1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Resetten van het Battery Monitoring System na het vervangen of opladen van de accu.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 21 mei 2015.

  1. om een optimaal werkende S/S te hebben dient je accu 100% in orde te zijn.
    nou lees ik wel vaker dat na 3/4 jaar het systeem niet meer werkt omdat de accu al minder aan het worden is.
    bij auto's zonder S/S gaat de accu dus langer mee.

    ergo: op een levensduur van zo'n 20 jaar per auto verbruik je dus 2 of 3 meer accu's?
    wat doet dat voor de uitstoot? (produceren, afvoeren van de accu)
     
  2. Voor een open brug bijvoorbeeld zet je beter de motor af i.p.v het S/S gebruiken. Na een aantal minuten start de motor weer vanzelf terwijl je nog steeds voor die open brug staat.
     

  3. Daarom hebben ze nu niet meer de EFB accu maar de AGM accu van Varta, deze is gevuld met glasvezel en gaat meestal tot 10a12 jaar mee. Ook kan deze veel beter tegen pieken en dalen. Ik wil het hele verhaal je graag uitleggen want er zit veel meer achter dan alleen een controle meetpunt op de -pool en een accu
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Oohh wacht ik de ik denk dat het wel goed is om hier te melden!!

    Een dynamo genereert ongeveer 2500watt op 12volt en wanneer wij de auto gebruiken met alle opties aan kan deze incl de veiligheidssystemen wel 4000watt gebruiken dat betekend dat de accu garant moet staat (tijdens een piekspanning bv een ongeluk om de airbags en de gordelspanners te activeren) voor ongeveer 1500watt in een hele korte periode!! Na een bepaald moment van gebruik van de accu gaat deze in kwaliteit achteruit maar alles moet wel blijven werken. Tenminste de veiligheidssystemen, dus door het apparaat zal de computer zelf aansturen wat belangrijk is om het reservestroom naar toe te sturen. Is jou accu slechter en gaat jou s.s. Niet meer aan dan betekend dat dat je een nieuwe accu nodig hebt omdat er al verzuring heeft plaatst gevonden en er dus te weinig stroom is om alles te garanderen.

    Dat is even in het kort hoe het tegenwoordig werkt (mijn cursus is al even geleden dus er kan al best meer veranderd zijn)
     
  5. interessant jan, dank voor de info :thumbup:
     
  6. Vindt de wattage wel heel erg hoog. in de meeste auto's zit een 120-150A dynamo, dat 14.5volt max levert constant. Dan kom je al snel uit naar 1700-2100watt
    De maximale stroom wordt ook pas geleverd bij 1200rpm of hoger.
    stationaair levert de dynamo ongeveer 50-70% van de totale stroom.
    als in jouw geval 2500/12volt loopt er dik 200A door de kabel. Dan zou de voedingkabel wel wat dikker mogen zijn dan die ze gebruiken. 10-16mm2 is wat er meestal wordt gebruikt voor de accukabels. 16mm2 is goed voor 70A constant
    bij starten loopt er wel een stroom van 200A, dergelijke startmotor zit rond 1800-2100watt namelijk. Vandaar dat de accuspanning heel belangrijk is dat deze niet in elkaar stort. en minimaal boven de 10volt blijft. anders kan de computer hem niet overnemen en dus motor laten aanslaan.
    hoeveel het systeem totaal kan trekken is altijd de vraag, er staat namelijk nooit alles volledig aan.
    hoeveel het exact is heb ik nooit gemeten.

    vroeger had je nog loodaccu daar was simpel, 12.2 is lege accu en 12.8 is een volle accu. bij 12.2 kon je er al van uit gaan dat bij een startpoging de voedingspanning onder de 10volt gaat komen.
    met de EFB accu en ook met de AGM accu's is dat verandert. soms geeft meter aan dat het 12.3volt is, maar de wagen start perfect.
    mijn accu is volgens de meter 80% volt en 100%gezond, maar toch werkt de start/stop systeem nooit. dat zal komen omdat de accu ook al 7.5jaar oud is.
    Ja om start/stop werkend te hebben zal je met een nieuwe accu moeten gebruiken en bms reset. Alleen heel die start/stop systeem zit maar om 1 rede op de auto en dat is voor de nedc lage uitstoot te halen. zelfde als de hybride die niet meer als 2km op accu kunnen rijden. is allemaal puur voor nedc uitstoot test.

    moet wel zeggen me start/stop cursus is wel weer goeie 8-10jaar geleden geweest. wat ik wel weet is dat altijd comfort voor start/stop gaat.
    heb je airco dus aan om interieur te koelen. dan zal start/stop systeem niet werken comfort is belangrijker.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  7. Het start/stop systeem zit er inderdaad in om een lagere uitstoot te halen. En waar komt die lagere uitstoot door? Doordat er geen brandstof verbrand wordt. En brandstof die niet verbrand wordt kost geen geld dus het is ook nog eens goed voor je portemonnaie. Ook een goede reden. Op youtube zijn diverse interessante filmpjes te vinden waarin uitgezocht wordt hoeveel brandstof stationair draaien en de motor weer starten kost. Ik was verrast hoe snel er al brandstof bespaard wordt.

    Of het systeem wel of niet werkt heeft niks met comfort te maken. Als ik airco aan heb staan in de auto werkt het start/stop systeem prima, motor slaat gewoon af. Het is wel zo dat de motor weer eerder aan zal slaan als er meer koelvermogen gevraagd wordt wanneer de temperatuur teveel oploopt. Maar je stellige uitspraak dat start/stop niet werkt met airco aan is onjuist. Toch maar weer eens kursusje volgen?
     
  8. Blijft een leuke materie, ga eens na dat je al heel snel 1 liter brandstof bespaar (stel 55 liter op jaarbasis bij 30.000 km per jaar) maar daardoor doet het systeem het na 2 jaar al niet meer omdat de accu slechter word. Een lood/zuur accu kost €80 een agm accu kost €250 en 2 tanken a 55 liter kost je €140 dan kost het systeem dus €30 extra in 2 jaar. Ff snel gerekend hoor
     
  9. De AGM accu is op glasvezel gedragen dat betekend dat er geen zwevend zuur meer is. Hierdoor kan er veel meer spanning in 1 keer getransporteerd worden. Je kan er zelfs een gat in slaan en dan zal de accu het nog zeker 1 week blijven doen.

    Wat betreft de spanning was een voorbeeld iedere auto heeft andere behoefte en ook een andere laadspanning. Je hebt ook voertuigen met 2 accu’s welke elkaar helpen maar waar de een altijd de overhand heeft dit om ook de veiligheid te kunnen waarborgen waar nodig.
     
  10. Ik heb na bijna 6 jaar m'n accu vervangen, geen AGM maar EFB. Was geen 250 euro maar 115 euro.

    Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
     
  11. Nog even een aanvulling, bij een loodzuur accu is er een vuistregel, komt deze onder de 30% aan Ampère dan vind er al verzuring plaats en gaat je accu dus al kapot. Meestal binnen 3 jaar!
    Dat klopt een efb is een getunede loodzuur accu een AGM is een stuk duurder, wellicht zijn de prijzen nu iets gezakt. Ik heb destijds de cursus van Varta gehad en dat is nog steeds de nr1 origineel accu leverancier.

    Je kan trouwens heel makkelijk zien of er een AGM in jou auto hoort.

    Kenmerk 1 is de QR code op de accu!! En ten tweede als er een zwart kastje tussen de min pool en massa aansluiting op de auto zit.
    Dan is er nog een derde maar minder makkelijk te herkennen, een AGM heeft altijd een afwijkende amperage! Waarbij een ouderwetse diesel meestal 72ah in zat zal ie nu 80 of 90ah op de accu zien staan!
    Ik weet uit ervaring dat er vaak een gewone loodzuur accu ingezet word maar het kan hele rare storingen geven, bv het niet meer willen starten naar twee weken omdat de computer denkt dat het niet “veilig” genoeg is om te gaan rijden. Of dat de radio soms aan en uit gaat.

    Ik kan alleen maar zeggen leer hiervan en ga niet altijd voor goedkoop!!!
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  12. #52 Jan v Donkersgoed, 9 mei 2019
    Laatst bewerkt: 9 mei 2019
    Nog even een dingetje, een dynamo lieverd altijd 20% meer stroom dan dat de accu aan kan dit is om de accu echt vol te kunnen krijgen ivm weerstanden. Wil je dus een acculader kopen... koop er dan 1 die 20% over capaciteit heeft. Doe je dit niet dan krijg je ook verzuring na verloop van tijd. Een dynamo levert om deze reden ook altijd meer stroom dan dat de accu aan kan!
    Dit is ook het geval als je een grotere accu wilt kopen omdat je een grotere vraag aan stroom hebt b.v. Door een versterker of subwoofer. Kijk altijd naar de amperage van de dynamo en zorg dat deze 20% meer laadvermogen heeft als dat de accu heeft!!
     
  13. Het heeft niets met de stroom te maken het heeft met de spanning te maken. Een loodaccu wordt met een CC-CV regeling geladen dus eerst een constante stroom tot de doelspanning bereikt is (14,4V voor normale loodaccu's) en daarna neemt de laadstroom af en blijft de spanning gelijk.
    De laadcyclus wordt gestopt als een bepaalde drempelwaarde voor de stroom wordt onderschreden.

    Je kan een 90Ah accu prima opladen met een lader die maximaal 5A kan leveren. Natuurlijk is het prettiger met een grotere lader, zeker als je accu echt behoorlijk ontladen is (minder dan 50% laadniveau).
     
    Jan v Donkersgoed vindt dit leuk.
  14. Dat is mij niet geleerd, dank voor de info!! Nooit te oud om te leren
     
  15. Heb loodaccus gezien dit aan het vergaan waren, je kon zo bij de cellen, want deksel ontbrak. Zelfs kon deze accu de motor nog rondgooien.

    Het klopt idd dat ford de motor uit laat als je airco gebruikt. De 2x dat start/stop werkte was of voor stoplicht die op groen sprong of toen het bloedheet was buiten. Dat je de koppeling maar intrapt om de motor te laten starten ivm het te warm werd in de auto.

    Veelste vaak klachten erover gehad en aan de hand van 2a4tjes met voorwaarde wist de klant waarom. Toen was het comfort boven de functie. Ene merk blijft het toch anders doen dam een andere
     
  16. #56 SpongeBob, 12 mei 2019
    Laatst bewerkt: 12 mei 2019
    Interessant!
    Na 7 jaar trouwe dienst is mijn originele Ford "EF 590cca 60Ah SAE T6" accu kapot.
    Hij staat op 8V en het groene controle oog is helemaal zwart. :shock:
    [​IMG]
    Een nieuwe zal bij de dealer dik geld kosten, dus zelf een wat duurdere "after market" kopen vind ik een prima idee.

    De accu die jij noemt @Jan v Donkersgoed is dat de Varta Start-Stop Plus AGM D52?
    Zoals b.v. deze?
    Kan je dat nog steeds aanbevelen als plug 'n play vervanger?
    Blijft SS gewoon werken?
     
  17. Accu vervangen kan inderdaad gewoon. Zorg dat hij opgeladen de auto ingaat en reset daarna de BMS. Startstop werkt als er aan verschillende voorwaarden wordt voldaan. 1 van de belangrijkste is de state of charge van de accu. Bij een nieuwe accu haalt hij dat makkelijk.
     
  18. Alle accu’s zijn al geladen. Na montage een mooi ritje maken klaar is Varta :mrgreen: start/stop werkt bij mij nog steeds goed.
     
  19. @jason101 lees dit topic maar even door. ;)

    Varta D54 geloof ik. Ikzelf heb een Bosch
     
  20. Ik heb vandaag uit voorzorg de accu vervangen van mijn 1.6 ecoboost uit 2012. Op aanraden van dit forum zit er bij mij ook een varta in. Ik zei tegen mijn vriendin voor het monteren,wedden dat het resetten van de accu niet lukt. En inderdaad, bij mij gaat na het riedeltje niet het acculampje knipperen op het dashboard. Wat kan ik verkeerd doen? Ik heb de accu eerst volledig opgeladen,toen gemonteerd,toen het riedeltje in het begin van dit topic,maar niks.
    Kan het kwaad,of moet ik langs de dealer?
     

Deel Deze Pagina