1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Configuratie en instellingen aanpassen met een (aangepaste) ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 27 apr 2015.

  1. Bij mij wilde hij in eerste instantie ook niet op windows 10, maar als je dan (online) via apparaatbeheer (waar de ELM staat met een geel uitroepteken) laat zoeken naar de drivers, dan worden die geinstalleerd.

    Windows XP heb ik geen ervaring mee

    @pd3jcw ik ben nog niet verder gegaan met IPC schrijven.... maar moet ik die eerst ook uitlezen en dan BCM & IPC schrijven naar de auto?

    groet

    Rene
     
  2. Versie 0.8.5 net geinstalleerd onder XP, dat werkt zover dat ik de ELM al zie via Focccus. Voorlopig maar met een oudere versie dan, zal ook wel werken. Fordje is nu niet thuis, dat moet dus later, op het gemakkie, ik wil hier geen fouten mee maken.
     
  3. @R.Obbink je moet ervoor zorgen dat de configuratie die je naar de BCM stuurt ook naar de IPC stuurt, doe je dit niet kan het zo zijn dat bepaalde functies niet gaan werken... Als eerste is de IPC qua software een backup voor de BCM echter bij een aantal functies, dit verschilt per auto, moet deze gelijk zijn!

    dus;
    - uitlezen
    - aanpassen
    - schrijven naar BCM
    - schrijven naar IPC (ook wel backup genoemd)
    - fouten wissen (DTC's)
    - klaar
     
  4. Intussen trekhaakmodule aangemeld. Werkt dus prima, parkeersensoren gaan uit bij aansluiten aanhanger en je "ziet" de dissel in je schermpje. Vreemd genoeg is de 7 polige stekker/module kennelijk nooit aangemeld geweest.
    Vandaag tijdelijk ander stuur gemonteerd ivm inbouwen cruise control. Kan straks dus ook met de ELM327 en Focccus. Dan neem ik gelijk de Hill Assist, Doorlocking en de bandencontrole mee.
    Trailer Stability Assist, heeft het zin dat ik dat aan zet of mis ik daar de hardware voor?
     
  5. Vanmiddag de Cruise Control afgemaakt. Deze aangemeld en tevens de bandenspanningscontrole, autolock en hill launch assist aangezet. Ook de bandenafmetingen even gecontroleerd en aangepast. En natuurlijk werkt het! Ik moet nog wel een keer een lekke band simuleren en een helling in de buurt zoeken (ja, ik woon in de polder, zal dus wel een dijkopgang moeten worden :)). Ik heb de trailer stability assist ook aan gezet maar weet niet of dat iets doet, ben ook niet van plan dat te testen... Maar je zou denken dat het kan werken, immers zit er ook ESP op, en als de aanhanger er aan hangt weet de auto dat ook dus wie weet werkt het gewoon.

    Zeg kunnen we niet bocht verlichting maken mbv de mistlampen. Stuursensor signaal is aanwezig dus....? Kunnen die russen niet iets verzinnen, lijkt me een leuke optie :kwijl:
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  6. ik heb wel eens met een :focus3: gereden die dat Hill Launch Assist had, ik vond het helemaal niks.
    het blijft maar een paar seconden actief, dus als je 20 sec. staat te wachten voor een verkeerslicht heb je er al niks aan :nocheer:
     
  7. Voet op de rem houden, als je niet vooraan staat zelfs in combinatie met start-stop.
     
  8. Dat is ook niet het doel van Hill Launch Assist. Het is puur voor het wegrijden vanaf een helling. Je hebt je voet op de rem en als je de rem los laat heb je tijd genoeg om weg te rijden zonder dat je achteruit rolt.

    Natuurlijk kan je dat ook op de traditionele manier doen met de handrem.
     
  9. Jup, kom maar eens uit sommige parkeergarages als iemand voor je niet doorrijd ... Dan is Hill assistent erg handige optie. Heb het op vakantie in bergachtige dorpjes ook al vaak met plezier gebruikt.
     
  10. Bij mij deed die het eerst wel, maar nu niet meer. Ook maar eens de computer er aan laten hangen om dat te checken en direct de 'auto lock' aanzetten.
     
  11. Handige optie maar ik ben nog van de oude old school hellingproef:rock:

    Ik moet me er ook maar eens in gaan verdiepen in dit om codes uit te lezen.... programmeren gaat me weer te ver :mrgreen:
     
  12. dan heb ik de functie verkeerd begrepen :weird:
    dacht dat je gewoon de rem los kon laten totdat je weer ging rijden, bedankt voor je duidelijke uitleg meeder :thumbup:
     
    meeder vindt dit leuk.
  13. Er zijn auto's die dat ook doen. VW heeft bijvoorbeeld de "auto-hold" functie en die zet inderdaad de rem vast tot je gaat rijden. Bij de ene auto gebruiken ze daar de handrem voor en bij andere auto's gewoon de normale remmen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Mijn focus heeft ook auto hold en blijft net zo lang op de rem staan tot ik weer ga rijden.

    Ik weet niet of dit bij de mk3 ook al is?
     
    meeder vindt dit leuk.
  15. Nee, de MK3 houdt de rem gedurende een aantal seconden vast en daarna lost hij.
     
  16. Dan is het voor de mk4 toch wel een prettige verbetering.
     
  17. Herkenbaar!
    Pas ook de Forscan even los gelaten op mijn 3.2 om o.a. de autolock by speed te activeren.
    Zag ik een DTC U2100 "Initial configuration not complete" error staan bij de trailermodule.
    Maar kon verder niets ontdekken, alles werkt gewoon en Trailer Stability Assist stond ook aan.
    Dacht laat ik de trailermodule eens activeren, maar U2100 blijft staan.
    Vandaag toevallig de trailer er achter gehangen, en krijg nu (na bijna 2 jaar) ook een dissel op het scherm te zien en nu piept de auto niet meer met achteruitrijden( vond het al raar want de Focus 2.2 deed dat nooit) en moest ik bij de Focus 3.2 altijd handmatig de sensoren uitschakelen.
    Denk dat de dealer de trailermodule nooit helemaal correct heeft ingeleerd....
    Vraag me wel nog steeds af wat er dan schijnbaar nog niet goed geconfigureerd is.
     
  18. Ook ik ben me aan het inlezen om uit te kunnen lezen en eventueel wat aan en of uit te zetten. Nu lees ik in het begin van dit topic dat je Focccus moet hebben en dan weer Forscan. Kan dit alles niet alleen met Forscan?

    En omdat dit topic alweer even oud is, welke elm kan ik het beste aanschaffen?
     
  19. Even druk gehad maar vandaag weer aan de slag geweest.

    Heb geprobeerd jouw volgorde te doen, alleen gaat het mis bij het schrijven naar IPC.
    Als ik dat wil doen krijg ik de melding dat ik de schakelaar op de ELM om moet zetten, dat doe ik dan ook, vervolgens kan ik niet wegschrijven vanwege de volgende melding:

    "Unknown ECU HW AM5T-14C226-AE"

    Vervolgens alles opnieuw aangesloten en de IPC proberen uit te lezen, zelfde foutcode.

    Iemand een idee?

    groet

    René
     
  20. Ik zou voor de ELS27 gaan (https://els27.ru/en-us/) schakelt automatisch om tussen High en Low CAN, sneller en vele malen betrouwbaarder dan een ELM327 cloon.... werkt met Forscan en Focccus zonder probleem.
    (ik heb een UCDS en de ELS27, persoonlijk zou ik "doorsparen" voor de UCDS met unlimited licentie, maar dan ben je tegen de 230 euro verder)

    echter zoals bij al die russen is contact een drama met die gasten, ik heb wel een aantal directe mail adressen mocht je een ELS27 of UCDS willen hebben!
     
    meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina