1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Start/Stop systeem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sido18, 22 sep 2016.

  1. Vanochtend voor het eerst meegemaakt dat de start/stop werkt, ik heb de Focus 3.1 sinds half december. Vanmiddag werkte het weer niet. Als ik dit allemaal lees zou het ook bij mij de batterij kunnen zijn. Gisteren een langer stuk gereden dan normaal, dan is de batterij misschien wat voller. Wat ik graag zou weten: gaat het hier puur om de spanning van de batterij en hoe hoog moet die dan zijn? En even doordenkend (vast veel te ver): waar wordt dat gemeten en kunnen we dat dan niet een beetje voor de gek houden? Doorgaans lijkt de capaciteit van de batterij nl. voldoende om te starten maar vertikt het systeem het gewoon. En bij fase 2 schijnt het beter te werken dus hebben ze iets veranderd.
    In de electronica wordt er bijvoorbeeld wel eens een diode geplaatst aan de min kant om zo de min "op te tillen" met ongeveer 0,6 á 0,7V, de electronica denkt dan dat de spanning hoger is. Als we zo iets kunnen flikken? Oké, het gaat misschien wat ver voor de meesten maar ik moet daar toch even aan denken. Of met een step-up converter de spanning van het betreffende meetpunt iets verhogen.

    Het zal allemaal wel niet kunnen omdat alles in één black-box zit maar het idee houdt me nu toch even bezig. Zal de batterij eens 's nachts aan de lader zetten. Zou met een druppel lader mooi kunnen denk ik (ik heb een CTEK XS 0.8).
     
  2. Het schijnt heel normaal te zijn dat het start stop systeem niet altijd werkt. Heeft te maken met verschillende factoren, zoals luchtvochtigheid, buitentemperatuur en nog meer van die gekkigheid. Heel gevoelig dus. Hoeft dus niets met de accu te doen te hebben.
     
  3. Het Battery Monitoring System maakt gebruik van een sensor welke op de negatieve accuklem is geïntegreerd en met de PCM is verbonden d.m.v. een LINbus netwerk. Deze sensor meet de temperatuur, accuspanning en stroom die de accu uit/in gaat. Aan de hand hiervan bepaalt het systeem wat de SOC (State Of Charge) waarde van de accu is.

    Om zo nauwkeurig mogelijk te functioneren dient de sensor regelmatig gekalibreerd te worden. Dit wordt automatisch door het systeem uitgevoerd wanneer de auto stilstaat en het stroomverbruik in rust minder is dan 100mA. Het kalibreren duurt minimaal 3 uur maar des te langer de periode is des te nauwkeuriger is de kalibratie. Deze kalibratie moet minstens 1 keer per week succesvol worden afgerond om te kunnen garanderen dat het Battery Monitoring System betrouwbaar functioneert.

    Wanneer de kalibratie van de sensor om wat voor reden dan ook niet succesvol kan worden voltooid wordt het Battery Monitoring System preventief gedeactiveerd. Tevens werkt het systeem niet wanneer de SOC waarde te laag is of wanneer er andere omstandigheden zijn welke er voor zorgen dat het Start/Stop systeem niet wordt geactiveerd. Bijvoorbeeld wanneer er vanuit het interieur vraag is naar warmte (verwarming) of koeling (airco) Of wanneer er veel stroomverbruikers actief zijn zal het Start/Stop systeem de motor niet uitschakelen.


    Het betreft hier een behoorlijk geavanceerd systeem dat echt niet zomaar voor de gek te houden is. Dit heeft ook geen enkele zin want wanneer je kunstmatig een hogere SOC waarde gaat simuleren heeft dit ook direct invloed op de laadspanning/laadstroom.
     
    MrMarcos vindt dit leuk.
  4. Kijk, dat is informatie waar ik wat aan heb. Weten we gelijk dat er zelf niets aan te doen is. Of je moet het start/stop systeem van een 3.2 in kunnen bouwen :lol:
     
  5. Bij mij werkt het Start/Stop systeem al meer dan een jaar gewoon nooit.
    Dikke kans dat de accu wat minder begint te worden. Die is ook al 6 jaar oud.
    Aangezien de auto nog prima start maak ik mij er niet druk om.
     
  6. Bij mij is pas een nieuwe accu erin en het werkt weer perfect.
     
  7. Heb je altijd je ventilatie op de voorruit staan? Dan doet ie het idd nooit.
     
  8. Ik gebruik die start/stop nooit, zet het zelfs vaak uit:schater:.
    Maar nu ben ik wel benieuwd wat de voorruit ventilatie ermee te maken heeft?
     
  9. Gebruik het ook nooit. Valt altijd uit net wannrer je weer kan rijden.
    Als hij niet afslaat dan twijfel ik wel soms is de accu nog wel goed.
    Zolang hij gewoon netjes start en accutest geeft niet aan vv accu blijft hij mooi zitten
     
  10. Vind ik ook hoor, ik mis het niet echt als het niet werkt.
     
  11. Ik weet ook niet 100% het waarom, maar bij Suzuki (daar werk ik) werkt het stop/start systeem niet als je de aanjager aanhebt.
    En zo zijn er wel meer dingen.
     
  12. Met de 3.1 heb ik hier ook last van gehad. Nadat ik hem voor het eerst had opgehaald (destijds 5 jaar oud, originele accu) bij de dealer en ik kwam thuis, werkte die meteen. Maar, na een weekje werkte die niet meer en heeft nooit meer gewerkt, totdat ik een keer de accu anderhalf jaar geleden had vervangen door een ander merk, maar met dezelfde specs. Daarbij heb ik ook gelet op het juiste type accu. Het start/stop systeem heeft een week gewerkt...

    Ik heb sinds een week een 3.2 nu. 4 jaar oud, originele accu. Het start-stop systeem heeft nog geen één keer gewerkt, terwijl ik ook al lange afstanden heb gereden. Ik zie in m'n dashboard het start/stop-lampje grijs met een diagonale streep erdoor. Deze fucntie kan dus "door omstandigheden" niet worden gebruikt. Gezien mijn eerdere ervaring, zweer ik dat het met de accu te maken heeft en het systeem gewoon niet meer werkt zodra de accuspanning niet langer "perfect" is.

    Al met al heb ik echt geen vertrouwen in dit systeem. Op mij komt het over als een systeem dat met de emissietest feilloos werkt, maar niet beproefd is op de openbare weg gedurende een lange periode. Jammer van Ford.
     
  13. Het ligt er aan of je accu genoeg geladen wordt. Rij je vaak korte stukjes dan laad het niet genoeg voor dit systeem.
     
  14. Bij mij werkt start/stop perfect. Ik maak dan ook lange ritten. De motor slaat heel soepel weer aan en heeft goede trekkracht. Beter dan het vergelijkbare systeem van mijn vorige auto (308SW), waar na het starten van de motor de auto regelmatig hortend en stotend vooruit kwam.
     
  15. @LucD
    Met je kaatste alinea zeg je het precies goed. Het is een systeem om aan de uitstootnorm te kunnen voldoen. Dat het daarna niet meer goed werkt maakt het op zich niet uit.
    Het is ook zo dat comfort voor deze functie komt.

    @musiman
    Geen idee welke systeem exact in de focus van jouw zit.
    Maar die van peugeot werkt beter als degene van ford van mij. Bij mij herstart hij met de startmotor.
    Bij peugeot herstart aan met de dynamo. Echter met een spanningboost, de condensator wordt geleegd en verhoogd de spanning met 5volt. Dus 20volt op dynamo die alles weer start.
    Gevolg is dus wel dat multiriem zwaarder te voorduren heeft.
    Als na focus mk3.1 andere systeem wordt gebruikt, dan zou het beter kunnen werken
     
  16. @trucker0werner Geen idee hoe dat systeem in mijn auto precies werkt. Ik heb namelijk geen verstand van de technische werking van auto's. Mijn MK4 doet het erg goed met dat start/stop systeem. De 308SW hortte en stootte wanneer ik op wilde trekken na een start/stop; dit was super irritant en het maakte niet uit of ik een beetje of veel gas gaf. Regelmatig gebeurde dat, maar niet altijd.
     

Deel Deze Pagina