1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk Chiptunen 1.0 ecoboost

Discussie in 'Performance' gestart door Familiebak, 2 nov 2018.

  1. Bij Unlimited tuning toen mijn Fiesta laten tunen. Goed bevallen.

    Zo zat ik dat ook te denken voor de Focus 1.0 100 PK ecoboost.

    Nu heb ik geen idee in hoeverre de tuning schadelijk kan zijn voor motor, versnellingsbak of koppeling. Wie heeft er ervaring mee?[​IMG]
     
  2. De 100 pk's met de 5-bak is inderdaad geen goed plan. Die is al aan zijn limiet qua max koppel. De 6-bak van de 125 pk's is bij mijn weten dezelfde als die van de 1.5 met 140 pk. Dus dat zou wel kunnen.
     
  3. Hebben die 1.0 fiesta’s red of black edition niet ook 140 PK en die IB5 bak?
     
  4. De Ford/Getrag IB5 versnellingsbak is een doorontwikkeling van de Ford B(C)5 versnellingsbak welke sinds 1982 door Ford wordt toegepast. De Ford B(C)5 versnellingsbak is op zijn beurt weer een doorontwikkeling van de oude B4 versnellingsbak (Dit is dus feitelijk een 4-versnellingsbak welke is doorontwikkeld tot 5-versnellingsbak door de 5e versenlling toe te voegen). De IB5 (Improved B5) versnellingsbak wordt in de huidige vorm sinds 1995 toegepast in diverse Ford modellen met veelal lagere vermogens en koppel.

    De huidige versie van de IB5 versnellingsbak die in de Focus 3 in combinatie met de 1.0 ECOboost 100 PK wordt geleverd is de Getrag 5MTT170. Dit is al een uprated versie van de oorspronkelijke IB5 versnellingsbakken welke een lager maximaal toelaatbaar koppel hadden. De IB5 versnellingsbak die bij de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost wordt toegepast is dus al een aangepaste versie van de oorspronkelijke IB5 versnellingsbak om met het relatief hoge koppel van de 1.0 ECOboost aan te kunnen. Daarnaast wordt het koppel van de motor in de 1e versnelling (en mogelijk ook de 2e versnelling) softwarematig begrenst om de versnellingsbak te beschermen.


    In de Fiesta zijn alle versies van de 1.0 ECOboost voorzien van de IB5 versnellingsbak. Echter vanwege de koppel beperkingen van deze bak is de 140 PK versie voorzien van een aangepaste versie van de IB5 bak. Op andere forums wordt gesteld dat dit de Getrag 5MTT200 versnellingsbak zou zijn welke een maximaal toelaatbaar koppel van 180 Nm aan kan.

    Tevens is de Fiesta aanzienlijk lichter als de Focus 3. Bij de Fiesta is de belasting op de versnellingsbak dus ook totaal anders en niet te vergelijken met de Focus 3.
     
    Berrychello en Familiebak vinden dit leuk.
  5. Nice. Mooi omschreven!
     
  6. De Fiesta heeft toch ook een 6-versnellingsbak bij de 125 pk (en dan zou ik dat ook bij de 140 pk verwachten)?
     
  7. Het nieuwe model wel, het vorige model niet, de 125 pk heeft 5-bak.
     
  8. Op Facebook is er nu een bedrijf genaamd EQ Performance die aangeeft 50+ 1.0 101 pk EcoBoost modellen gechipt te hebben met succes. Even voor mijn beeld. Zit de kans op schade vooral op de 1e en 2e versnelling of de hele bak an sich? Of de eindoverbrenging?
    Ik rij nooit asociaal weg in de eerste twee versnellingen maar een beetje meer kracht met bijvoorbeeld invoegen op de snelweg of richting de Alpen met wintersport kan best prettig zijn.
    Maar het is mij geen kapotte versnellingsbak waard. Al denk ik dat je met vol gas en 80 in de 5 ook een bak om zeep helpt met standaard vermogen.
     
  9. De bak kan het koppel niet aan en wat heeft tunen voor nut als je het extra koppel niet gebruikt?
     
  10. De hele bak is wel een vrij breed begrip. Ik gebruik het pas vanaf de 3e versnelling. Als blijkt dat het zwakke gedeelte puur de tandwielen is van de eerste twee versnellingen.. dan is het voor mij risicotechnisch al anders qua afweging wel/niet chippen.
     
  11. Het zal waarschijnlijk beginnen met de koppeling die niet berekend is op dat koppel.
    Iedereen zal het zelf moeten weten maar als je het doet dan moet je het ook eerlijk melden als je de auto weer verkoopt. Ik zou zo'n grensgeval niet willen hebben.
     
  12. Ik ben altijd eerlijk geweest over mijn auto’s naar nieuwe eigenaren, maar ik ben nog lang niet van plan om deze te verkopen haha. Maar ik snap je punt wel, dat zeker. Ik ga het ook niet ‘zomaar’ doen. Ik hoor graag alle details om het besluit te kunnen nemen.
     
    meeder vindt dit leuk.
  13. #14 JW, 3 dec 2018
    Laatst bewerkt: 20 okt 2019
    Het probleem van de IB5 versnellingsbak is dat deze nooit ontworpen is voor het relatief hoge koppel van de 1.0 ECOboost. Het relatief hoge koppel van de 1.0 ECOboost is beschikbaar over een breed toerenbereik (1400 - 4500 RPM). Je hoeft helemaal niet gek te doen om het maximale koppel op de versnellingsbak los te laten. Om te voorkomen dat de IB5 versnellingsbak schade oploopt als gevolg van het hoge koppel wordt het koppel van de motor begrenst in de 1e, 2e en achteruit versnelling.

    Origineel heeft de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost 170 Nm koppel. Na chiptuning is dit aanzienlijk meer (245 Nm is niet ongewoon). Tevens verwijderen veel tuners de koppel begrenzing zodat de auto sneller en levendiger aanvoelt in de lagere versnellingen. Nadeel hiervan is dat de versnellingsbak in de 1e, 2e en achteruit versnelling veel meer koppel te verduren krijgt als origineel.

    Schade aan de versnellingsbak na chiptuning komt relatief vaak voor bij de 100 en 125 PK versie in de Fiesta en de 100 PK versie in de Focus. Op andere forums zijn hier diverse meldingen over te vinden. Symptomen hiervan zijn bijvoorbeeld slecht schakelen in (vooral) de 1e en 2e versnelling, schade aan de tandwielen van de 5e versnelling of schade aan de lagers. Het is dus niet 1 specifiek onderdeel dat het hogere koppel niet aankan.


    Overigens is dit niets nieuws. Het probleem dat de IB5 versnellingsbak niet ontworpen is voor een relatief hoog koppel speelde 20 Jaar geleden als bij de Puma 1.7 en later ook bij de Fiesta MK6/MK6.5 ST. ook hier werd het koppel begrenst in de lagere versnellingen om de versnellingsbak heel te houden.
     
    jeroenbreuer en meeder vinden dit leuk.
  14. Ik ben op Facebook de discussie aangegaan met EQ performance. Zij zeggen te weten dat die bak niet zoveel vermogen aan kan en daar rekening mee te houden, maar ik betwijfel het...
     
  15. Vraag ze dan om een uitdraai, mocht het koppel te hoog uitkomen weet je direct genoeg.
     
  16. De zeggen zelfs dat ze beide een ib5 bak hebben.. toch gek met 6 versnellingen.....

    Ik heb ook even gereageerd, niet mijn gewoonte maar kon het niet laten..:)
     
  17. Mijn focus is bij EQ geweest en ben er zeer tevreden over.
     
  18. Jij hebt ook geen ib5 :lol:
     
  19. Dat is natuurlijk ook weer waar
     
    MarcoR en Leon Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina