
  11. Ben benieuwd. Ik ben hierin het in uitgebreide menu van de Bc nog niet tegengekomen.
     
  12. Het zit in hetzelfde menu als de bandenspanning.
     
  13. 5A73B1C4-BBC7-478F-B6E9-914FC873A914.jpeg
     
  14. Bizar, afkloppen maar hier nog weinig geks. Die app doet 't idd niet op m'n telefoon maar verder geen problemen. Ik merk juist een enorm verschil tussen de normaal en sport stand. Auto lijkt in Sport gewoon volledig vermogen te hebben.

    Nog geen olie meldingen hier 1.5ecoboost. Staat met 5k op de teller dus gaan het meemaken.
     
  15. Vandaag na een "proefrit" van 1400km de Focus 4 weer ingeleverd.
    Ik had al wat zaken die mij opgevallen waren vermeld maar ik vat alles nog even samen.

    Disclaimer:
    Dit zijn natuurlijk voor een groot deel persoonlijke ervaringen en voor mij zijn misschien andere dingen belangrijk dan voor veel andere mensen. Ik rij ruim 50000km per jaar dus er zijn misschien dingen die je normaal als onbelangrijk kan zien maar voor mij wel belangrijk zijn.

    Positief:
    1) Afwerking van het interieur is goed en het dashboard is lekker rustig.

    2) Verbruik van de 1.0 100pk heeft mij verrast, twee keer getankt en een gemiddeld verbruik van 5,6 L/100km (BC gaf 5,5 L/100km)

    3) Ruimte op de achterbank is aanzienlijk meer dan in de Focus 3.

    Negatief:
    1) stoelen, dit was een Trend uitvoering en ik zat niet echt lekker in deze stoelen. Het is zeker niet slecht maar de Titanium stoelen uit de Focus 3 zijn wat mij betreft beter.

    2) zithouding, als ik voor mijn armen en benen goed zit dan moet ik erg ver reiken om naar 5 te schakelen. Ik zit altijd al vrij rechtop. Ditzelfde probleem heb ik ook in de Peugeot 308 bijvoorbeeld.
    Wat mij opvalt is dat de versnellingspook lager geplaatst lijkt dan in de Focus 3 waardoor het wat verder weg lijkt te zitten.

    3) de nieuwe 1.0 Ecoboost lijkt wat minder geraffineerd te lopen, het is ook als je de motorkap open doet een compleet andere motor geworden (turbo zit nu aan de achterkant van het blok bijvoorbeeld) en de ketting distributie draagt misschien ook wel bij aan de wat mindere loop cultuur. De cilinder uitschakeling is enorm irritant, dat zet je direct uit door de rij modus in Sport te zetten.

    4) de nieuwe versnellingsbak voor de 1.0 Ecoboost schakelt minder fijn vinden vind ik. Dat kan de nieuwigheid zijn, ik heb hem met 1200km meegekregen en nu bij 2600km weer ingeleverd). Mijn Focus 3.1 Econetic schakelt soepeler.

    5) misschien wat mierenneuken maar het lane keep assist knopje voelt wat goedkoop aan, als ze dat een beetje afgerond hadden zou het fijner aanvoelen. Hetzelfde gaat ook op voor het knopje voor de achterruitenwisser.

    Al met al heb ik het gevoel dat geld besparen een hoge prioriteit had tijdens de ontwikkeling. Rijgedrag is verder prima afgezien dat ik hem iets nerveuzer vind dan mijn 3.1 Econetic maar dat kan ook komen omdat de diesel een stuk zwaarder in de neus is dan de 1.0 Ecoboost.
     
  16. Jeetje.. wat moet jouw focus 3 een geweldige wagen zijn als jij op deze punten een auto weer terug inlevert..

    Wel jammer dat je trend stoelen vergelijkt met, wat toen, de hoogste model was van de focus.. de titanium stoelen. Neem een st Line of Vignale mee en je zit al een stuk beter denk ik. Met 50.000km per jaar vind ik het bijzonder dat je nog met de hand schakelt, is dat iets wat tussen je oren zit? Als je de automaat neemt met een ST-Line of Vignale heb je al 3 van de 5 punten opgelost.

    Toch ben ik blij met je korte review hoor, het zijn goede punten.

    Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
     
  17. Ik lever de auto niet in omdat hij niet goed is, ik lever hem in omdat mijn Focus 3 na een week sleutelen weer klaar is. Ik heb de Focus 4 als leenauto meegekregen omdat er problemen met de voorwielophanging waren van mijn Focus 3.

    Daarnaast had ik al gemeld dat het Trend stoelen waren en dat ik al de ervaring had dat bij Ford de stoelen van de Titanium beter zijn. Bij de Focus 3 waren de ST-Line stoelen overigens gelijk aan de Trend.

    Een automaat zou zeker een oplossing zijn ware het niet dat de Focus met automaat qua leaseprijs veel te duur is geworden. Ik had daarom eerst ook een Kia Ceed besteld omdat die met automaat wel binnen budget past maar door een fout van de verkoper bij Kia ging de levering niet door waardoor ik nu 4 jaar in een Corolla hybride mag gaan rijden. Ik had best graag een Focus 4 willen hebben maar het ging helaas met automaat niet passen in het budget ondanks de lagere catalogusprijs dan de Corolla.
     
    NepGangster vindt dit leuk.
  18. Wij hebben de Focus 1.0 125pk ondertussen 10 maanden en hebben er al behoorlijk wat leed mee gehad waarvan de volgende zaken nog steeds spelen:

    - Soms bij heel licht gasgeven is een ijzer op ijzer schraap te voelen. Kan niet hergeproduceerd worden, lijkt heel random;
    - Heel zelden trilt het stuur in een bocht, vooral een rotonde. De trilling is te vergelijken met de lane assist. Niet te herproduceren wanneer we dat willen
    - Als de auto in zijn vrij staat en ik geef gas dan klinkt er bij het terugvallen in toeren een blikgeluid. Lijkt alsof een hitteplaat los zit onder de auto aangezien de uitlaat achter ook blikkerig klinkt
    - Auto ratelt lichtjes als de auto in de vrij staat. Bij indrukken van de koppeling is het geluid weg.
    - Zo nu en dan komt nog steeds de storing vanhet noodsysteem naar voren na vervangen van de module

    Al met al vind ik het algemene rijplezier erg tegenvallen.
     
  19. @Bekertje88
    Een trilling in het stuur bij een rotonde en het geklooi met het nood systeem na vervanging van de module , heb ik ook. Ik vind het weliswaar vervelende details; maar ik ben desondanks heel tevreden met mijn Focus. Het is met name de electronica die het beeld van deze auto negatief beïnvloeden.
     
  20. Best leuk om de reviews en ervaringen van iedereen te lezen.

    Nu staan er in dit thread best veel problemen, kleine dingetjes, kinderziektes e.d. Maar mijn vermoeden is dat dit vooral de Focussen gebouwd in 2018 betreft. Ervaart iemand met bijvoorbeeld een Focus laten we zeggen vanaf maart 2019 ook nog zulke kinderziektes?

    Zelf heb ik ze niet, alle zaken die me irriteren horen waarschijnlijk zo te functioneren :)
    - Ik had meer me in de praktijk toch meer van de B&O audio voorgesteld.
    - De automaat schakelt niet altijd zoals ik eigenlijk zou willen. Bij rustig rijden geen probleem, maar bij sportief rijden gedraagt hij toch vaak anders dan ik zou willen.
     

Deel Deze Pagina