1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugroepactie 1.5tdci - motormanagement

Discussie in 'Performance' gestart door Pixeltje, 12 jun 2018.

  1. Goedemiddag, ik kom net bij een Ford dealer vandaan om mijn focus voor onderhoud te brengen (60k beurt), die meldde me dat er een terugroepactie is van Ford voor de 1.5tdci motor, de specifics waren een beetje vaag maar hij had het over de inspuiting en de temperatuur die uiteindelijk voor een scheur in de carter konden zorgen?

    Ik heb er nog nergens iets over gelezen dus vermoed dat dit een nieuwe actie is, ik ben er in ieder geval niet zo blij mee want het betekend dat ik terugmoet naar Zip.. iemand hier bekend met deze update?
     
  2. Indien de motor om wat voor reden dan ook te warm zou worden, kan hierdoor de kunststof carterpan scheuren. De update van de Pcm zorgt ervoor dat er tijdiger een noodloop en waarschuwing komt. Tuning is inderdaad weg na een update van de Pcm.
     
    Pixeltje vindt dit leuk.
  3. Bedankt voor je uitleg, zou niet weten waarom die motor na 60k ineens nog te warm zou moeten worden maar daar is vast ervaring mee, anders zouden ze die update niet doen lijk me. Wat me wel verbaasd; de carterpan is van kunststof? Ik dacht dat die dingen van metaal waren..
     
  4. Meestal zijn ze van metaal inderdaad. Op zich is er niets mis met kunststof. Er zijn kunststof soorten genoeg die tegen de normale temperaturen kunnen.
     
  5. Carterpan was van metaal of alluminium. Dit voor beter koeling. Maar plastic is tuurlijk goedkoper te vormen dan aluminium. Wat ik me afvraag is of idd de 1.5tdci nog een psa blok is. Heb gehoord van niet. Maar afbeelding zegt me weer van wel
     
  6. Yup is een PSA blok. Daarom hebben ze ook dezelfde terugroepactie gehad voor het nokkenastandwiel volgens mij.
     
  7. Wanneer was die terugroepactie dan?
     
  8. Die had ik vanaf het begin al denk ik dan, heb de auto in juli 2017 opgehaald, vers van de pers. De werkzaamheden van gister zijn omschreven als 'de-sulphurisation', wat dat inhoudt kan ik alleen maar gokken, in ieder geval tune kwijt dus er is wel iets met motormgmt gedaan.
     
  9. Vreemde omschrijving inderdaad.
     
  10. De link met het carter snap ik niet maar het blijkt dat de 2.0 TDCI ook dezelfde terugroepactie krijgt.

    Op een Duits forum heb ik dit gevonden:

    "Ford schreibt dazu folgendes: Im Laufe der Zeit kann sich Schwefel aus dem Kraftstoff in der Auspuffanlage ansammeln, und unter bestimmten Fahrbedingungen wird die regelmäßig eingeleitete Schwefelentfernung möglicherweise unterbrochen. Bei den betroffenen Fahrzeugen ist eine überarbeitete PCM-Kalibrierung erforderlich, mit der die Schwefelentfernung unterbrechungsfrei durchgeführt wird."

    Het heeft met de kalibratie van de regeneratie cyclus van het DPF te maken waardoor ook opgehoopte zwavel uit de pijp wordt geblazen.
     
    Pixeltje vindt dit leuk.
  11. Die terugroepaktie zie ik ook bij de Kuga's in de UK.
     

Deel Deze Pagina