1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

"O"- ring stuk, koelvloeistof lekkage

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door siegrofofo, 5 dec 2017.

  1. Dag forummers,

    ik heb een bijna 3 jaar geleden nieuw gekochte Focus 1,0 Ecoboost met 100 pk en nu 28.500 km op de teller.
    Tijdens de winterinspectiebeurt kwam de dealer met de mededeling dat de "O" ring stuk was en alle koelvloeistof was weggelekt.
    Advies was om de auto te laten staan ter reparatie. Kosten € 1200,00 !
    Ik hoefde "slechts" € 720,00 te betalen vanwege coulance vanuit Ford, zij wilden wel 40% van de kosten voor hun rekening nemen (€ 480,00).

    Direct gezegd dat ik het daar niet mee eens was en dat ik van een nieuwe auto niet kon verwachten dat dit zou kunnen gebeuren (non-conformiteit).
    De auto word natuurlijk wel gemaakt (1 dag werk), maar ik ben niet van plan om voor de hele nota op te draaien, omdat ik vind dat de dealer zijn verantwoordelijkheid moet nemen en ook een deel van die 60% op zich moet nemen. Ik krijg waarschijnlijk de auto niet mee zonder te betalen, maar dan zal ik onder protest moeten betalen en laat dat op de nota vermelden. Dan beraad ik me op de te nemen vervolgstappen, want ik vind de hele gang van zaken uiterst teleurstellend.

    Op ANWB site las ik een bericht van een lotgenoot die met een Fiesta ook 3 jaar oud met dezelfde 1,0 Ecoboost motor in juli 2017 het zelfde meemaakte.
    Wat mij verbaasde was dat hij een rekening gepresenteerd kreeg van
    € 900,00 ook voor een hele dag werk! Dat scheelt maar eventjes € 300,00 met mijn nota. Daar ging de coulance van Ford, 30 % nog van af.
    Is dat niet vreemd dat de ene dealer voor hetzelfde probleem (zelfde type motor, 1 dag werk) een hele andere rekening presenteert dan een andere dealer?
    Wat ik ook vreemd vind is dat Ford kennelijk verschillende percentages hanteert voor hun zg. coulanceregeling. Kan iemand mij dat uitleggen?

    met vr gr, RS
     
  2. #2 JW, 5 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2017
    Welke O-ring is er kapot?

    In het koelsysteem van de 1.0 ECOboost zitten diverse O-ringen dus is het wel handig om te vermelden welke O-ring er precies kapot is.

    Ik vermoed dat het de O-ring achter het distributiedeksel betreft. Het komt sporadisch voor (zeker gezien de grote aantallen 1.0 ECOboost motoren die worden verkocht) dat deze O-ring gaat lekken. Echter wanneer deze O-ring gaat lekken moet het volledige distributiedeksel worden verwijderd om de O-ring te kunnen vervangen. Dit is behoorlijk wat werk.


    Dat de kosten voor het vervangen van deze O-ring anders zijn bij een focus als bij een Fiesta is mede te verklaren door de toegankelijkheid om dit onderdeel te kunnen vervangen. Ondanks dat het dezelfde motor is zit er immers een totaal andere auto omheen. Zonder beide gespecificeerde rekeningen te zien is er tevens geen zinnig woord over te zeggen waar het prijsverschil daadwerkelijk in zit.

    Hetzelfde geld feitelijk voor de coulance. Zonder inzicht te hebben in de coulance voorwaarden en richtlijnen van Ford is ook hier geen zinnig woord over te zeggen.
     
  3. je zegt dat alle vloeistof weggelekt was. is de motor niet te heet geworden? juist deze zijn daar gevoelig voor. laat dat goed controleren of anders vastleggen dat je niet later weer met kosten van een revisie zit.
     
  4. €1.200,- lijkt mij aan de ambitieuze kant, aangezien ik ook wel andere bedragen heb gehoord (rond de €800,- - €900,-). Lastige van deze reparatie is dat je hier echt afhankelijk bent van de dealer, omdat er veel speciaal gereedschap benodigd is.

    Het lullige is dat het onderdeel zelf nog geen euro kost.
     
  5. Dag Thecure,
    bedankt voor de tip, ik zal dat in ieder geval aan de orde stellen. Mocht later blijken dat dat het geval is geweest, kan ik ze er op wijzen. Ook wil ik dit laten vastleggen in het reparatieverslag of de nota.
     
  6. Dag JW, bedankt voor je reactie. Het is volgens mij de "O-ring" achter het distributiedeksel. Er zat nl een dag werk aan en ze wilden dan ook meteen de distributieriem vervangen omdat de boel toch open lag. Wat betreft het verschil in kosten, heb je gelijk, dan moet je echt de gespecificeerde nota bekijken. Wat betreft de coulanceregelingen daar krijg je denk ik sowieso geen inzicht in.
     
  7. en toch vind ik het bedrag erg fors voor een auto met zo'n lage kilometerstand.
    ik vraag me af of het geen non conformiteit is. Mag je zo'n reparatie verwachten bij zo'n leeftijd?
     
  8. Hier ook dat "ringetje"verhaal gehad.1e opgave zo,n €1500 .Dag werk voor een ervaren monteur, daarna 967 betaald en ford de rest 25 procent coulance. Nog geen 50.000 km en hij is van 27-02-2015 ,dus ook geen garantie meer. Was dus ook volgens de ford regeltjes.correct aldus de garage.Kreeg tijdens de reparatie de betreffende video-tjes vd monteur. Lekkage te zien en daarna de uitstalling van verwijderde onderdelen,best veel.
    Kwam erachter dat de vin bleef draaien na uitzetten motor ( Hete Vakantie 2018) Keek onder de klep en zag geen koelvloeistof meer in de Tank. Ford •••. gebeld en moest water bijvullen, volgende dag weer leeg ,wegenwacht erbij.
    Kon eigenlijk geen lekkage vind,(kon pakking zijn of via olie in motor lopen) Advies : in garage de boel onderdruk zetten .Toen kwam dit verhaal eruit van dat ringetje.van 1 euro. Dat gleufje vd oorzaak is nu af gekit.Mag geen probleem aan het ringetje veroorzaken.
    Wilde ook dat mijn wagen thuis naar de dealer ging, maar dat kon niet. Had dus de auto ff over de grens moeten rijden naar duitsland.
    Was daar zo dichtbij, lag achter de camping.
    Ook hier zal wel geen extra "coulance" uit komen of iemand anders nog een idee??????.
    groet,
    Bert
     

  9. Riem vervangen is onzin, kan 240 duizend mee, moet de garage eerst met je overleggen of je dat wilt, daar zit ook tijd in om te vervangen en tijd is geld, heb het ook mee gemaakt dat de koelvloeistof peil lager werdt, maar had gelukkig nog garantie erop zitten, ook het O ringetje vervangen, maar geen riem, die van mij had 22 duizend gelopen, nu staat hij op 32 duizend, geen lekkage meer, zou dat toch overwegen waarom je de riem moet betalen zonder overleg, of het moet wel overlegd zijn met je, ik had het niet genomen als ze zonder overleg de riem hebben vervangen, dit is mijn mening, geen oordeel, succes!
    Oja, die van mij is een 1.0 125 pk en van januari 2015
     
  10. Meest waarschijnlijk moet de riem eraf en dan is het maar net wie het moet betalen of de garage vindt dat de riem ook vervangen zou moeten worden.
    Dus als het volledige garantie is wordt die niet vervangen ,als de klant moet betalen vinden ze het eigenlijk noodzaak om de riem te vervangen
     
  11. Oke, maar dan wel in overleg met klant neem ik aan, maar dat weet ik niet of dat ook gedaan is, anders kun je een markeer teken op de riem maken zodat hij weer op de zelfde plek komt.
    Weet ook niet wat een riem kost trouwens, gr Peter
     
  12. Normaal gesproken wordt een dis riem maar 1 maal gemonteerd, dus als hij er af moet, vervangen..
     
  13. De riem zelf is maar een paar tientjes ofzo.

    Dus als ze onder garantie die riem er af moeten halen om ergens bij te komen lijkt het mij dat (mits ze idd geld vragen voor vv driem) het dan alleen materiaalkosten (driem) zijn.

    Daarvoor zouden ze geen uren mogen rekenen aangezien ze in beide gevallen, oude riem terugplaatsen of een nieuwe riem uit de verpakking en plaatsen, even lang bezig zijn.

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  14. Ik ga met mijn Focus (125 pk ecoboost van 2014 80000 km) voor onderhoud naar een universele garage. Deze constateerde ook koelvloeistof lekkage bij de distibutieriem. Hij adviseerde de o ring te vervangen wat een hele klus zou zijn. Kan een universele garage deze reparatie uitvoeren of kan ik beter naar een Ford garage gaan.
     
  15. Dat is zonder (veel) speciaal gereedschap onmogelijk. Bovendien zal de monteur bij een dealer hier aanzienlijk sneller in zijn omdat die dit al meerdere keren gedaan heeft. Dit compenseert het (iets) hogere uurtarief van de dealer. Riem hoef niet gedemonteerd te worden en an dus gewoon blijven zitten (tenzij je auto al richting de 2 ton gaat)

    Omdat je bij een universe garage in onderhoud bent maak je helaas geen kans meer op coulance.

    Welke regio woon je?
     
  16. Ik woon in regio Hoorn
     
  17. wat ik dan weer raar vind, ik was gisteren bij de dealer, en vroeg er naar dit is een veel voorkomend probleem, je mag wel zeggen een product fout, zeker bij deze lage Km standen en jonge auto's, geen coulance ?
     
  18. Bij mijn Focus 100pk Ecoboost zelfde liedje. Bij km 120.000 beurt de melding van de Ford-dealer dat er koelvloeistof lekt. Kosten 1000 €. Auto was toen bijna 6 jr oud, altijd netjes bij Forddealer in onderhoud. Geen coulance. Reparatie nog niet uitgevoerd. Niveau in de gaten houden en af en toe wat vloeistof bijvullen. De ANWB expert stelt in een artikel op hun site dat de o-ring een autoleven lang mee moet gaan. en oppert de mogelijkheid eea voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Kost me dan wel 107 €. Heeft iemand ervaring met deze commissie?
     
  19. Nee, dat niet, maar had hetzelfde verhaal als jou, lekte koelvloeistof, ook de O ring, gelukkig vervangen onder garantie.
     
  20. Vandaag mijn Focus voor onderhoud gebracht naar de dealer. Exact het hier beschreven euvel. Bij mij ligt er een proforma factuur van zo'n 1600 (!!) euro. Auto is 5 jaar oud, 90.000 km. De dealer beschrijft de oorzaak als volgt:
    De pakking 1816351 is in dit geval de “boosdoener” De pakking is bedoelt als afdichting van het koelsysteem. Het kan zijn dat als de pakking in aanraking komt met olieen of vetten deze poreus raakt.
    Dit lijkt mij toch een fout van Ford zelf??
    De dealer waar ik de auto (2ehands) gekocht heb wil mij 20% coulance bieden op de reparatie. De dealer waar ik de auto in onderhoud had slechts 15%. Maar dat lijkt me nog steeds geen rechtvaardig aanbod. Wat jullie?
     

Deel Deze Pagina