1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Raar geluid Turbo? MK3 1.6 ecoboost <Scheur membraan foto>

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Markoow, 29 jun 2019.

  1. deels. als je gas geeft en je laat hem los. wordt alle opgebouwde druk in je inlaat traject tussen motor en turbo, afgeblazen naar de luchtfilter kant toe.
    omdat er 1-1.3bar druk verschil is. kan dit voor een surge geluid veroorzaken.

    wat hierboven staat is als je onder volgas turbo geluid hoort.
    je moet nagaan dat hij dan rond de 150 tot 250.000rpm kan draaien. de schoepen zullen door de lucht snijden en idd ook geluid veroorzaken.
     
  2. Auto weg gebracht echter zeiden ze gelijk: "Komt door K&N filter, als je originele er weer in doet is het voorbij".
    Ik ben het "totaal" niet eens met deze conclusie aangezien een K&N E-9289 toch gewoonweg een vervangingsfilter is voor de originele?
    Ik heb niks aan sensoren/luchthuisbak geknooid alleen dit filter verwisseld.

    Ik ben geen automonteur maar ben bang dat ik niet zelf kan controleren of mijn membraan van turbo een scheurtje heeft aangezien die turbo dacht ik achter het blok ligt...

    *** De eerste week met het filter had ik alleen afblaas geluid zonder die gekke "whistle", deze whistle is steeds harder/aanweziger gaan klinken en klinkt nu bij elke schakel ook onder de 2 duizend toeren.
     
    henk 68 vindt dit leuk.
  3. Degene wie me kan helpen krijgt setje zwarte ventiel dopjes met zilver ford logo erop haha!

    [​IMG]
     
  4. Het is vrij simpel zelf te doen, het enige wat je nodig hebt is een krik, een 19’er dopsleutel, de juiste imbussleutel en een lamp is ook handig.

    De BOV zit achter je rechter voorwiel. Als je deze eraf haalt zie je hem zitten. De klep zit met 3 imbusboutjes vast aan het blok. Ik zal even een filmpje opzoeken waar het vrij duidelijk wordt uitgelegd.


    Deze klep bestaat in feite uit een rubber membraan. Je ziet vrij snel of er scheurvorming in zit. Ook als het rubber hard is, is vervangen raadzaam
     
  5. :thumbup:
     
  6. Leg er tijdelijk een origineel filter in en als het geluid er nog is (waar ik wel van uit ga) laat je het horen en zien aan de garage. Heb je hun verhaal meteen ontkracht.
    Een origineel filter bij de hand hebben vind ik zelf ook prettig. Zo is de auto gewoon beschikbaar als je het K&N filter aan het schoonmaken bent.
     
  7. Ja zo denk ik er ook over, het probleem was een beetje dat ik al een origineel nieuw filter op de achterbank had liggen in de verpakking :(
    Ze hebben deze er gewoonweg niet in gedaan.. Ik heb nu tijdelijk de dop van het K&N op de kopse kant opgedaan maar vanmorgen naar het werk nog steeds.
    Ik zal vanavond even het origineel filter er in hangen.
     
  8. #28 Markoow, 11 jul 2019
    Laatst bewerkt: 11 jul 2019
    Wow dankje, dit ziet er inderdaad niet heel moeilijk uit.
    Even voor mijn duidelijkheid, zou ik op mijn 1.6 ecoboost ook zo eentje van Turbosmart erop kunnen zetten of moet er softwarematig nog dingen aangepast worden?
    Dan heb ik er gelijk een aluminium variant op zitten!

    Ik zie al wel dat ze 2 verschillende soorten hebben voor mijn type auto ;)
    Zijn ook hele bouwpakketten zo te zien als je er 1 aanklikt.

    http://www.turbosmartdirect.com/Product-Categories/Focus-EcoBoost-1-6L/
     
  9. Jahoor, op je 1.6 past dit ook. Toevallig is die van mij nu in backorder haha.

    TS-0203-1259 is de recirculation valve voor de Focus 1.6 Ecoboost. Dan heb je ook nog een 1059 modelnummer. Dit is een dual port model, wat inhoudt dat deze de turbodruk gedeeltelijk terugblaast in het inlaattraject (zoals de originele en de 1259), en gedeeltelijk naar de buitenlucht voor het pssssjj geluid.
    Dit kan allemaal leuk zijn, maar je motorblok is zo getuned dat deze de volledige druk geretourneerd krijgt in het inlaattraject. Daarbij duurt het met de 1059 langer voordat je turbo weer op druk is. Tevens kan ik me ook vaag herinneren dat het voor een motorstoring zou kunnen zorgen, maar correct me if I’m wrong.

    Persoonlijk zou ik dus voor de 1259 gaan. Net zo duur als een originele Ford klep (naar horen zeggen en als deze al los te krijgen zijn), maar wel veel degelijker.
     
    Markoow vindt dit leuk.
  10. TS-0203-1259
    is de enige goeie, de andere blaast ook naar buiten af en dit kan juist ook weer storingen opleveren. ivm de computer verwacht dat de lucht terug de inlaat ingaan.
    wiel eraf en onderplaat er eventueel onder uit maakt het net iets makkelijk.
    wiel er alleen af zou kunnen. let op bij verwijderen de oude klep zal door de veer wat meer weerstand bieden als je de torx schroefje losdraait.
    zelf heb ik de haakse aan zitten.

    enig verschil is voor mij dat bij gaslos, gas erop. Dan hoor je de klep open/dicht springen.

    er zit wel degelijk verschil tussen de filter van kn en orgineel.
    orgineel is meer van papier en van kn is meer een panty.
    doe maar papier voor je mond en blaas maar uit, je komt er niet door heen.
    maar bij een panty blaas je wel erdoorheen.

    luchtweerstand van de kn is zo laag als het maar kan en toch filtert.
    wat ik hiermee bedoel is dat orginele filter het geluid en/of luchtstroom meer smoort omdat er meer weerstand zit.
    zelf heb ik van kn terug naar orgineel. dit omdat ik de filter goed schoon moest maken. hierdoor pakt hij net iets minder op, maar geluid is stukke minder/stiller
     
  11. Enig idee waar ik de TS-0203-1259 zeg maar los kan bestellen, ik zie in dit filmpje dat hij in zo'n 30 minuten alleen de TS-0203-1259 vervangt en niet de bekabeling e.t.c.
    Ik neem aan dat ik ook alleen dit onderdeel hoef te vervangen en niet alle slangen e.t.c.
     
  12. had hem binnen 7dagen binnen nadat ik hem via ebay besteld had
    https://ebay.us/Jqgjin
    in mijn geval is dit alles wat ik heb vervangen
     
  13. Kijk even bij Co-ord motorsport. Als je ze mailt krijg je hoogstwaarschijnlijk wel iets van korting, aangezien ze sponsor zijn
     
  14. Is het nu zo moeilijk om 2 minuten te besteden om het originele filter er in te zetten en kijken wat hij dan doet.?
    In de tijd dat je hier zit te posten had je dat makkelijk kunnen doen....
    Zo wie zo had ik hem naar de garage gebracht met origineel filter, alleen al om de discussie uit de weg te gaan.
    just my 2 cents
     
    henk 68 en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  15. Super bedankt voor je opmerking! ik heb hem er gister avond al gelijk ingehangen en inderdaad hetzelfde geluid nog steeds vanmorgen en vanmiddag/vanavond!

    Probleem is gewoonweg dat ik in totaal 1,5 uur reistijd/benzine kwijt ben om hem daar heen te brengen, ik ga hem morgen nog even bellen om goed te laten weten dat ik hem gewoon "gefixt" wil hebben inderdaad :p
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  16. Zojuist de Turbosmart gemonteerd, en zoals verwacht was inderdaad het standaard membraan gescheurd.

    Best goed te doen, je hebt alleen wat weinig werkruimte af en toe!
    0BD2FEB1-4D5C-4BFF-B1C1-C9950164BCE0.jpeg
     
    Markoow vindt dit leuk.
  17. Je was me net voor! :cheer:

    Heb zojuist ook maar even gekeken of ik er makkelijk bij kon en ik heb echt exact hetzelfde als jouwe op de foto! (zie hieronder)
    Ik kan dus ook een nieuw membraan bestellen denkik! :thumbup:
     
    Anithing vindt dit leuk.
  18. En valt dat niet onder de garantie ? waar je al voor weg bent geweest ?
    Als het garantie is zou ik het laten oplossen door de verkoper, krijg je ook geen gezeur achteraf als er wat anders aan de hand is ;-)
    Dat de afstand groot is wist je van te voren.
     
  19. Ja inderdaad dit valt wel onder garantie (ga ik vanuit) ik ga morgen bellen met de dealer/garage!
    Ik wist inderdaad dat de afstand beetje groot is, ik ga even met hem afstemmen wat het handigst is!
    Mocht hij geld overmaken voor een nieuwe haal ik de aluminium variant van Turbosmart namelijk en zet ik deze er zelf op :)

    Ben in ieder geval wel blij dat ik de oorzaak van de Subaru Whistle gevonden heb :P (waarschijnlijk)
     

Deel Deze Pagina