1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zetec 1.6 distributie wissel, krukasbout losmaken, maar vooral vastmaken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Speeddragon, 3 apr 2019.

  1. Heb al een aantal keer een distributieriem vervangen, maar nog nooit bij een wagen met spieloze tandwielen. Nu zag ik bij de handleidingen wel wat staan, maar daar zijn al de foto's bij weg.

    De blokkeertools zijn erg goedkoop te vinden op aliexpress (blokkertool voor in de nokkenassen) en pen voor het tdc.

    Ook vond ik een duidelijke handleiding voor de distributiewissel.
    http://replace-timing-bel...ord-focus-1-6i-1998-2005/

    Na het lezen van deze beschrijving, zit ik wel met een probleem.
    De krukaspoelie bout.. hoe ga je die losmaken maar toch hem op het TDC houden.

    De pin mag je namenlijk niet als blokkeerpin gebruiken om deze bout los te krijgen.

    Ik heb wel een luchtsleutel dus ik denk dat dat wel goed gaat komen, al lees je wel dat hij soms achterlijk vast kan zitten, heeft iemand hier dan nog tips voor:

    Nu las ik manieren als: in de versnelling, op de rem en dan losmaken, Maar op het moment dat je hem dan los hebt en je steekt je pin er weer terug in dan zul je hem toch weer een beetje vast moeten schroeven om hem weer tegen die pin aan te zetten.

    Het grootste probleem is het vastdraaien van de krukaspoelie bout, 40nm +90 graden, dit wil je ook niet tegen dat timing blokkeer pennetje doen toch? Maar je zal iets moeten blokkeren om dit probleem te voorkomen. Ik wil dit graag netjes doen en niet de luchttol er maar op rammen..

    Zelfs als de nokkenas los is van de krukas, wil je niet dat de krukas teveel verdraait en doet omdat anders de zuigers tegen een open klep kunnen slaan?
     
  2. er is ook een extra tool die vaak bij de goedkope sets niet bij zit.
    voor de 1.6zetec is bijna gelijk aan de 1.6ecoboost.
    daar moet de startmotor verwijdert worden en stop je een hulpmiddel erin die het vliegwiel vast zet/houdt


    met loshalen maakt het niet veel uit. vooral als je met lucht doet, eerst bdp zetten dan los schroeven en dan de bdp zoek tool monteren.
    met torquen zou je het kunnen doen ivm de krachten tegen aan zitten en dus zal het niet verdraaien.
    zelf zou ik ook liever krukas blokkeren, altijd gedaan met zulke distributie riemen en dat wil ik ook zo houden.

    zelf wil ik tegen de zomer de mijne ook vervangen ivm leeftijd.
    tegen die tijd wil ik kijken of ik van mede forumlid het kan lenen.
     
    nctnico vindt dit leuk.
  3. #3 Speeddragon, 15 apr 2019
    Laatst bewerkt: 15 apr 2019
    Ik ben er mee bezig geweest, en het is gelukt met de nodige tegenslagen.

    De krukasbout zat zo vast dat het met een redelijk goede slagmoersleutel niet los kwam.
    Op een gegeven moment vergeten het stuk ijzer uit de nokkenassen te verwijderen, dus er brak een stukje af.. Erg zonde.

    Uiteindelijk de startmotor er uit gehaald, en het vliegwiel inderdaad geblokkeerd. Toen kwam hij los en was het redelijk vlot geklaard.


    Uit interesse: Er is toch geen punt waarbij alle kleppen dicht zijn van al de 4 de cillinders?
    Dus als je de krukas beweegt los van de nokkenas zal er altijd een punt zijn waarbij de zuiger een klep zal raken bij een interferentie motor? Of is er een punt waarin de nokkenas kan staan waarbij de zuigers vrij zouden kunnen bewegen, volgens mij niet namelijk.
     
  4. Nee in principe komen de kleppen altijd tegen de zuigers. Zelfs met het verdraaien van de krukas met de hand kun je de kleppen al krom douwen.

    Zeer enkele motor heb je geluk bij dat er niks raakt. Dit is alleen bij benzine motor.
    Dit ligt aan de compressieverhouding en cilinder inhoud.
    De hoogte van de verbrandingsruimte is de rede. Hoe groter die is. Hoe groter de compressieruimte moet zijn om 1:10 compressie verhouding te krijgen
     
  5. Lees ik nou goed dat je de boel vast heb willen draaien door de nokkenassen te blokkeren? Mag je van geluk spreken dat het tooltje is geknapt... :roll:
     
  6. Niet helemaal, Ik heb het vliegwel geblokkeerd op de startkrans om zo de boel te kunnen losdraaien.
    Maar met mijn suffe kop vergeten het tootlje dat achterin de nokkenassen zit er even uit te halen, oortje van de nokkenas afgebroken waar dit tooltje in valt(een stukje dan..). Echt heel jammer, maar goede les voor de volgende keer..
     
  7. bedoel je tool bij de distributie zijde of de platte plaat bij de nokkenas
     
  8. #8 Speeddragon, 15 apr 2019
    Laatst bewerkt: 15 apr 2019
  9. dat is nu ook niet direct een grote ramp, wordt alleen voor uitlijnen gebruikt.
    welke tool heb je voor krukas gebruikt. speciaal gereedschap of een willekeurige stevige schroevendraaier

    wel mooi dat ford een blokeertool heeft voor de variable kleptiming poelie, normaal draai je krukas 2x rond zodat je zeker weet dat de poelie op het maximum staat. alleen die zal je waarschijnlijk niet hebben op de zetec (is denk pas bij de duratec)
     
  10. De tool die jij eerder al suggesteerde heb ik niet besteld. Ik las op een aantal engelstalige forums dat deze bij de Zetec niet erg lekker pastte inclusief plaatjes van gebroken tools. Ben dus voor een stevige ouderwetse schroevendraaier gegaan.
     
  11. Die tool past prima, met een beetje geduld. Al een stuk of wat Zetecs mee gedaan. Heb je de nokkenastandwielen nog gelost om een gelijkmatige spanning op de riem te krijgen?
     
  12. Dan ga ik die de volgende keer dus wel mooi aanschaffen...

    Ik heb de bouten van de nokkenastandwielen en van de krukas vervangen. En inderdaad eerst de nokkenastandwielen gelost met de speciale tool, vervolgens nokkenas geblokkeerd. Vervolgens krukaspoelie vastgezet op 40nm+90 graden. Vervolgens TDC pin er weer ingedraait, krukas er tegen. En vervolgens de nokkenas tandwielen vastgezet op 60nm.

    Bij het vastzetten van de nokkenastandwielen heb ik de nokkenas met een steeksleutel tegengehouden.
     
  13. Dus de tool voor de krukas kan van zwak kwaliteit zijn.
    Setje van 290euro berkopen ze ook met die tool erbij. Denk dat die iets steviger is als een setje van 30euro.

    Wel gek dat in de beschrijving staat dat de nokkenastandwielen los moeten. Met een losse krukaspoelie heb ik ze nog nooit los hoeven draaien. Alleen met vaste krukaspoelie wel maar dat was ook geen verstlebare. En de poelie zat met 3 boutjes vast aan nokkenas.

    Zelf doe ik de oude riem en poelies markeren waar hij zit/zat. Op de nieuwe riem ook, of hrt zit er al op. Dan is een kwestie van de markeringen goed leggen en alles vast zetten. 2x rechtsom en kijken of alle markeringen van de poelies overeen komen.
     
  14. Jouw manier is de quick and dirty way. Als je het netjes en echt goed wil doen, los je idd de nokkenas tandwielen en span je de riem gelijkmatig op. En een toolsetje van €290,-? Voor iets wat je voor jezelf waarschijnlijk maar 1x gebruikt? Niet een beetje overdreven? De goedkopere setjes werken ook prima, mits goed en met beleid gebruikt.

    Enige wat er uit die set toen niet goed ging, was de blokkeerstift, die ging krom. Ook dat was de schuld van oneigenlijk gebruik.
     
  15. Het is alleen de manier zoals sommige fabrikanten het opgeven om het te vervangen. Sommige motoren hebben op de nokkenas en krukas een spiebaan zitten, deze verdraai je dus niet op de nokken- en krukkenas. Er zijn meer manieren hoe je het moet en kunt doen, zolang alles vast zit en motor netjes loopt is er niks mis mee.
    Altijd motor nog 2x ronddraaien en alle markeringen en blokkeerpennen controleren of alles op tijd staat. En tuurlijk als je de poelie los draait kan het werk vereenvoudigen.
    Op werk zeg ik daarom ook altijd, hoe jouw werkproces ook is maakt niet uit, gaat om het eindresultaat.

    290euro vindt ik ook teveel, was een setje wat ik op diezelfde site tegen kwam waar wel een dergelijk krukasblokeer tool bij zat.
    setje van 40euro wil ik best kopen, alleen daar ontbreekt een dergelijke blokkeer tool voor de krukas.
    Brezan verhuurt speciaal gereedschap. als je daar een dure set van zou kunnen huren voor paar euro's dan is het ook goed te doen
     
  16. Brezan verhuurt alleen aan bedrijven, een vriend van me werkt er op zaterdag. Had hem ook al gevraagd of het mogelijk was te huren.
     
  17. Daar was ik ook al bang voor. Ik wist idd dat ze het hebben en doen. Maar klein voorgevoel zei al dat ze niet aan particulieren leveren
     
  18. Ja en sommige motoren hebben kettingen i.p.v. riemen. We hebben het over een Zetec waarbij je dus de nokkenastandwielen moet lossen om een gelijkmatige spanning te krijgen. Wat betreft die toolset van €40,-de krukas blokkeerpen zit er eigenlijk altijd wel bij.
     
  19. dat klopt idd, zijn duizenden verschillende distributies dus elk vraagt weer iets anders. Begrijp goed dat ford-engineer het anders heeft bedacht als andere, is niks verkeerd mee. Op werk roep ik tegen de engineers ook steeds hetzelfde, monteur is iemand die een engineer uitlegt hoe hij zijn werk moet doen. Kort gezegd zitten er mensen tussen die er geen verstand blijken van te hebben. Geeft niks niet iedereen is perfect vooral ikke niet hahaha.
    Als ford voorschrijft dat het op die manier doet, dan moet je het ook op die manier doen. het is een te grote gok als je het op andere manier doet en de motor in de soep draait.

    Heb intussen verder gekeken een set gevonden waar wel de blokkering van de vliegwiel bij zit. zodat je de poelie ook los kan draaien
    https://www.ebay.de/itm/Auto-Motor-...263224?hash=item23b2c754f8:g:ocgAAOSw2sNbl2m7
    andere sets zit alleen degene bij die je achter in het blok stopt
     

Deel Deze Pagina