1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vertel je bandenspanning!

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door rowicom, 13 jun 2018.

  1. Ik snap dat nooit, waarom moet ik 2.8 achter doen(aldus lijstje)? Zovaak ligt mijn kofferbak niet vol met spullen.. lekker stuiteren achter?

    Ik heb 2.5/2.6 rondom, 17 inch.
     
  2. Verbaasde mij idd ook.
     
  3. Ik rij op 2.3/2.4 rondom met 17 inch.
     
  4. Bij die van mij (1.0 >2011) staat dus de bandenspanning die Ford opgeeft bij volle belasting.
     
  5. Ik heb al jaren 2,8 achter en zit 80% van de tijd alleen in de auto met een lege kofferbak en dat bevalt prima (die 2,8 bedoel ik uiteraard niet dat alleen in de auto zitten). Helemaal geen last van "stuiteren".
     
  6. Stuiteren zit tussen je oren, heb je een auto ooit zien stuiteren ? Te lage banden spanning geeft meer rolweerstand, dus hogere slijtage meer brandstof verbruik en achter kans op cupvorming. Comfort gevoel kan wel iets afnemen met hoge spanningen.
    Grootte inch maten meer spanning.
    Zelf 225/45R17 en rij op 3,0 Bar rond om


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. Als je smalle hoge band hebt ja dan kan je verschil metken. Maar met de brede dunnen sloffen die we nu hebben is 2.8 of 3bar niet verkeerd.

    En de gegeven lage spanning is vaak zonder volle tank of met iemand erin. Tegen volbeladen druk oppompen is niet verkeerd.
     
  8. Ik moest vandaag toch de bandenspanning checken en heb ze nu eens op 2.6 gezet. Rijd niet verkeerd moet ik zeggen.
     
  9. 98131521-9B9E-42DF-A36B-6526ABC33477.jpeg Ik blijf dit een geniale foto vinden, de bandenspanning van een Koeningsegg.
    Vooral welke snelheid hun hanteren als normale snelheid :D
     
    tigereye en MrMarcos vinden dit leuk.
  10. Lol, maar verbaasd me dat spanning relatief laag is in mijn ogen, had wel rond 3.0 of iets hoger verwachten met die brede sloffen...
     
  11. Banden worden aardig heet op die snelheden, te harde banden zijn dan zeer geneigd zich te ontwikkelen naar plofkippen.
     
  12. Foute gedachte, een zachte band word warmer door meer rolweerstand, een een hardere band zit meer volume lucht in , dus ook meer koeling.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  13. Jullie hebben volgens mij allebij gelijk.

    Een zachtere band worden warmer maar heeft beduidend meer de ruimte om de druk verhoging door het uitzetten van de warme lucht op te vangen.
    Waar dezelfde band met meer bar al heel wat ruimte mist om nog verder uit te zetten omdat er al meer lucht in zit.

    En het lucht wat er meer in zit zal ook uitzetten bij het opwarmen dus plof band.

    Teminste dat lijkt mij de logische verklaring

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  14. #34 Cinq-Power, 15 jun 2018
    Laatst bewerkt: 15 jun 2018
    In het Engels maar dat was de mooiste tekst. De circuit en rally rijders die ik ken liggen nu in bed dus vragen beantwoorden zit er niet in [emoji23]


    Track use brings up a few issues with setting the pressures. On track the load going through the tyres (and to a certain extent the brake components) generates a large amount of heat. This heats the air in the tyre and makes it expand, increasing your tyre pressures - this means that if you go to the track, set your pressures at 30PSI and head out for some laps, by the time you come back in the pressures may be at 40-45PSI and the driver will have a noticeable lack of grip. It is for this reason many trackdayers experience horrendous tyre wear and noticeable grip degradation through each session.

    Edit: ff bij Coronel gespiekt, zijn Chevy had een ideale spanning van 2 bar, maar koud waren zijn banden maar 1.65.
     
  15. 2,8 rondom


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  16. Rondom 2,4. Wil er wel een vraagje aan koppelen:

    Ik stel me zo voor dat de banden meer rond gaan staan als de druk verhoogd wordt. De auto gaat dan meer op het middenvlak van de banden lopen. Als ik banden vervang dan is het middenvlak versleten, terwijl de zijvlakken nog mee kunnen. Dit duidt er volgens mij op dat de bandenspanning gedurende de levensduur van de band aan de hoge kant geweest is. Bij lage bandenspanning gaat de band meer op z'n wangen lopen lijkt mij. Klopt deze redenering?
     
  17. Volgens mij wel. Tevens heeft uitlijning er ook mee te maken denk ik.
     
  18. In de zomer heb ik spanning altijd op 2.4 en zodra het wat kouder wordt dan 2.5
     
  19. Banden spanning heeft ook te maken met banden maat, en persoonlijk voorkeur, de meeste banden hebben een nul graden gordel. Dit wil zeggen dat er in de midden over de langs richting een gordel in zit. Dit is om de groei van banden door hoge spanning en hoge snelheden groei te voorkomen.
    Dus kan je er gewoon meer lucht in zonder dat hij in de midden extra slijt.

    Lage bandenspanning zal de band extra slijten door meer rol weerstand,
    En door overhellen in de bocht.

    Mijn advies beter te veel dan tekort druk, altijd iets boven het advies van de autofabrikant.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. ik rij zelf bijna altijd leeg (1 persoon in auto). De achteras is weinig belast en daardoor behoorlijk gevoelig voor het cuppen van de banden door de camber.

    Voor: 2.6 bar
    achter: 2.8 bar

    ik check meestal 1x per maand de spanning even. laatst was ik het vergeten en toen merkte ik echt wanneer de spanning op 2.3 bar zat. De auto reed niet meer lekker strak en ik kreeg extreem last van spoorvorming. Snel weer opgepompt dus.

    gaat om 17 inch (205/50R17). Ook is hogere bandenspanning bij grotere velgen met weinig band 'wang' handig om een kromme velg te voorkomen. Al rij je met een lage bandenspanning kan je bij een flinke put zomaar een deuk in je velg rijden.
     

Deel Deze Pagina