1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ken je de nieuwe benaming al van benzine

Discussie in 'Algemeen' gestart door Wipneus, 4 okt 2018.

  1. 20181007_151736.jpg Zojuist de tank van de focus gevuld met E5.
     
  2. Ik vanmorgen ook met E5.

    Voor iedere benzinerijder die door alle antwoorden in dit draadje de weg is kwijtgeraakt:

    E5 is hetzelfde als Euro 98
    E10 is hetzelfde als Euro 95
     
  3. #43 Davendre, 7 okt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    ...
     
  4. Nou, met deze statement vind je de weg nog niet terug ;)
    Nu het bijna overal te zien is blijkt (zoals verwacht) Euro 95 bij de meeste grote merken nog gewoon E5, mogelijk zal dit ethanol% in de toekomst stijgen naar E10, maar dat is nu nog niet het geval ...

    Mogelijk wordt het over enige tijd net zoals in Duitsland, daar kun je zowel 95-E5 als 95-E10 tanken, waarbij de laatste een paar cent goedkoper is.

    De berichtgeving in de media was dus onjuist en onzorgvuldig, niks nieuws :roll:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Je moet gewoon voor goede benzine een zo laag mogelijk E-nummer hebben. Dus E5 is beter dan E10. Dat staat los van of het 95 of 98 is.

    Ethanol is troep dat vocht aantrekt in de tank en bij oudere auto's de rubberen verbindingsstukjes van benzineleidingen opvreet. Dat veroorzaakt benzinelekken waar al heel wat oldtimers door afgefikt zijn afgelopen jaren. Maar ja, ethanol is goedkoper en de fossiele-brandstofproducenten hebben een krachtige politieke lobby.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Amen!
    Daarom tank ik ethanol vrij!
     
  7. Zal wel als in frankrijk worden. De euro 95 vervangen gaat worden door de e10 brandstof op den duur. Euro95 is daar al bijna niet meer de krijgen bij veel pompen. Al probeer ik daar ook al zo veel mogelijk 98 te tanken ivm trekken van de caravan.
     
  8. formcartoon_12967_936679b9457c1f9233618166376d4bef9af60666.gif

    Bron FokSuk.nl / NRC
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Ik leerde net ook iets leuks:

    Ethanol heeft een hogere klopvastheid dan euro95, waardoor brandstofproducenten dus nu wegkomen met een lagere kwaliteit benzine. Door extra ethanol komt de klopvastheid dan weer op het niveau van euro95, zodat ze aan de wettelijke eisen blijven voldoen.

    Je tankt met E10 dus inferieure benzine met een hoop ethanol om aan de eisen te voldoen. Je kunt er dan ook op rekenen dat je auto er minder zuinig van wordt.
     
  10. Wat is ongeveer het normale verbruik van een 2004 mk1 1.6 benzine?
     
  11. Voor ongeveer elke 4cil motor is het 1op15 bij langdurig rijden op vaste snelheid.
    Rij je stadsverkeer kan dit snel zakken naar 1op 10.

    Het blijft liggen aan je manier van rijden.
    Constant rijden en zoveel mogelijk uit laten rollen in de versnelling zorgt voor laagste verbruik dat mogelijk is.

    @Mustang
    Klopt ethanol zal niet geweldig zijn. Maar is beter als water bijmengen.
    Of verbruik met e10 slwchter is dan met euro98 geen idee. Dit waren altijd 2 verschillende brandstoffen. Maar nu moet euro98 als e5 aangemerkt worden omdat er minder dan 5%ethanol in zit. Eigenlijk 0% en bij euro95 kan je 1 a 2%ethanol erin hebben en dus is dat ook e5. Helaas willen ze dat verhogen naar 10% ethanol.
    Ze willen zo min mogelijk afhankelijk zijn voor olie.
    Hoe minder we gebruiken of alternatieven voor vinden hoe beter het is voor mileu. Dat we daardoor meer verbruiken is niet anders zo
     
  12. Tja, het milieu. Al stoppen ze er 50% ethanol in dan nog gaat de uitstoot van de auto niet omlaag en daarmee bedoel ik dan hetgeen er uit de uitlaat van het voertuig komt is een weer een schuifspelletje met getallen.
     
  13. Geen idee hoe goed of slecht het voor de motor is maar het maakt voor het milieu nogal wat uit of die uitstoot door fossiele brandstoffen wordt veroorzaakt of door brandstof gewonnen uit hernieuwbare bronnen zoals suikerriet...
     
  14. Maar de uitstoot blijft hetzelfde en evenveel.


    Net zo iets als een kolencentrale op hout laten branden de co2 uitstoot blijft hetzelfde is jet dan beter omdat het van hout komt dat ergens in de wereld gekapt wordt en dan per schip naar nederland gebracht wordt die op zware stookolie drijft.
     
  15. Oh jee... Waar ben ik aan begonnen... :think: Ik ben geen expert op milieugebied maar inderdaad zou het beter zijn om een schip met hout(afval) aan te laten rukken ipv zo'n zelfde schip met kolen.

    De uitstoot uit fossiele brandstoffen verhoogt (o.a.) de CO2 die aanwezig is in de atmosfeer. Die bomen hebben voor ze gekapt en opgestookt werden (en dus niet miljoenen jaren geleden) juist CO2 uit de atmosfeer opgenomen en dus voegen die (veel) minder CO2 aan de atmosfeer toe. Dan moeten er natuurlijk wel weer nieuwe bomen geplant worden die die C02 weer gaan opnemen... Nou groeit een boom niet zo snel maar Bio Ethanol wordt vooral gemaakt van suikerriet en die cyclus verloopt een stuk sneller (wel weer jammer als voor die plantage een stuk regenwoud gesneuveld is).

    Daarnaast komen die fossiele brandstoffen voor een groot deel uit landen met bedenkelijke regimes waar je liever niet afhankelijk van bent én is de voorraad nu eenmaal niet oneindig dus het lijkt me een prima idee om eens wat alternatieven te gaan onderzoeken en gebruiken... dan houden we straks nog wat olie over voor het écht leuke spul.

    En nu ga ik een terrasje pakken :lol:
     
  16. Ik rij best stevig door, laat ook wel wat rollen maar zit weinig op de snelweg.
    Cruise em veel tussen de 90 en 100 waar het kan maar niet mag.

    Toch zit ik nog steeds rond de die 1:15. Vaak er net onder, 14.5/15.
    En dat is met E10 brandstof
     
  17. Op zich heb je vast gelijk, maar als een maatregel beter voor het milieu is en tegelijkertijd de grote bedrijven / overheid meer geld oplevert, dan weet je dat de maatregel niet genomen is voor het milieu.
     
  18. Eens... uiteindelijk krijgt de consumerende burger de rekening gepresenteerd. Maar alle beetjes helpen, alles houden zoals het is is ook de oplossing niet. Ik ben benieuwd wat de overheid gaat verzinnen als we ooit écht massaal in zero-emission auto's gaan rijden.
     
  19. We moeten zeker wat doen, en dat zou een stuk sneller gaan als het milieu niet een enorme melkkoe geworden zou zijn. Een groot deel van de tegenstanders van de milieumaatregelen (welke dan ook) en klimaatsceptici zijn dit, omdat ze het klimaatvraagstuk zien als enorme marketing-hype om geld te verdienen. Daarom geloven ze het niet, en daarom willen ze er niks aan doen.

    Als iedereen het milieu wil verbeteren om het milieu te verbeteren en zonder er geld aan te verdienen, dan zou er veel minder tegenstand zijn en zou er al veel meer gebeurd zijn.
     

Deel Deze Pagina