1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mondeo MK5: Krakend geluid linksvoor

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Dragunov, 27 mei 2018.

  1. Is wel geen Focus, maar de basis van iedere wagen is toch hetzelfde, dus...

    Enorm krakend geluid linksvoor, als ik naar links draai is het nog stukken erger.

    Is begonnen op een warme zondag en toen ik op een rondpunt aan het draaien was, begon het krakend, rammelend geluid opeens.

    Wagen is al bij dealer geweest en hebben niks gevonden, maar wel al het geluid opnieuw gehad toen de werkplaatschef ermee reed nadien.

    Geluid komt altijd voor, maar is nog eens sterker als ik naar links draai.

    Dus wat zou het probleem zijn?

    Schokdemper, rubbers,...?

    Alvast bedankt!
     
  2. Droge rubbers? Soms kan je de boosdoener vinden door één voor één de rubbers met siliconen spray in te spuiten.
     
  3. Veerpootlager lijkt me ook een goede verdachte.
     
  4. In eerste instantie zou ik zeggen, is misschien je veer gebroken maar aangezien je al bij de dealer bent geweest en die niets hebben gevonden, zou ik zeggen dat het het toplager is indd.

    Wat dan ook wel vreemd zou zijn aangezien de dealer niets kon vinden.
    Ik mag tog aannemen dat ze weten hoe een versleten of kapot toplager klinkt.
     
  5. Nogmaals binnen geweest en weer hebben ze niks gevonden, ze hebben wel de bodemplaat veranderd (is ergens modificatie op bodemplaat geweest), maar probleem is er nog steeds...

    En is erger als ik op een rondpunt naar links ga (klein rondpunt), maar toch zeggen ze dat het de aandrijfas niet is, noch de veren, noch de schotel,...
     
  6. Misschien is er aan de voorste draagarmen gewerkt (tijdje terug?)
    Is eea vastgezet , terwijl de auto nog omhoog stond (wielen in de lucht) ?

    De korte stabilisatorstang en de draagarm ?
    Vorig jaar heb ik de draagarmen voor en de korte stabi stangen vervangen.
    Rechts heb ik met een krik de draagarm omhoog geduwd en toen de boel vastgezet.

    Links heb ik dat niet gedaan.En sindsdien heb ik ook weleens wat gekraak , linksvoor.
    Ook bij bochten maken , van een verhoging afrijden etc.

    Moet het gaan aanpassen , maar moet dan weer nieuwe bouten kopen , voor de draagarm.
     
  7. Een jaar geleden is enkel de verlaging gestoken, anders is er niks gebeurd aan de wagen.
     
  8. rondpunt is dat neem ik aan rotonde?
    doet het krakend geluid ook voor als je rechtuit rijdt.
    heb je er alleen last van als je naar links stuurt dat linkerpoot geluid maakt.
    kun je het geluid oproepen door bij stilstand van links naar rechts te sturen.
    wanneer je stuurt bij stilstand verspringt je veerpootlager of draait hij soepel mee.

    verder zeg je zelf dat hij verlaagt is, dus zitten er andere veren in. zit hier een rubbere rand op de onderste winding, is deze met vet ingespoten.
    ivm draagarm nu ook in andere hoek staat, heb je deze terwijl hij ingeveerd staat keer los en weer vast gezet.
    de rubbers staan nu namelijk constant onder spanning.

    ik weet dat dit voor je frustrerend is. dit is vaak een speld zoeken in de auto.
    voor mij is moeilijk te zeggen wat het precies is ivm ik het geluid niet hoor. als je het goed kan herproduceren en kan opnemen dan hoor ik het graag het betreffende geluid
     
  9. Nu doet het zich vooral voor aan hele lage snelheden, bv 30km/h, aan hogere snelheden hoor je het minder, en geluid komt sterker terug als je kleine rotonde neemt, waar je meer moet insturen naar links.

    Is tikkend geluid net alsof kunstof op elkaar tikt, is opeens gestart op een heel warme dag op een kleine rotonde waar je toch korter moet insturen... Sindsdien is het geluid nog steeds aanwezig.

    Donderdag aanstaande (14 juni 2018) ga ik naar een bandencentrale om eens te laten uitlijnen terug, misschien ligt de oorzaak ook hier, dat de uitlijning ook niet meer goed klopt.

    Geluid zal me vrouw eens opnemen, terwijl ik aan het rijden ben
     
  10. Let er even op of de wielkappen in het spatbord nog goed op zijn plek zitten ook bij de stuurstangen e.d. zouden normaal niet hoeven te gaan verzitten met warm weer maar als de uitlijner bezig is is het een kleine moeite om er even naar te kijken
     
  11. Even laten naar kijken, is ook precies snelheidsafhankelijk, op autosnelweg kwam het geluid korter na elkaar, meer een geklapper.
     
  12. Op autosnelweg aan 120km/h ongeveer klinkt het als een hol rammelend geluid, precies als er een leeg flesje of blikje over de weg rolt.

    Net me wagen binnengezet in garage, dus volledig overdraaien naar rechts en me vrouw zegt dat ze tik - tik - tik - tik hoort.

    Zou het ook kunnen de velgen zijn of beter de gewichtjes die haperen aan de remklauw, maar dan gebeurt dit zo opeens na drie jaar!!!!????
     
  13. Dat geluid van het blikje doet me denken aan een gebroken veer maar kan me haast niet voorstellen dat sat bij jou het geval is....
    Zelf heb ik ook een x een gebroken voorveer gehad en mijn collega had laatst ook last van rammelende geluiden. Ook tegen hem gezegd kijk maar even naar je voorveren. In eerste instantie leek er niets aan de hand maar later bleek het ook bij hem een gebroken veer te zijn....
    Nogmaals, lijkt me in jouw geval bijna niet mogelijk maar het geluid wat je beschrijft van dat blikje dat rammelt had ik ook precies zo en mijn collega dus ook.
     
  14. Ze hebben dit allemaal terug gecontroleerd en in bandencentrale ook en zou je geen vreemd weggedrag hebben?
     
  15. Als het lood aanloopt tegen je velg moet je dat kunnen zien aan het lood.
     
  16. Zowel mijn collega als ik merkten het op door het geluid en niet door vreemd weggedrag.
    Laat anders vrouwlief eens aan het stuur draaien van links naar rechts bij stilstand, dan kun je zelf luisteren.
    Verder weet ik niet of je een klinker/kasseien weg in de buurt hebt?
    Zo ja, ga daar eens rijden. Mocht het toch een gebroken veer zijn hoor je dat daar zeker.
    Bij mijzelf was er een deel van de onderste winding afgebroken en in 1e instantie zag ik niets aan de veer, die leek gewoon goed maar het afgebroken deel lag in de veerschotel bleek later. Daar kwam dus ook het gerammel vandaan.

    O ja, bij mij betrof het ook verlagingsveren. Die van mijn collega waren origineel maar al wel erg oud.
    Succes met de zoektocht in ieder geval.
     
  17. geen dealergarantie meer Davy?
     
  18. #18 Dragunov, 18 jun 2018
    Laatst bewerkt: 18 jun 2018
    Ja, maar niet op het opsporen waar het geluid van komt, ik heb 5 jaar garantie, maar volgens dealer kan dit enkel binnen de twee jaar via de garantie.

    Naar links draaien en rijden, dan hoor ik niks van geluid, naar rechts draaien en rijden dan hoor ik tik - tik - tik - tik, geluid komt wel niet kort achter elkaar, dus niet tiktiktiktiktik

    @Jackie D: hoe dan erop uitgekomen dat het mss de veer was?

    Want hier op vluchtheuvels en zo maakt het niet MEER lawaai dan op platte asfalt
     
  19. De Homokineet misschien? Ook dat maakt tikkende geluiden bij vol insturen.
    Dit heb ik eens meegemaakt tijdens een proefrit. Ook dat betrof een wat oudere auto en lijkt me in jouw geval haast niet van toepassing maar toch, wat niet kan is nog nooit gebeurd...

    Met dat geluid van die veer ben ik destijds naar de garage gegaan omdat ik zelf niets kon ontdekken. Zij hebben toen geconstateerd dat t de veer was.
     
  20. Ok, maar hoe dan ontdekt dat het de veer was, want je zal de poot toch nie volledig demonteren in eerste instantie?

    En mogelijk dat je nog geen speling voelt of het ziet als een homokineet er de brui aan geeft?
     

Deel Deze Pagina