Standaard mistverlichting vooraan gebruik ik heel zelden tot nooit, maar ik vind het zonde om lichtunits nutteloos te laten. Dus gelijk aan gedacht om deze te vervangen door een mistlichtunit met DRL verlichting in 1. Osram heeft wel LEDDriving (ook bij Ford dealer te krijgen) maar ik vind het niet mooi met een rare liggende "L" als DRL. Ook had ik weinig trek in kwaliteit van Ali express DRL verlichting. Maar gelukkig kwam ik een mooie OEM lijkende lichtunit bij topic van Stationpowerrr dus deze genomen en ingebouwd. DRL aan wanneer auto op contact aan staat (op geschakeld plus aangesloten) en verlichting uit. DRL gaat uit wanneer ik het verlichting aan zet, ditmaal stadslicht (daarop is het DRL schakelkastje aangesloten) . Mistlicht aan icm dimlicht aan.
Volgende stap was het inbouw van de originele alarm systeem. Via eBay heb ik een gebruikte zwarte verlichtingunit met de rode submarine en scanner en een sirene met noodstroom gekocht. En verder een nieuwe claxon (voor binnen), motorkapslot met schakelaar erin (die van m'n Focus zaten geen pinnen aanwezig in slot, wel stekker met bekabeling aangesloten). Heb nieuwe genomen omdat het gebruikte niet veel goedkoper is. Inbouw was plug & play. Geactiveerd via ELMconfig. Vóór Na Maar dat geldt helaas niet voor de sirene (voor het Engelse markt (Thatcam) ontwikkeld (?)) en de schakelaar voor het uitschakelen van de interieurscan, want geen montage mogelijkheid (voor sirene) en ook geen bekabeling aanwezig (voor de beide). Misschien later alsnog doen. Claxon voor binnen, achter de kunststofbekleding rechts bij de achterdeur opening (C-stijl) stekker voor claxon zit aan de kabelboom vastgetaped. Oude lichtunit met submarine en kaartleeslampen kreeg nieuwe plek boven de achterbank, ik hoef alleen een voeding draad doortrekken naar achteren tbv subframe. Vóór
Achterwielen zijn naar m'n smaak iets te diep in het wielkuip geplaatst tov voorwielen. Dus ik wil de achterwielen iets naar buiten zetten. Dat kan door het gebruik van een spacer, die tussen het velg en naaf geplaatst worden. Maar ik ben er geen fan van het spacers. Ik wist dat Ford voor Focus RS2 ca 8 mm dikke plaatstaal per kant gebruiken om tussen het draagarm en het wiellager te plaatsen. Met deze plaat wordt alles 8 mm naar buiten gezet, dus ook wiellager, remmen etc 8mm mee verhuizen. Belasting op de wiellager blijft dus zelfde als van het originele setting. Dus deze besteld. Helaas kwam ik na het losmaken ervan tot ontdekking dat van RS op meerdere punten anders is dan van ST. Voor RS gebruiken zelfde onderdelen van Kuga/mondeo/Galaxy/S-max. Dikker uitgevoerd tov ST. ST heeft zelfde lagering, as als standaard Focus. Balen en alles weer terugbouwen. Project even in ijskast gezet. Niet lang daarna ontdek ik dat Volvo ook soortgelijke oplossing gebruiken voor C70 cabrio . Natuurlijk weer platen besteld en geplaatst. Resultaat is subtiel maar wel duidelijker dikker. Icm bredere banden vullen wielkast ook mooier. Boven RS versie, onder van Volvo Voor Na lastig te zien bij foto. Rand van de bandprofiel begint hoger te zichtbaar tov oude situatie. En links zie je ook glimp van m'n 2e auto, 205 GTI.
Voor de winterse omstandigheden is zomersloffen niet zo handig en losse banden wisselen is niet goed voor de banden en velgen. Na het poosje op de marktplaats en verkooptopic in gaten had houden voor een velgenset (had toen voorkeur voor 16 of 17 inch). Dat viel niet mee, viste achter het net of te beschadigd etc. De prijzen wat ze voor de gebruikte wielen vragen en met in m'n achterhoofd de prijzen van een set nieuwe winterbanden erbij kost voor mij in sommige gevallen net zo duur als wanneer ik een nieuwe set kant en klaar winterset kan kopen bij Ford. Per toeval zag ik een mooie complete set 18" velgen met nieuwe Conti TS850p in maat 235/40/18 bij het showroom van m'n werk staan, ik dacht dat zal wel een hele dure set zijn. Maar vragen mag altijd, dus even geïnformeerd wat deze set voor mij mag kosten. Ik schrok ff van de vraagprijs, maar dan in positieve zin. Dus ik bedacht geen moment en gelijk gekocht, ik ben dan gek als ik die laat staan voor een mooie prijs. Om de velgen te beschermen tegen het invloeden van pekel etc en voor beetje agressievere uitstraling heb ik het in zwart sprayplast van Motip gespoten. Blauwe naafdopje is ook vervangen door zwarte van ST-Line. Ook kreeg wielmoeren die bij deze nieuwe set hoort (global nuts) zwart gespoten moerdopjes. Resultaat was fraai, maar dan valt het grootte wel weg door al het zwart. Om zwart beetje te breken heb ik oranje velgstripping aangebracht.
Helaas was motip niet taai genoeg om 1 winter (vorige) te overleven. Dus begint te afraffelen. Balen. Alles eraf gehaald, velgen kwam weer als nieuw uit coating. Voor huidige winter heb ik een andere merk plastidip, Spaanse merk Full Dip antraciet metallic, genomen. En meerder lagen aangebracht, zodat het laag sterker en taaier is. Hopelijk gaat het nu beter zitten. Edit ivm autocorrectie van m'n mobiel.
Voor je mondeo weet ik niet zeker, want het heeft totaal andere onderstel dan vorige Mondeo (tussen 2007-2014) en Volvo V70.
Afgelopen voorjaar heb ik ook een onderste motorsteun vervangen door een stevigere steun van Focus 3 RS (deze steun was oorspronkelijk voor de Focus 2 Electric ontwikkeld). Originele steun was relatief soepel, motor kantelt vrij sterk bij het stevige lastwisseling. Ook zorgt het slappe steun voor dat de auto last krijgen van het zogenaamde wheelhopping bij de stevige acceleratie. 5 minuten werk om te wisselen (2 bouten). Ben blij met deze upgrade, auto blijft rustiger door bij stevig optrekken en schakelt ook makkelijker (samenspel met koppelen en schakelen gaat veel soepeler). Ook erg belangrijk, nauwelijks meer triling naar binnen doorgegeven bij stationair draaien. Dat is bij aftermarket steunen wel anders, heb ik her en der gelezen. Deze past ook op Focus 3 ST. Wellicht ook op andere motoren (behalve 1.0).
Bij het vorige winter heb ik het gelegenheid gebruikt om de zomerbanden (PS3) te vervangen, omdat 2 banden bijna op waren. De winterbanden hebben andere maat dan origineel (225/40/18) en het beviel mij goed. Ook is de tellerafwijking kleiner geworden (4 km/u teveel ipv 8). Daarom ging ik ook voor de zomerbanden met maat 235/40/18. Helaas wel duurder dan in originele maat, maar geeft niet. Ook was Michelin Pilot Sport 4 net uitgekomen, recensies voor deze banden waren erg lovend tov voorgaande PS3. Daarom voor deze gekozen. Velgen gelijk ook voorzien van laagje Collinite 845. Toen het winter voorbij is, heb ik een verse set vlug gemonteerd. Dat was toen tegelijk met het vervanging van de onderste motorsteun gedaan. Na het wisselen, auto lekker gewassen en dan in Collinite 845 gezet. Volgende dag na het wissel was het mooi weer. Natuurlijk aangegrepen om over de dijk te gaan rijden met Focus, daar mooie foto's gemaakt (die gebruik ik nu in avatar afbeelding) Met zomerbanden zie je het effect van subtiele achteras verbreding beetje. Blij met keus voor deze Michelins, rolt soepel met comfort en toch veel grip.
Daarna volgde al snel een update voor Focus, alle ruiten vanaf het B-stijl laten tinten. Ik heb voor een gemetaliseerde folie 30% doorlaat gekozen, omdat ik in het donkere omgeving ook naar buiten kan zien. Ook vanwege een mooie overgang tussen voorportieren en achterportieren. Bovendien hebben de achterportieren ook rolgordijn, dus kan nog donkerder maken indien nodig. Blij met het resultaat. Laatste foto is genomen in Eifel
Toen ik aan m'n Focus ging werken lag er ergens wel een andere wielen staan. Uit m'n nieuwsgierigheid hoe het eronder staat heb ik de wielen even onder m'n Focus geplaatst. 19" velgen van Focus 3 fase 2 ST. Geen porum aan. Niet agressief of dik genoeg voor Focus 2, vind ik. En ook voor de gein 20" van V60 Polestar geplaatst, veels te groot natuurlijk. De banden zijn ook te groot. Hahaha. Ik ben blij met m'n 18", is het perfecte maat voor look en comfort.