1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Afgelopen jaar was de 323i zo goed als af. In de Eifel had ik een probleem met een losgelopen trillingsdemper en poelie, dat wilde ik nog onderzoeken. Daarnaast bleek de auto lek, er liep regenwater tussen de ruit en het rubber door, wat zich dan verzamelde in het dashboardkastje. Onwenselijk. En tot slot vond ik de olie vrij warm worden, dus lag een switch naar andere olie en eventueel een koeler voor de hand. Genoeg klusjes, maar de cabrio was eerst aan de beurt, waardoor de 323i moest wachten tot de lente.

    Het probleem met de lekkende voorruit heb ik opgelost opgelost door een compleet nieuwe set te bestellen, ruit, rubber en pees. Hoewel de andere set nog maar 2k km oud was. Een nieuwe ruit, groen getint met groene zonneband is via BMW niet meer leverbaar, maar wel via W&N. Dus zij leveren de ruit, de pees en het rubber komen van BMW.

    Wakker gemaakt

    [​IMG]

    Heule grote doos

    [​IMG]

    Nieuwe ruit zonder karton

    [​IMG]

    Ruit geplaatst:

    [​IMG]

    Eerste ervaringen zijn positief, lijkt erop dat de boel nu dicht is.
     
    John_mk2_RS en Robbie vinden dit leuk.
  2. Daarna heb ik begonnen aan project oliekoeler. Ik heb daartoe een tijdje geleden een gebruikte set uit een e30 325i gekocht. Redelijk straight forward, juiste adapterplaat bij het oliefilter alleen de koeler zelf, moet uiteraard pasgemaakt worden, of in ieder geval de bevestiging.

    Hier zie je de koeler. Ik heb de originele bevestigingspunten eraf geslepen. Nieuwe beugels gemaakt, dis ik nu proefpas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En passen voor de koelfan

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uit de proefpassing bleek dat de koeler achter de keienvanger past, maar niet achter de grilletjes. Dus die heb ik aangepast

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna verder gegaan met de definitieve beugels.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. De slangen heb ik op maat gemaakt, de leidingen ook. Ik heb alles zo aangesloten dat er geen schade ontstaan bij verwijdering. Daarvoor heb ik de route van de aircoslangen gebruikt, waardoor ik geen gaten in het front hoefde te maken.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    En alles op z’n plek

    [​IMG]


    Tot slot nog een stukje extra demping gecreëerd door rubbertjes te plaatsen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard bij de laatste montage draaide een van de koppelingen los. Zoals te zien op de koeler is er bijna geen schade, waardoor ik me afvraag hoe vast dit zat…

    [​IMG]

    [​IMG]


    Die heb ik chemisch bevestigd.


    [​IMG]


    [​IMG]


    Slangen op hun plek

    [​IMG]


    En gereed


    [​IMG]
     
    Robbie vindt dit leuk.
  4. Daarna was alles klaar en heb ik de hele boel verwijderd, om de koelfan, de radiateur en wat kleine delen te verwijderen. Daardoor kon ik bij de poelie en de trillingsdemper om de opgelopen schade vast te stellen. Zie de verschillende boutjes van de noodreparatie in de Eiffel.

    [​IMG]

    De poelie is uitgebogen en zie het kleine ronde deukje tussen de twee gaten. Dat is van de paspen van het tandwiel. Die hoort hier niet in de steken. Zoveel geweld is er wel op losgelaten dat dit nu zwaar beschadigd is.

    De trillingsdemper heeft ook ovale gaten. Die ook hier het kleine gaatje, dat er in dit geval wel hoor, maar helemaal is uitgelubberd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die die troep is klaar voor het oud ijzer. Nieuwe onderdelen zijn geregeld en uit de stelling gehaald.

    [​IMG]

    De nieuwe spullen passen weer perfect en zonder speling. Uiteraard gemonteerd met nieuwe boutjes
     
    Robbie en Tigershark vinden dit leuk.
  5. Daarmee komen we aan project 3. Daartoe dienden ook de keienvanger en de bumper verwijderd te zijn, dus dat kon nu mooi. Ook het spatbord moest eraf en zelfs de deur. Dit project is namelijk het aanpakken van het deurscharnier van de bestuurdersdeur. Daar zat minieme speling is, maar sinds de auto weer in gebruik is, is de speling giga geworden. Wel spannend om dit op een versgespoten auto aan te pakken, want in het meest ongunstige geval is het een rondje lassen en spuiten, maar ja, zo wilde ik het ook niet houden. De deur kon ik wel 5 cm op en neer bewegen aan het uiteinde.

    [​IMG]

    De pen in het bovenste scharnier bleek al jaren geleden te zijn gebroken, dat is me eerder niet opgevallen en met de nodige verf en filler werd alles keurig op zijn plek gehouden, tot wat intensiever gebruik zorgen voor meer schade. Maar een losse pen is niet te krijgen, nieuwe scharnieren zijn alleen type 2.

    Dus ik heb een nieuwe Astijl gepakt, daar de scharnierpennen uitgeslepen. Daarnaast een sloop Astijl, daar de “flappen” uitgehaald. En toen was het een grote hub hub barbatruc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nieuw scharnier, nieuwe pen

    [​IMG]

    [​IMG]

    En in de eerste laag kleur

    [​IMG]

    Klaar

    [​IMG]

    En eindelijk strakke carrosserienaden! Ik ben nog ongelukkig over het spatbord LV, dus daar komt ook nog een vervanger voor, denk ik.

    [​IMG]

    Tot slot nog een leuk detail toegevoegd, het beruchte rubber rond de motorkapsluiting, alleen verkrijgbaar op de eerdere type’s 1:

    [​IMG]

    En zo kon het gebeuren dat mijn 323i, die in 2010 op de eerste Sharknosemeeting stond, eindelijk, na bijna 9 jaar ploeteren in de hal stond in het Autotron, voor de 10de editie van de Sharknosemeeting. Grote blij!!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Wiljon en Tigershark vinden dit leuk.
  6. Over die Sharknosemeeting: zie de facebookpagina voor wat fotomateriaal. Het was weer een fantastische feestdag. Wij als organisatie moeten wel stevig aanpoten, zeker ook in de voorbereiding, maar als dan alles gaat zoals het ging, kan je alleen maar blij en tevreden zijn.

    Hier zie je mij de e91 nog even poetsen, op de dag van tevoren. Mijn e21 323i staat dus vooraan in de rij.

    [​IMG]
     
    McGyver, Wiljon, Robbie en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Gaaf man! Tof dat je project toch nog op tijd klaar was :)
     
  8. Weer fraai opgelost Koos.
     
  9. Mooi werk, top!!!

    Maar wat is er met het spatbord LV dan aan de hand? Roest??
     
  10. Oh man wat is dit toch mooi om te lezen. Gefeliciteerd met je resultaten en veel succes met wat je nog allemaal wilt doen. Bedankt ook voor het delen. [emoji106][emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  11. Dank, was nog een paar avonden flink doorhalen.

    Dank, Raymond!
    Nee, Gert jan heeft er aan gelast, want de onderzijde was niet meer te redden, maar hoe dan ook, ik ben ongelukkig met de passing. Daarnaast is het niet strak. Dan kan ik deze aanpakken, maar heb een hele originele van een sloper, die ga ik eens netjes maken, dan pas maken en daarna naar de spuiter. Dat doen we in de winter.

    Graag gedaan. Blijf hier maar volgen, want de donor voor het volgende project wordt momenteel gesloopt. Dat betekent dat we binnen nu en een paar maamd echt gaan beginnen aan de e12 528i.
     
  12. en weer genoten van het verslag en al het werk Koos.
    blijf me verbazen hoe je toch weer dingen voor elkaar krijgt die niet origineel meer te leveren zijn :thumbs:
     
  13. Prachtig werk. Erg leuk om te lezen
     
  14. en? al begonnen met de 528i? :)
     
  15. Hahaha, soort van, ja. Binnenkort wel wat updates te melden hier, dat zal een week of 3 zijn, denk ik.
     
    DJ--NeO-- vindt dit leuk.
  16. Sharknosemeeting, dat klinkt bekend, kennissen van ons gaan daar ook altijd naartoe :)
     
  17. Cool, ik zit in de organisatie daarvan, dus leuk om te horen dat jouw kennissen daar graag naartoe gaan!!
     
  18. Mijn fijne f30 320dA High Executive heb ik zelf samengesteld. Maar hij was niet van mij, het was een leaseauto. En die komen aan het einde van hun contractduur. Ik heb de auto in de laatste jaren een paar keer weten te verlengen, maar na 4 jaar en 200.000 km was de koek op. En mijn werkgever heeft het behaagd om een nieuw leasebeleid te voeren, waarbij uitsluitend 100% elektrische voertuigen kunnen worden geleased. Niet mijn kopje thee, vooral omdat alleen konijnen beschikbaar zijn als een Hyundai Kona, Kia Niro en meer van die plastic dingen. Een acceptabele Tesla zat er niet in, zeker geen M3 long range oid. Dus ik heb heel snel mijn vlekken geteld en de f30 ingeleverd. Na de e81 118d ///Msport, de Audi A4 S-line en de f30 320dA High Executive geen leaseauto meer.

    Op de eerste vakantiedag heb ik de tijd genomen om de auto leeg te ruimen en schoon te maken van binnen. In de middag heb ik de auto ingeleverd. Snik. Toch weer een afscheid, ik heb heel veel plezier gehad aan die auto!

    [​IMG]

    Daarna kwam een zoektocht naar een waardige opvolger pas echt op gang. Immers, ik had geen acuut probleem, want de e91 320d High Executive staat er ook nog altijd en wel een e30 cabrio als tweede auto en nog meer spul, dus stil staan we nooit. De gedachten gingen van f10 530d naar x3 20d naar f01 730d en daarna terug naar f3x. Het blijkt dat leuke uitvoeringen bijna altijd een touring zijn, weinig echt fijne sedans. Dus heb ik deze bekeken in Duitsland:

    [​IMG]

    Knappe wagen, maar van binnen een kale luis. Wel panoramadak, maar geen stoelverwarming, pdc, digitale teller, alarm etc. Kale luis voor de hoofdprijs. De dealer was gek op mijn e30 cabrio die hij zonder probleem “in Zahlung” wilde nemen. Laag bod gedaan op de f31 320dA en weer weggegaan. Daarna beetje vakantie vieren en wat in de gaten houden wat allemaal voorbij kwam en de eisen aangescherpt. Minimaal f30 of f31 LCI, automaat, navi profesional, ///M pakket en verder beetje vol uitgerust. Panoramadak gewenst, net als leer. Spielerij als HUD en actieve cc en zo mag, hoeft niet. En minimaal de 190pk 320d. De zoektocht leverde een bosje kandidaten op, maar niet een had de echte wauwfactor, op 1 exemplaar na, die ongeveer 7.500 boven budget uitkwam. Ex bpm… Na een tijdje toch twee gevonden, beide op een halfuur van Frankfurt, dus ik heb de tent gepakt en de cabrio en ik ben een paar dagen op pad gegaan. Heerlijk, even mijn kleine tentje, even eruit, past me goed.

    [​IMG]

    Maar ondertussen ben ik blijven kijken en in onderhandeling geraakt met een Belg die in ongeveer het zuidelijkste plekje van België woont. Dus het plan omgegooid en daar naar toe gereden en daar stond deze.

    [​IMG]

    ///M pakket, Estoril II, High Executive, LCI, leer, HUD, Panodach, PDC voor en achter, radar voor het active brake gedoe, camera voor verkeersbordenherkenning, etc 320dA xDrive, net 130k km op de teller. Daar kan ik me prima in verplaatsen. Maar we kwamen niet echt tot elkaar qua prijs. Dus ik heb die auto bekeken en ben na het neerleggen van een laag bod terug naar Duitsland gegaan. Terugweg Trier bekeken. Mooie stad. Prima eten ook. In de avond in mijn tentje kreeg ik een app dat ze het toch wilden laten doorgaan. Dus ik heb die auto gekocht. Week later opgehaald. Omdat die Belgen lastig doen met keuren van een auto bij verkoop en voor export alleen platen afgeven in Brussel (dus eerst keuren, dan van auto naar Brussel, platen halen en terug, dan pas naar huis), heb ik besloten dat dat allemaal wel anders kan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo stond ze ineens in mijn loods, naast 6 generaties ouder. Verder was het erg druk qua werk, dus neer gemikt en even geen tijd voor gehad. Maar een dikke week later was er de ruimte om de auto voor de RDW keuring te mikken. Maar eerst in zijn natuurlijke pose…

    [​IMG]

    Hoewel je alleen van huis naar de keuring mag rijden en weer terug, heb ik besloten de keuring bij mijn werk in de buurt te doen, dus mooi 100km enkele reis, eerst gewerkt, daarna door naar de keuring. Het wachten op mijn beurt duurde langer dan de keuring zelf. Nog geen 5 minuten fysieke aandacht voor de auto. De keurmeester is drukker geweest met het printen van een tellerrapportje dan het keuren. Dikke prima.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik toch onderweg was en wat voelde tijdens de langere proefrit, gelijk langs de Euromaster voor een snel rondje uitlijnen. Dat was wel even nodig, bleek. Reed gelijk een heel stuk beter.

    [​IMG]

    Maar daarna weer terug in de loods, want er moest eerst een alarm worden ingebouwd van de verzekering. Maar gelet op de uitvoering en de uitrusting ook wel een prettige gedachte, want het zal de eerste BMW niet zijn die ze kaal halen aan de binnenkant, in onze wijk. Ik heb gekozen voor de duurdere optie, origineel BMW alarm. Geen gekloot met losse kastjes, afstandsbedieningen of ander gedoe. Tijdens die operatie bleek dat er nog een bosje remschijven onder de maat was. Dus gelijk maar 4 nieuwe schijven en 8 blokken laten zetten. Toen de achterschijven er vanaf kwamen bleken de handremsegmenten helemaal aan eind te zijn, met scheuren in de voering, alsof ze een mooi stuk hebben gereden met de rem erop. Dus die ook nieuw.

    Ondertussen was het BPM bericht gekomen en heb ik uiteraard gelijk betaald. Dat was snel genoeg, want vrijdagmiddag ontvangen, gelijk betaald en maandag om 17.01 is de auto op mijn naam gezet. Daarna nog tot woensdag gewacht op het pasje, maar goed… Dus gelijk de platen laten regelen door de garage. Normaal zou ik dat zelf doen, maar geen tijd, dus laten doen. En zo heb ik afgelopen zaterdag de auto opgehaald en mag ik eindelijk rijden. Zondag gebruikt om de auto me eigen te maken en eens lekker te poetsen. Ja, dat moet nog eens machinaal, maar nu was dit mooi.

    [​IMG]

    Wat er nog meer op zit:
    Adaptieve LED verlichting

    [​IMG]

    Sportautomaat met schakelflippers aan het stuur

    [​IMG]

    Amberverlichting in het donker, bij daglicht is het wit.

    [​IMG]

    Oyster dakota leder, zoals ik dat had in de f30.

    [​IMG]

    Auto is echt in topstaat, 2 minimale parkeerschades en 1 steenslag met deukje. Alle 3 worden binnenkort geresteyled. Kortom, ik ben er blij mee!!!!

    [​IMG]
     
    henk 68, reks, Thiemo en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Wat een gave kleur!!
    En gelukkig bij deze generaties nog een normaal formaat nieren in de grille. ;)
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  20. Prachtige wagen :thumbup: Heel veel plezier en veilige km's ermee!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina