1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Even onthouden.. had het idee dat sinds de zomer de turbo iets meer fluit dan eerder. Klinkt prima trouwens...
     
  2. [​IMG]

    [​IMG]

    De degas hose zoals deze op de Focus 3 fase 1 met 1.0 ECOboost motor is toegepast.




    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De degas hose zoals deze op de Focus 3 fase 2 met 1.0 ECOboost motor is toegepast.


    Alle onderdelen zijn inmiddels besteld. Wanneer deze binnen en gemonteerd zijn maak ik wel een HowTo.
     
    PhoenixNLx en Berrychello vinden dit leuk.
  3. Die slangen zijn bij de Fase 2 dus uit elkaar gehaald; een aparte dikke slang en een aparte dunne slang. Bijzonder!
     
  4. #1164 kevinnns, 5 nov 2018
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
    Lekker bezig JW! Altijd weer mooie dingen die voorbij komen die me soms ook weer triggeren zelf naar iets te kijken, zoals die recirc valve.


    @Mpothoven & @PhoenixNLx als ik de site van turbosmart mag geloven is die voor de 2.0 ST. Natuurlijk kans dat deze ook gewoon prima is.

    Volgens een mail wisseling vanochtend met fine-line & op de turbosmart website zijn TS-0203-1259 (standaard geluid) & TS-0203-1059 (extra geluid) voor de Focus 2010-2014 1.6L ecoboost.

    Ook ik zou zoals JW gaan voor de Plump Back ipv de Dual Port. Fine-line imports stelt dat de Dual Port met z'n 50/50 recirculatie geen problemen met het motormanagement veroorzaken, hoewel het internet ze hier en daar op lijkt tegen te spreken. Helaas is het niet mogelijk die Dual Port later nog dicht te maken als er toch problemen optreden.
     
  5. Volgens deze folder https://www.turbosmart.com/wp-content/uploads/2018/10/TS-Catalog-2018-Web-low-res.pdf is de 1059 een dual port versie en de 1259 een plumb back versie. De verschillen volgens de pdf:

    DIFFERENT TYPES OF BOVS There are two main types of BOVs; atmospheric (or VTA – vent to atmosphere) and recirculating (Plumb Back). The difference between the two types is in how they dispose of the vented boost pressure. Atmospheric BOVs vent the excess boost pressure out of the system into the atmosphere – hence the “atmospheric” name. These BOVs usually produce the much sought-after “whoosh” sound. The recirculating or “Plumb-back” type BOV vents the pressure back into the intake system before the turbocharger inlet. They are practically silent compared to their atmospheric counterparts and are recommended for applications where the car needs to comply with noise or emission restrictions. They are also a good choice for off-road or rally applications where a sealed BOV system offers superior reliability and protection against damage caused by dirt, mud, sand etc. Turbosmart’s Dual Port is a combination of the two – equipped with both a trumpet and a plumb-back attachment giving the user a choice of three BOV options: atmo, plumback, or both. The staged ports on these BOVs make them an ideal choice for vehicles with sensitive air flow metered management systems.

    Het lijkt me dus dat voor de 1.6 de 1 op 1 vervanger de 1259 moet zijn.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  6. Correct, de gene die mij vanochtend de mail heeft gestuurd was denk ik nog met 1 been in het weekend. Ik heb zojuist ook de bevestiging gekregen dat het inderdaad andersom is.
    Ik heb die post aangepast om de vervuiling in JW zijn topic te voorkomen :).
     
  7. Op onderstaande afbeeldingen is het verschil tussen de Focus 3 fase 1 en Focus 3 fase 2 koelslangen van de 1.0 ECOboost goed te zien:


    [​IMG]
    Focus 3 fase 1


    [​IMG]
    Focus 3 fase 2

    Zoals aangeduid zijn er slechts 2 slangen verschillend.



    Begin deze week heb ik de bestelde fase 2 slangen voor het koelsysteem ontvangen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Zoals op de foto's te zien is wordt de dikke slang inclusief de slangklemmen geleverd. De dunne slang is aan beide zijden voorzien van een snelkoppeling.


    Gisteravond heb ik meteen de koelslangen maar even geplaatst. Om te beginnen heb ik de auto binnen gezet en de beschermplaat onder de motorruimte verwijderd. Vervolgens heb ik het koelsysteem afgetapt d.m.v. de aftapkraan onder de radiateur. Nadat het koelsysteem was leeggelopen heb ik de oude slangen verwijderd. Vervolgens konden de nieuwe slangen worden gemonteerd. De fase 2 slangen passen 1 op 1 op de fase 1. Op de slangen staan de plaatsen gemarkeerd waar de slangen in de (reeds aanwezige) bevestigingsbeugeltjes worden geplaatst.

    Omdat ik nog een nieuw koelvloeistof reservoir en dop had liggen heb ik meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze meteen te plaatsen. De boel was nu immers toch los en het huidige reservoir en dop zaten er inmiddels al weer 2,5 jaar op. Door het reservoir te vervangen bespaarde ik mezelf tijd om het reservoir te reinigen en te inspecteren op (haar)scheuren.

    Vervolgens heb ik het koelsysteem vacuüm getrokken en een kwartiertje onder vacuüm laten staan om er zeker van te zijn dat het koelsysteem dicht was. Zoals verwacht bleek dit het geval en kon het koelsysteem weer (onder vacuüm) worden gevuld. Omdat de huidige koelvloeistof er nog maar een jaar / 5000 KM in zat, nog volledig helder en schoon was en in een nieuwe, schone jerrycan was opgevangen heb ik ervoor gekozen om de koelvloeistof te hergebruiken.

    Tenslotte was het alleen nog een kwestie van de plaat onder de motorruimte weer monteren. Alles bij elkaar is het aftappen/vullen van het koelsysteem en het vervangen van de slangen nog geen uur werk.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De nieuwe gecombineerde retourslang / slang naar het reservoir is voorzien van 2 beschermrubbers zodat de slang netjes vrij ligt van de inlaatslang en inlaatbuis.


    [​IMG]

    Tevens is deze nieuwe slang voorzien van een beschermrubber zodat de slang de motorsteun niet raakt.


    Vandaag het ik het oude reservoir even schoongemaakt en geïnspecteerd. In tegenstelling tot het vorige reservoir, dat na 2,5 jaar vol haarscheuren zat ziet het huidige reservoir er na eenzelfde periode nog veel beter uit. Het reservoir was weliswaar van binnen behoorlijk vuil en vertoont wat verkleuringen maar zeker geen haarscheuren. Het lijkt er dus op dat de kwaliteit van het reservoir de laatste jaren aanzienlijk is verbeterd.

    Tevens heb ik ook de oude koelvloeistofretourslang geïnspecteerd. Hieruit blijkt dat het vervangen van de slang geen overbodige luxe is geweest. Het hard kunststof deel van de slang is tijdens productie van de slang verwarmt en op de kunststof slangtule van het T-stuk geschoven. Bij mijn slang is het hard kunststof deel totaal verhard en los komen te zitten ten opzichte van het T-stuk. Aan de sporen van opgedroogde koelvloeistof was te zien dat de slang hier al (minimaal) heeft gelekt.
     
    Robbert Kers, Paull en Berrychello vinden dit leuk.
  8. een geruststellende gedachte lijkt me nu alles weer nieuw is.
     
  9. #1169 JW, 23 nov 2018
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
    Vanmiddag ben ik begonnen met het plaatsen van de Turbosmart recirculatie klep. Het verwijderen van de oude originele recirculatieklap en het plaatsen van de Turbosmart recirculatie klep stelt weinig voor. Dit is in minder dan 10 minuten gedaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]


    Het plaatsen van de bij de Turbosmart geleverde vacuüm slang was echter een ander verhaal. Ondanks dat de Turbosmart TS-0203-1265 recirculatie klep volgens de website zowel voor de Focus 3 als de Fiesta MK7.5 geschikt zou zijn is de handleiding puur en alleen gericht op de Fiesta. Volgens de handleiding moet de originele vacuüm slang die naar de recirculatie klep gaat worden afgedopt en wordt er een T-stuk tussen een andere hard plastic vacuüm leiding geplaatst van waaruit een slang naar de Turbosmart recirculatie klep komt te lopen. Nadeel hiervan is dat er in de originele hard plastic vacuüm leiding moet worden gesneden. In mijn ogen niet zo'n hele nette oplossing.

    Om goed bij de betreffende hard plastic vacuüm leiding te kunnen komen heb ik de volledige leiding los gemaakt en verwijderd.

    Hierna bleek al snel dat de hard plastic vacuüm leiding die bij de Focus 3 is toegepast anders is als degene die bij de Fiesta is toegepast. Bij de Fiesta bestaat deze leiding uit voorgevormde hard plastic leiding welke over slangtules van de snelkoppelingen zijn geschoven. Turbosmart schrijft voor om (een klein deel van) de hard plastic leiding te verwijderen en te vervangen door de meegeleverde siliconenslang met hiertussen het T-stuk. Bij de Focus 3 daarentegen is de hard plastic leiding gevulkaniseerd/versmolten met de snelkoppelingen. Derhalve is het bij de Focus 3 niet mogelijk om de leiding zodanig te modificeren als in de handleiding staat beschreven.


    Als test heb ik de Turbosmart recirculatie klep aangesloten op de originele vacuüm leiding. Deze vacuüm leiding loopt vanaf een snelkoppeling op het inlaatspruitstuk over het kleppendeksel naar de recirculatieklep. Deze leiding bestaat (vanwege de hoge temperatuur) uit een gedeeltelijk afgeschermd hard plastic deel en siliconen slangen aan beide uiteinden. Na een korte testrit bleek de Turbosmart recirculatie klep in combinatie met de originele vacuüm leiding prima te functioneren. Echter schrijft Turbosmart niet voor niets voor om de bestaande vacuüm leiding af te doppen en een nieuwe vacuüm slang te plaatsen. Het hard plastic deel van de originele vacuüm leiding heeft inwendig een behoorlijk kleine diameter en behoorlijk wat bochten wat resulteert in behoorlijk wat weerstand.

    [​IMG]

    Derhalve heb ik de originele vacuüm leiding verwijderd. Deze leiding is onderdeel van een samenstel vacuüm leidingen die op de motor zijn gemonteerd en zit met 2 stukjes tape, een rubbertje en een stukje krimpkous aan de overige leidingen vast.

    [​IMG]

    Na deze voorzichtig te hebben verwijderd kon ik de vacuüm leiding eenvoudig verwijderen. Vervolgens heb ik de snelkoppeling van deze leiding verwijderd door de slangklem (knijpklem) te verwijderen. Deze snelkoppeling heeft een slangtule welke exact de juiste diameter heeft voor de door Turbosmart meegeleverde siliconenslang. Nadat ik de siliconenslang op de snelkoppeling had gemonteerd heb ik de meest optimale route voor de slang bepaald en de slang op de juiste lengte gesneden. Doordat de siliconenslang dezelfde buitendiameter heeft als de originele slang kon deze eenvoudig met de originele klem op de turbo worden gemonteerd en kon ook het beschermrubbertje eenvoudig worden overgezet.

    De aanpassingen die ik heb gedaan zijn eventueel als ik dit zou willen ook weer relatief eenvoudig ongedaan te maken. Het is dus prima mogelijk om op een later tijdstip terug te gaan naar de originele setup.

    [​IMG]
    Vacuüm slang met snelkoppeling op het inlaatspruitstuk.

    [​IMG]
    Nieuwe (dikkere) vacuum slang in de gewenste positie gelegd en gefixeert.

    [​IMG]
    Met de afdekkap gemonteerd wordt de vacuüm slang netjes vastgeklemd en kan nergens meer heen.

    Na alle onderdelen weer te hebben gemonteerd heb ik wederom een testrit gemaakt. Met de dikkere vacuüm slang is duidelijk merkbaar dat de recirculatieklep iets sneller reageert als met de originele dunnere vacuüm leiding. Wat geluid betreft is de Turbosmart iets beter hoorbaar als de originele recirculatie klep maar dit is praktisch te verwaarlozen. Zelfs met het RS luchtfilterhuis en het K&N E9289 luchtfilter moet je de radio echt helemaal uit zetten om het intern afblazen van de Turbosmart recirculatie klep te kunnen horen. Feitelijk precies wat ik voor ogen had (Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van een dumpvalve welke extern afblaast).

    Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met het resultaat. De montage was zeker niet plug and play en heeft meer tijd gekost als ik vooraf had ingeschat maar het eindresultaat is naar mijn mening zeker de moeite waard.
     
    cubeflake, kevinnns, jjonkie en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Vanmiddag heb ik nog even een wat langere rit gemaakt en het verschil van de Turbosmart recirculatie klep t.o.v. de originele recirculatie klep is duidelijk merkbaar.

    Doordat de klep sneller opent wanneer het gas wordt losgelaten blijft de turbo beter op toeren. Hierdoor pakt de motor beter op wanneer het gaspedaal vervolgens weer wordt ingetrapt. Dit is zeer goed merkbaar. Bij gasgeven na het schakelen pakt de motor veel soepeler op als voorheen.

    Tot dusver heb ik nog geen moment spijt dat ik voor de Turbosmart heb gekozen.
     
  11. De uitleg is fantastisch! Prachtig werk JW!
     
  12. Complimenten wederom voor je research en uitleg hier.

    Het is me nog niet 100 % duidelijk maar ik zal komend weekend eens onder de kap kijken en met deze uitleg erbij zal het wel duidelijk worden.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  13. De laatste tijd merkte ik dat mijn elektrisch inklapbare buitenspiegels wat moeizamer begonnen in en uit te klappen en ook wat meer geluid gingen maken tijdens het in/uitklappen. Daarnaast was ook de zwart kunststof behuizing van de spiegels inmiddels een beetje verweerd.

    Vandaag heb ik de buitenspiegels dus maar eens grondig onder handen genomen. Om te beginnen heb ik de buitenspiegels van de auto verwijderd. Binnen werkt het om deze tijd van Jaar immers stukken prettiger als buiten. Het verwijderen van de buitenspiegels is bij de Focus 3 een fluitje van een cent. Tweeterkapjes los, connectoren van de tweeter en buitenspiegel los en vervolgens kan je de 3 Torx T25 schroeven los draaien waarmee de spiegel vast zit. Binnen 5 minuten zijn beide spiegels van de auto.

    Vervolgens heb ik de spiegelglazen en spiegelkappen verwijderd (beide zijn geklikt) en de grondverlichting en richtingaanwijzers verwijderd. Hierna heb ik de spiegels volledig gedemonteerd zodat alle onderdelen goed gereinigd konden worden. Ik heb alle (niet elektrische) onderdelen twee keer grondig gereinigd met Meguiars APC en vervolgens gedroogd. Hierna heb ik alle zwart kunststof onderdelen behandeld met Gyeon Q2 Trim. De spiegelkappen zijn gepolijst en vervolgens in de Meguiars Deep Crystal Wax gezet.

    Het mechanisme waarmee de spiegel in/uitklapt bestaat uit een gesloten behuizing met hierin het elektromotortje en tandwieloverbrenging. Gezien het een gesloten geheel is is het praktisch onmogelijk om het mechanisme te smeren. Ik heb alle bewegende delen goed gereinigd en vervolgens weer samengebouwd met een Dry Lube smeermiddel dat ik ook gebruik voor mijn fietsen.

    Vervolgens heb ik de spiegels weer volledig gemonteerd en teruggeplaatst op de auto. Alles bij elkaar ben ik er een uurtje of 6 mee bezig geweest maar het was het meer dan waard. De spiegels zien er weer uit als nieuw en klappen weer heerlijk snel en geruisloos in en uit.
     
    focusalex, Martin 2.0S en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  14. altijd weer leuk om een verslag van jou te lezen Wilco :thumbup:
    ja, het zijn maar spiegels maar op deze manier weet je zeker dat alles weer goed functioneert en het er weer netjes uit ziet.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  15. de glasvezelplaatjes die je hebt gebruikt om je ballast op te schroeven van je xenon. Heb je daar nog meer van liggen of waar koop je zoiets? Heb de zelfde lampen en wil me xenon op die manier weg werken... anders is er niet veel ruimte...
     
  16. Zelf heb ik destijds een paar reststukken van mijn werk vandaan mee kunnen nemen. Op mijn werk gebruiken we dergelijke platen als (elektrisch) isolatiemateriaal.

    Soortgelijk materiaal is onder andere HIER verkrijgbaar. Tevens heeft bijvoorbeeld Conrad ook dergelijke plaat in het assortiment.
     
  17. Ik ben er totaal niet in thuis, welke dikte en hoe zaag je dat op maat?
     
  18. Voor deze toepassing is 1 of 1,5 mm dikke plaat prima. Glasvezelplaat kan je eenvoudig zagen met een ijzerzaag of decoupeerzaag met een fijngetand zaagje.
     
  19. Nadat ik eind vorig jaar al wat onderhoud aan de auto had gedaan door de originele recirculatieklep te vervangen door een Turbosmart recirculatieklep en het koelsysteem aan te passen naar fase 2 specificaties door de fase 2 koelslangen te plaatsen was het nu tijd om ook het overige onderhoud uit te voeren.


    Vanochtend heb ik dus de motorolie + oliefilter maar even vervangen. Zoals altijd heb ik er ook dit jaar voor gekozen om de door Ford voorgeschreven Castrol MAGNATEC Professional E 5W-20 motorolie (Ford WSS-M2C948-B specificatie) te gebruiken i.c.m. met een origineel oliefilter. De carterplug heb ik voorzien van een nieuwe originele rubber afdichting.

    Tevens heb ik er naar aanleiding van ervaringen op andere forums voor gekozen om ook de versnellingsbakolie te vervangen. De Ford B6 versnellingsbak heeft slechts een inhoud van 1.67 liter olie. Officieel is de versnellingsbak "filled for life" en heeft dus geen vervangingsinterval voor de versnellingsbakolie. Desondanks kan het natuurlijk nooit kwaad om de versnellingsbakolie wel te vervangen en gezien mijn auto bijna 6 Jaar oud is heb ik de beslissing genomen om de versnellingsbakolie te vervangen. Gezien de Ford B6 versnellingsbak voorzien is van zowel een vulplug als een aftapplug stelt het vervangen van de versnellingsbakolie weinig voor. De olie die er uit kwam was donkerbruin/zwart en stonk behoorlijk. Naar mijn mening was het geen overbodige luxe om deze olie te vervangen.

    De versnellingsbakolie die in de Ford B6 versnellingsbak wordt toegepast is dezelfde als ook in de Powershift versnellingsbakken wordt toegepast. Dit is een behoorlijk dunne olie (veel dunner als traditionele soorten versnellingsbakolie). Nadat de versnellingsbak volledig was uitgelekt heb ik de aftapplug weer op het voorgeschreven aanhaalmoment vastgezet en de versnellingsbak gevuld met de voorgeschreven hoeveelheid Castrol Syntrans FE 75W (Ford WSS-M2C200-D2 specificatie).

    Tenslotte heb ik nog even een nieuw interieurfilter+ geplaatst en het K&N luchtfilter teruggeplaatst (deze had ik vorige week reeds gereinigd en geolied).


    Wanneer binnenkort de zomervelgen weer worden gemonteerd ga ik ook de remvloeistof nog even vervangen en de remblokken achter ook meteen vervangen door ATE ceramic remblokken. De benodigde materialen hiervoor heb ik al liggen.
     
    gerardTDCI en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  20. Ik ben wel nieuwsgierig wat jouw ervaring wordt met de ate ceramic blokken achter. Ik heb ze voor zitten, maar ben niet wild enthousiast... Remkracht en aanzienlijk verminderd remstof zijn gewoon dikke prima, niks op aan te merken. Het lijkt er echter op dat de pasvorm niet helemaal 100% is/was zoals origineel (wel juiste artikel nummer enzo, niet nagemeten met schuifmaat). Tijdens het remmen na een stukje naar achter te rijden en vervolgens vooruit (of andersom) hoor je ze klikken/tikken in de houdertjes, niet dat de wereld vergaat ofzo, maar voor die prijs had ik een iets andere verwachting.

    Inmiddels heb ik ze meermaals opnieuw gemonteerd met ander smeermiddel (eerst remmen vet van ate gebruikt was met een maand duidelijk te horen, laatst wat anders, ging iets langer goed), dat helpt dan wel weer even, maar het komt toch steeds terug.

    Heb ze hiervoor ook 3 jaar op mijn Seat gehad en daar had ik dat allemaal niet.
     

Deel Deze Pagina