1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrische bijverwarming achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 19 okt 2013.

  1. Hoi. Volgens mij heb je de 1786199 nodig als ik naar het overzicht kijk.
    Inbouw is eenvoudig als de kabels zijn voorbereid. Als je een diesel rijd is kans wel groot dat alles voorbereid is. De aardkabel zit in rechter wielkast (gezien vanuit de auto) de kans is groot dat deze nog niet is aangesloten.

    Kijk eerst even of de kabels er liggen dan weet je waar je aan toe bent.

    Forscan of Focccus gebruiken voor het aanzetten van de Ptc verwarming functie.

    Succes

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  2. Thanks @Richardvdsv voor je antwoord, is het je destijds nog gelukt?

    Enige wat nog een vraagteken voor me is, is of die 20A zekering in de normale zekeringenkast (slot 17) nodig is, maar daar kom ik tzt wel achter vrees ik.

    Kabels liggen er inderdaad/gelukkig, de 80A (mega) fuse zit al aangesloten in de pre-fuse kast (kop z'n kant van de accubak, zat er al standaard in). Aarde kabel had ik inmiddels ook in de wielkast bestuurderskant gevonden, nu nog een passend schroefje voor in het gat wat daar zit.

    Wellicht dat ik wat foto's maak wanneer het element er is en voor de mk3 een how-to schrijf, zie toch dat het een beetje door elkaar loopt in dit topic mk2/mk3. Daar heb ik natuurlijk ook schuld aan en er is vrij veel overlap, maar er zitten een paar dingen toch nog voldoende anders om dat 1x duidelijk te beschrijven.

    Gr,

    Kevin
     
  3. Hier wat foto's [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  4. De aardkabel aan de bestuurderskant is inderdaad al aangesloten maar dat is niet de juiste. Aan de passagiers kant in de wielkast die moet je hebben die hangt vaak nog los. (samengebonden met andere kabel)

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  5. De 20a zekering kan ik me niet herinneren. Wel een 7.5a in de reguliere zekeringkast bij dashboardkastje. Maar wellicht is dit anders bij een 2011. Ik heb een 2013

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  6. #166 kevinnns, 10 nov 2018
    Laatst bewerkt: 10 nov 2018
    @Richardvdsv nogmaals bedankt voor je info, zal het in m'n achterhoofd houden en ga er ergens de komende 2 weken achter komen :).

    Die aan de bestuurderskant is bij mij ook nog op die manier verpakt, dus niet aangesloten. Maar goed om te weten dat er ook nog 1 aan de andere kant kan zitten. Zal me benieuwen welke de benodigde is :P.
     
  7. Succes ermee. Leuke klus om te doen en vooral als alles werkt. Lekker snel een warm interieur.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  8. Inmiddels zit alles erin, en het werkt ook nog. Had het ding eerst nog even los laten liggen om te kunnen checken. Het element doet het blijkbaar pas onder de 10 graden bij mij, maar dat ding wordt heel snel, heeeeel heet (auw aan handjes) :').

    Uiteindelijk voor de Ford Focus Mk3.1 het volgende moeten doen omdat alle bekabeling en zekeringen etc al voorbereid waren:

    1. Wielkast bestuurderskant openmaken (makkelijker dmv wiel demonteren), en met een M5 het "losse" kabeltje in de wielkast gemonteerd, het was even priegelen (deze zit verpakt aan de kabel die je daar ziet lopen). Voor de zekerheid heb ik een klein beetje locktite op de bout gedaan. Een dergelijke kabel heb ik niet aan de andere kant kunnen vinden.
    2. zijkant Middenconsole bijrijderskant gedemonteerd (de kap) + vloer opzij getrokken om bij de stroomkabels te komen (helemaal in de hoek in de buurt van schutbord/middenconsole)
    3. De aansturingskabel vrijgemaakt die vast getapet zit nabij de invoer van het element.
    4. Element aangesloten + ingeleerd middels Focccus + getest
    5. Element geplaatst in het daarvoor bedoelde slot in het middenconsole/aanjager deel. Met het dashboard kastje een beetje open doen kun je net genoeg ruimte creëren zodat je met een beetje aandringen het ding er toch in krijgt zonder de halve wereld de demonteren (let wel op krassen).
    6. Alles terug en gaan!

    Verders dus geen extra zekeringen/relais oid nodig gehad, ook niet in het motorruim.

    Wellicht dat ik binnenkort een How-To maak voor de MK3, @Richardvdsv is het oke als ik wat foto's van je gebruik daarvoor?
     
  9. Kevin

    Mooi dat het is gelukt en dat het goed werkt. Lekker snel warm[emoji3]

    Je mag de foto's wel gebruiken geen probleem.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
    kevinnns vindt dit leuk.


  10. Bij mijn Focus 2 van 01-2010 is de draad op pin 5 van connector C102 ook groen/zwart ipv groen/oranje:

    [​IMG]



    Maar voor wat betreft de draad op pin 9 van de connector C103.. ik heb goed gekeken naar pin nummers maar kon deze niet vinden. Nu heb ik met een bepaalde manier van vasthouden en tellen van rechts naar links een wit/zwarte draad gevonden. Is dit de goede pin 9?

    [​IMG]
     
  11. Richard, ik heb die aan de bestuurders kant aangesloten en alles in geleerd via Forscan. Maar toch gaat hij bij mij niet aan. Na doormeter geeft hij geen massa aan.

    Zal toch is aan de andere kant gaan kijken of er geen los massa kabel los ligt.

    Hebben jullie nog een zekering ergens moeten plaatsen of moet deze ergens erin erin zitten zoja welke en hoeveel A.

    Dit kan ik niet echt uit de posts opmaken
     
  12. Je moet de andere kant hebben. Niet de bestuurderskant. Geen zekering nodig

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  13. Ah balen, vond t al een klote werk aan de ene kant. Moet weer de hele shabam eraf aan de andere kant [emoji38]
     
  14. Heb de kabel nu ook aan de rechterkant aangesloten. Er was zelfs al een getapt gat met moer aanwezig waar ik hem in kon draaien.

    Hoelang duurt het ongeveer voor ik warmte moet voelen en hoe warm hebben we het dan over?
     
  15. Nu ik de recente posten lees, is het dus mogelijk om in een MK3 de heater in te bouwen. Dat zou ik wellicht ook wel willen doen. Is dit nou ook mogelijk bij een MK3.2? of vooralsnog alleen bij de 3.1?
     
  16. Ook bij een 3.2.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  17. #177 Denz, 13 jan 2021
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2021
    ...
     
  18. En dat is niet nodig en zelfs ongewenst, door trillingen van de auto kunnen scheurtjes ontstaan die langzaam groter worden en zorgen voor een overgangsweerstand die op zijn beurt alleen maar warmer en warmer wordt en in een ongelukkige moment zo warm worden dat het in brand kan vliegen. 10mm2 wordt gebruikt voor een stroom van maximaal 63 Ampère
    Zoals je misschien wel gemerkt heb zij alle krimpverbindingen in een auto, in verband met trillen, alleen geknepen met een speciale krimptang en niet nog eens gesoldeerd.
     
  19. @2 Fast 4 U
    Of je nu 0.25mm2 soldeert of 25mm2 soldeert moet je in beide gevallen precies hetzelfde doen. Dat is namelijk de kabel genoeg fixeren ter voorkoming dat het kan trillen/fibreren.

    Sterker nog je krimpt een huls erom, omdaarna tussen in te solderen om juist net overgangsweerstand omlaag te krijgen dit in geval als je aan communicatie kabel of airbag kabrl soldeert
     
  20. Ik ben al 32 jaar bedradingsmonteur van elektrische panelen waar ook voor 99,9% soepele draad, beter gezegd snoer wordt gebruikt en mag wel aannemen dat ik wel weet waar ik over praat en wat het solderen betreft van krimpverbindingen, al is het van draad van 0,14 mm2 tot 240 mm2 of nog groter, dit is NOT done, de fabrikanten van alle krimptangen en krimpverbindingsmaterialen hebben deze methode zodanig getest om zeker te zijn dat de verbinding zodanig gekrompen is dat het absoluut NIET nodig is om met welk soldeermateriaal dan ook de verbinding nog eens te solderen, waarom denk je dat er honderden soorten krimpverbindingsmaterialen en tangen zijn? Dit is om het arbeidsintensieve solderen te elimineren.
    Zelfs verbindingen van 240 mm2 op elektromotoren, die behoorlijk trillen, waar enige honderden ampères stroom doorheen gaan worden alleen gekrompen en NOOIT gesoldeerd.
    Het is zoals ik eerder heb geschreven door te solderen ontstaat inderdaad een stug verbinding die door trillingen net daar gaat breken op het soldeervlak net als bij een lasnaad zal de naad door trillingen altijd op de overgang scheuren en breken denk aan de lasnaden van uitlaten waar de pijp aan de demper vast gelast is.
    Neem maar van mij aan dat een krimpverbinding NOOIT gesoldeerd hoeft / moet worden.
     
    Bertus 7 en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina