1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke benzine motor: 1.6, 1.8 of 1.8 FlexiFuel?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HocusPocus, 4 jun 2018.

  1. Ti-vct is variable klep timing als ik het goed heb. Je hebt gewoon een handbak.
    Eea zou meer vermogen moeten leveren. Op mijn mk2 had ik dacht ik 115pk. Zoals gezegd, power genoeg, maar ik had geen stationwagon.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  2. Ford heeft alleen automaat of handbak dus geen cvt bak.
    1.6ti-vct, dit is een 1.6motor met variable kleptiming.
    Door oliedruk wordt je nokkenas iets vervroegd of verlaat.
    Gevolg ten opzichte van de 1.6 zonder. Is over de hele toerengebied meer vermogen.

    Kom je een 1.6ti-vct tegen danmerk je met rijden totaal niks van. Maar wel dat hij meer leeft, meer vermogen heeft
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  3. De Focus 2 is toch echt met een CVT automaat geleverd.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  4. Focus 2 had een CVT en dat was geloof ik niet de meest betrouwbare CVT.

    De Focus 3 is geleverd met DCT automaten waarbij die nu alleen nog maar aan de 1.5 en 2.0 diesel gehangen wordt. De 1.0 Ecoboost heeft sinds vorig jaar de 6F15 gekregen en de 1.5 Ecoboost heeft sinds 2015 de 6F35. De 6F serie automaten zijn conventionele automaten met koppelomvormer die uit een joint venture met GM zijn ontstaan.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  5. Deze bedoel ik idd.
    Ik had gewoon de hatchback. Prima wagen.
    Rijd blijkbaar nog steeds rond (er zit een APK op. 4 jaar geleden ingeruild met 260k op de klok!).
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  6. Goed om te weten! Ik heb tot nu toe steeds de VCT weggefilterd in mijn zoekopdrachten omdat ik dacht dat het om een CVT ging.
     
  7. weet je nu dat vct staat voor variabel camshaft timing

    zie het nu ook dat je durashift had voor de mk2 nooit geweten dat deze bestonden
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  8. Ik heb ook de 1.6 ti-vct met 115 pk in mijn Focus liggen. Inderdaad een levendige motor die, zeker op de snelweg, lekker vlot reageert op het gas. Motorisch tot nu toe probleemloos na ruim 2 ton. Grootste nadeel van deze motor, het is een toerenmachine....ik mis een 6e versnelling, want 4000 toeren bij een snelheid van 130 km/h blijf ik onprettig vinden. Verwacht ook geen wonderen van deze motor want het is echt geen caravantrekker! Daarvoor zou ik echt naar een 1.8 of 2.0 kijken.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  9. De 1.8 Duratec HE heeft dezelfde versnellingsbak als de 1.6 Duratec en 1.6 Duratec TI-VCT.

    De 1.8 draait dus ook een relatief hoog toerental wanneer je op de snelweg 120 a 130 KM/H rijd.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  10. Kijk! Goed om te weten!
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  11. Ik heb een 1.6 (100pk) en hoewel dit een prima motor is en er keurig zuinig mee gereden kan worden (1:15) is hij wel irritant op de snelweg omdat boven de 120km/u de puf er echt uit is. Je rijdt dan meer dan 3500rpm en dat rijdt gewoon niet lekker. Je kan best 140 of 150 gaan rijden maar je merkt dat de auto dat eigenlijk niet wil.

    Ik weet niet of een 1.8 of andere motoren dat ook zo sterk hebben maar als je veel snelweg rijdt moet je hier wel rekening mee houden. Je mist eigenlijk een 6e versnelling.

    Edit, ik had alleen de 1e pagina gezien en ik zie dat dit punt hierboven al vaker is genoemd
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  12. Ik heb gehoord dat de Mazda motoren erg gevoelig zijn voor hoog olieverbruik. Dit zou mogelijk door slechte olieschraapveren komen. Aangezien de Duratec en Mazda motoren hetzelfde zijn heb ik op het forum gezocht en ik zie inderdaad Focus rijders met klachten over absurd hoog olieverbruik. Volgens Dord zou 1 liter olie op 2000km binnen de norm vallen heb ik hierbij gelezen! Dan vind ik erg veel.

    Komt deze kwaal veel voor?
    Kun je het herkennen aan een stilstaande auto of tijdens een proefrit?
     
  13. Ook een 1.8 is een oubollige atmosferische toerenmotor, maar ik begrijp de statement niet dat hij een 6e versnelling mist. Het hoort volledig bij het karakter van deze motor dat hij (graag) toeren draait.
    Futloos boven de 120 is de 1.8 geenszins, juist omdat het max koppel rond de 4000 r/m ligt is hij dan nog heel levendig en kun je (in Duitsland) er langdurig 150-160 mee kruisen bij ca 4500 r/m ..., zelfs dan is de fut er nog lang niet uit, als je wilt rijdt hij zo 180 ...

    @HocusPocus
    Idd zijn er duratec motoren die (soms veel) olie verbruiken, die van mij gebruikt echter nog niet eens 0,5 l op 10.000 km, heel netjes dus. En er zijn gelukkig veel duratec motoren die nauwelijks olie verbruiken ...
    Het is lastig om dat evtl olieverbruik 'ergens' aan te zien, je moet dus hopen op een eerlijk antwoord als je er met nadruk om vraagt.
    Bij een langere proefrit zul je mogelijk een lichte olie-geur ruiken bij een exemplaar dat echt veel verbruikt.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  14. HocusPocus vindt dit leuk.
  15. #35 Marco Morello, 13 jun 2018
    Laatst bewerkt: 17 jun 2018
    De 1.6 16v is zeker in NL voldoende wanneer je geen haast hebt. De 1.8 is vlotter (verwacht geen wereld van verschil), maar verbruikt net zoveel als een 2.0 Duratec. Uit ervaring weet ik dat de 2.0 Duratec echt een heerlijke motor is, die sportief maar ook lui te rijden is. Qua wegenbelasting zit ik voor mijn wagon op €56,- p/mnd. Valt daarmee 1 klasse hoger in de wegenbelasting dan een 1.8 16v wagon.
    Voor wat betreft het olieverbruik; goed en tijdig onderhoud is belangrijk. Bij veel kleine stukjes (wordt ook wel aangeduid als zwaar gebruik) is het aan te raden om de olie om/binnen de 15.000km te vervangen. Eerlijk gezegd lees ik over de Focus II (2005-2010) niet schrikbarend veel verhalen van hoog olieverbruik. Dit was bij de Focus I (1998-2005) wel anders, zeker bij de 1.4 16v/1.6 16v. Mondeo`s, en C-max-en, met name met de 1.8 16v Duratec motoren, hebben daar meer last van. Denk dat het ook te maken heeft met de manier van rijden, een Focus is lichter en nodigt meer uit om harder te rijden (meer toeren), terwijl de Mondeo en C-Max dat juist niet doen. Een andere oorzaak wat vaak op de Mazda forums wordt gezien als de veroorzaker van olieverbruik is een slechte PCV Valve (Youtube is your friend) en carterventilatieslang. Wanneer je overgaat tot het vervangen van dat klepje, is het aan te raden om ook de EGR te reinigen, en de pakking van het inlaatspruitstuk te vervangen. Aangezien je dan toch de boel los hebt. Zeker wanneer het een motor met flink wat levenservaring schijnt de EGR klep wel versmeerd te raken. Dit is wat mijn maat heeft gevonden nadat hij zich had verdiept in het olieverbruik van de Duratec.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  16. Goed nieuws! Ik heb een mooie Focus 2 1.8 gevonden uit 2009 met 146000 km. Hij heeft wel iets meer KM's dan ik wenste maar hij ziet er goed uit en had slechts een particuliere eigenaar. Donderdag ga ik hem ophalen. Nu moet ik op zoek naar een verzekering want mijn huidige verzekeraar is te duur voor WA + casco terwijl de voorwaarden niet zo goed zijn.

    Dat het een atmosferische motor is vind ik juist een voordeel. Ik heb liever iets meer CC's en koppel dan een motor met turbo.Turbo motoren uit deze periode zijn meestal duurder in onderhoud. Een 6e versnelling was echter wel heel prettig geweest.
     
  17. Meer koppel dan een turbo motor? Dan heb je of een hele kleine turbo motor of een hele grote atmosferische motor ;)
     
    HocusPocus en Marco Morello vinden dit leuk.
  18. De 1.8 Duratec HE heeft een vermogen van 125 PK bij 6000 RPM. Het maximale koppel van deze motor is 165 Nm bij 4000 RPM.

    De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een vermogen van 125 PK bij 6000 RPM. Het maximale koppel van deze motor is 170 Nm tussen 1500 RPM en 4500 RPM. Daarnaast heeft deze motor een overboost functie waardoor het koppel tijdens accelereren tijdelijk wordt verhoogd tot 200 Nm.


    De turbomotor met kleinere cilinderinhoud (1.0 ECOboost) heeft dus een hoger koppel als de atmosferische motor met grotere cilinderinhoud (1.8 Duratec HE). Daarnaast is bij de turbomotor het koppel ook over een veel breder toerengebied beschikbaar als bij de atmosferische motor.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  19. En daarbij is in de Focus 2 geen Ecoboost geleverd.
     
  20. Ik bedoelde eigenlijk koppel onderin maar dat is blijkbaar ook niet waar als de ecoboost zijn maximale koppel al vanaf 1500 toeren levert. Grijpt de turbo bij 1500 toeren dan al aan in een ecoboost motor?
     

Deel Deze Pagina