1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Fiesta ecoboost

Discussie in 'Performance' gestart door AKW, 11 feb 2018.

  1. Beste mensen, ik heb een vraag over mijn ecoboost.

    Deze heb ik nu twee jaar in bezit . Vorig jaar een bluefin pakketje gekocht en de software op de auto gezet.

    Nu heb ik zowel voor deze tuning als na de bluefin tuning nog nooit de rpm in het rood gehad.

    Dus gisteravond op een lege autoweg even lekker doortrekken in de derde versnelling.
    Nu ging bij 6500 toeren het olielampje knipperen. Snel het gas losgelaten.

    Wat zou dit kunnen zijn? Heb vanochtend olie gepeild en dit is goed.
     
  2. Het olielampje brandt eigenlijk voor de oliedruk en niet voor oliepeil (als dat intussen nog niet gewijzigd is).
     
    AKW vindt dit leuk.
  3. En met wat voor reden zou je zover doortrekken in 1 versnelling, hij zal er niet vlugger op worden bet is het om in zijn gunstige koppelgebied te blijven met optrekken het topvermogen haal je alleen bij de topsnelheid welke je hier in nederland over het algemeen kunt bekostigen met het inleveren van je rijbewijs
     
  4. Waarom ik door zou trekken in een versnelling? Misschien om eens te proberen? Bij normaal gebruik kom ik niet eens boven de 3000 toeren.
     
  5. Maar wat ik me afvraag, zijn er meer mensen bij wie het oliedruklampje knippert bij het doortrekken in het rood?
     
  6. Ik verwacht zo dat de meeste mensen vrijwel nooit in de buurt van het rode gebied van de toerenteller komen. Zelf trek ik nog weleens door tot ongeveer 6000 toeren maar hoger ben ik tot dusver niet gekomen. Dat heeft ook weinig zin omdat het koppel bij deze toerentallen weer afneemt.

    Daarbij is een Fiesta een totaal andere auto als een Focus 3. Buiten dat er toevallig dezelfde motor 1.0 ECOboost in zit zijn er maar bar weinig overeenkomsten. Elektronisch gezien zijn de Fiesta MK7.5 en de Focus 3 dan ook nauwelijks te vergelijken. Om te beginnen zal je moeten weten of er daadwerkelijk een probleem is met de oliedruk bij hoge toerentallen of dat wellicht het oliedruk waarschuwingslampje ook een 2e functie heeft (knipperen vlak voor de toerenbegrenzer ingrijpt).
     
    AKW vindt dit leuk.
  7. Waarschijnlijk dat het knipperende olielampje een soort s.o.s boodschap is zoiets als "Help u gaat mij slopen";)
     
    AKW en meeder vinden dit leuk.
  8. Help de volgende getunede Ecoboost gaat kapot.
     
    AKW vindt dit leuk.
  9. #9 AKW, 11 feb 2018
    Laatst bewerkt: 11 feb 2018
    Bedankt voor de reacties mensen! Ik zal het niet meer doen, doortrekken in het rood. Was namelijk benieuwd wanneer de toerental begrenzer aan zou spreken.
    Overweeg om de tuning er weer af te halen en terug te zetten naar origineel. Wat JW aanhaald dat er veel verschil is tussen de Focus en de Fiesta ecoboost wist ik niet. Dacht dat ze qua techniek veel overeenkomsten hadden.
    Zoals gezegd, normaal maak ik nooit veel toeren met het blokje. Ik zal eens in de gebruiksaanwijzing neuzen naar de betekenis van het knipperende olielampje.
    update: net even in de manual gekeken en kan niks vinden over een oranje knipperend lampje, ik twijfel of het het lampje van de olie was of het waarschuwingslampje van de motor.

    qoute uit het instructieboekje: Alle voertuigen Indien een van deze lampjes bij draaiende motor gaat branden, dan wijst dit op een storing. De motor blijft draaien maar levert wellicht minder vermogen. Wanneer deze tijdens het rijden knippert, minder dan onmiddellijk snelheid. Blijft de lamp knipperen, vermijd dan snel optrekken en krachtig afremmen. Laat uw auto onmiddellijk door een erkende dealer controleren. WAARSCHUWING

    Ik neem aan dat als het lampje niet meer knippert ik geluk gehad heb.
     
  10. Het is natuurlijk klets dat je niet mag doortrekken tot het rood, daar moet hij tegen kunnen, nodig is het niet,, maar kapot gaan omdat je een paar keer in het rood komt..., als je auto normaal goed onderhouden is moet dit makkelijk kunnen.
    Dat het lampje gaat branden is natuurlijk niet goed, je oliedruk is dan te laag, normaal gaan die lampjes aan ergens bij 0.3 bar.
    Neem maar van mij aan dat als je olielampje gaat branden bij hete olie en bij max toerental, je drijfstangen al schade hebben.
    Ik heb dit meerdere malen gezien bij blokken, in een paar sec heb je dan schade, wat je na een weekje verder rijden steeds meer hoort aan het geluid van het blok.
    Net als JW zegt is het geen feature in de software van Bluefin ?
    En anders hoor je het de komende weken wel.
     
    AKW vindt dit leuk.
  11. Ik zal binnenkort de laptop er eens aanhangen om te kijken voor dtc storingsmeldingen.

    Hopelijk is het motortje nog goed
     
  12. Ik trek zo nu en dan ook even flink door. Als de motor goed warm is even in de tweede versnelling.. Begrenzer komt er subtiel in zonder lampjes of iets dergelijks. (1.0 100pk)

    De derde is mijn inziens wat te lang om naar de begrenzer te trekken. Dat duurt te lang voor mijn gevoel.

    Bij een benzine auto heeft het wellicht wat minder nut maar bij een diesel is het gewoon zinvol om incidenteel even de boel te belasten en schoon te blazen.

    Daar moet een gezonde auto gewoon tegen kunnen.
     
  13. Als je het vaak genoeg doet is die snel genoeg niet gezond meer, zeker een diesel niet. Ik snap werkelijk het nut niet om een motor de toerenbegrenzer in te jagen. Ik kom al 305.000kkm niet boven de 3800tpm, heb nog nooit een roet gerelateerd probleem gehad (nog originele egr).
     
  14. Dat ben ik niet met je eens. Het nieuwe rijden is een stuk slechter dan zo nu en dan flink belasten. Maar goed ik kan het niet staven... Spreek alleen uit eigen ervaring.
     
  15. maar jij hebt ook geen roetfilter toch Tim?
     
  16. Mijn ervaring is dat een motor lui wordt, als je nooit eens lekker doortrekt.
     
  17. Flink belasten en doortrekken tot het rood zijn wel verschillende dingen.
     
  18. Precies!
     

Deel Deze Pagina