1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Configuratie en instellingen aanpassen met een (aangepaste) ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 27 apr 2015.

  1. #1 JW, 27 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Configuratie en instellingen aanpassen met een (aangepaste) ELM327 interface.



    deze HowTo is geheel op eigen risico!! Begin hier alleen aan als je weet wat je doet. Hou er rekening mee dat het uitlezen/aanpassen van de voertuigsoftware risico's met zich mee kan brengen en in sommige gevallen tot problemen kan leiden. in het ergste geval kan het voorkomen dat de teller onbruikbaar wordt. Begin hier dus alleen aan als je van jezelf weet dat je hier voldoende kennis van hebt en ook de kennis hebt om eventuele problemen op te lossen!!



    tijdens het lezen van wat topics op het Russische Focus forum ben ik een programma tegengekomen waarmee het mogelijk is om ook bij de Focus 3 configuratie instellingen aan te passen met een ELM327 interface. Bij de Focus 3 werkt dit echter totaal anders als bij de Focus 2. Bij de Focus 2 was elke afzonderlijke module apart te configureren. Bij de Focus 3 wordt gebruik gemaakt van de CCC (Central Car Configuration). Dit is een Centrale Configuratie welke in zowel de Body Control Module (BCM of BCMii) als de tellerunit (IPC). is opgeslagen. Door Parameters in de centrale configuratie te wijzigen kunnen configuratie instelling worden gewijzigd en zo bepaalde opties worden geactiveerd.

    Vooralsnog werkt het programma alleen bij de Focus 3 fase 1. Bij de fase 2 heeft Ford de beveiliging opgeschroefd waardoor het (nog) niet mogelijk is om deze uit te lezen of te configureren. Mogelijk dat dit met toekomstige versies wel kan.

    Het programma heet FoCCCus en is geschreven door een member van het Russische Focus forum. Het Russische topic hierover kan je HIER vinden. Als je het Russich vertaald naar Engels is het redelijk goed te lezen/begrijpen.

    De laatste versie van dit programma kan je HIER downloaden.


    Hieronder een overzicht met de versies die van het FoCCCus programma zijn uitgebracht en wat de wijzigingen zijn:

    V0.8.6

    v0.8.5 (19.12.15)
    Added support STN2120
    Fixed minor bugs

    v0.8.4 (01.03.15)
    Added the ability to flash module ESP
    Fixed errors in the description of the main config

    v0.8.3 (01.09.14)
    Added calibration procedure wipers

    v0.8.2 (18.05.14)
    Added initialization procedure RCM

    v0.8.1 (10.05.14)
    Fixed work with TCM and PCM 2.0GDI

    v0.8 (09.05.14)
    Added support for TCM and PCM 2.0GDI
    Fixed parsing VBF files for TCM and PCM
    Adapted definition and uvelichnie speed ELM
    Added support FCDIM
    Improved algorithm for connecting the modules
    Added retransmission unit in case of problems with communication
    Added ability to select the bus to connect to the MM-CAN
    Added Chinese to decipher the central config



    Op DEZE site die eveneens van de maker van het programma is kan je aan de hand van het VIN nummer de AS-BUILT data downloaden (alleen Focus 3).



    De Central Car Configuration staat opgeslagen in de Body Control Module (BCM of BCMii) en de tellerunit (IPC). Om een instelling te veranderen dien je deze in de BCM te wijzigen. Het bestand in de IPC is feitelijk slechts een back-up. Deze kan je in principe ongewijzigd laten. Zo heb je altijd nog een back-up als er iets fout mocht gaan.



    Let erop dat alles wat hier beschreven staat volledig op eigen risico is!! Er kan altijd iets mis gaan waardoor er functies niet meer werken of de auto in extreme gevallen zelfs niet meer start. Doe dit dan ook alleen als je weet wat je doet en bereid bent eventuele risico's te dragen!!



    Zelf gebruik ik voor het FoCCCus programma dezelfde (aangepaste) ELM327 interface als die ik ook voor de Focus 2 (ELMconfig) gebruikte. Dit is een USB interface met FTDI chipset welke een maximum Baudrate van 50.000 Kbps ondersteund (standaard staat elke ELM327 interface ingesteld op een Baudrate van 38.400 Kbps).



    Om te beginnen verbind je de ELM327 interface met de OBD poort van de auto en met de USB aansluiting van de gebruikte laptop. Vervolgens zet je het contact op stand 2. Nu open je het FoCCCus programma.


    [​IMG]

    Nadat je het programma hebt geopend zie je bovenstaand startscherm. Hier voer je bij "Serial Port" de correcte COM poort in van de ELM327 interface. Bij "Port Speed" kan je ervoor kiezen om de Baudrate handmatig in te stellen of automatisch door het programma dit te laten doen. Ik kies voor het laatste. Dit doe je door een vinkje bij de checkbox "Auto" en "Maximize Speed" te plaatsen. Vervolgens kies je bij "Language" voor "English" en klik je op "Open" om het programma te openen. Het programma kiest nu de juiste (maximale) Baudrate die de interface ondersteund en hierna opent het programma.


    [​IMG]

    Als het programma is geopend kom je in een scherm met de "Central Config". Deze Central Config is nu nog leeg. In de Central Config staan verreweg de meeste instellingen van de auto beschreven. Om de instellingen van de Central Config weer te kunnen geven in het programma moet deze worden uitgelezen uit de auto. Dit doe je door op de knop "Read From BCM" te klikken. Nu worden de instellingen van de auto uitgelezen. Dit kan gepaard gaan met het knipperen van dashboardlampjes, in/uitschakelen van verlichting en modules, etc. Hoe lang het uitlezen duurt is afhankelijk van de Baudrate van de gebruikte ELM327 interface. Bij mij duurt dit ongeveer 1 minuut Bij een Baudrate van 500.000 Kbps. Het uitlezen wordt weergegeven door een voortgangsbalk onder in het scherm.


    [​IMG]

    Na het uitlezen staan alle instellingen van de auto in het programma ingevuld. Het is verstandig om hier een back-up van te maken voordat je iets aanpast. Vervolgens kan je de gewenste instellingen aanpassen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:


    Autolocking: Instelling nummer 32 "Automatic Locking By Speed" wijzigen naar "Automatic Locking" (02).
    DDS: Instelling nummer 101 "Tire Pressure Monitoring" wijzigen naar "Deflation Detection System" (44).
    Hill Start Assist (mits ondersteund): Instelling nummer 218 "Hill Launch Assist" wijzigen naar "With Hill Launch Assist" (02).
    MyKey: Instelling nummer 239 "MyKey" wijzigen naar "Unknown" (02)

    De Hier genoemde functies kunnen bij vrijwel alle focus 3 uitvoeringen worden geactiveerd.


    Daarnaast is het ook mogelijk om met het FoCCCus programma functies zoals Cruise Control en het ST menu dat standaard in elke Focus 3 teller aanwezig is te activeren.

    Een HowTo over het achteraf inbouwen van Cruise Control bij de Focus 3 kan je HIER vinden.

    Een HowTo over het activeren van het ST menu kan je HIER vinden.





    Nadat de gewenste instellingen zijn aangepast moet de gewijzigde configuratie naar de auto worden geladen. Dit doe je door op de knop "Write To BCM" te klikken. Nu wordt de configuratie naar de auto geladen. Dit kan wederom gepaard gaan met het knipperen van dashboardlampjes, in/uitschakelen van verlichting en modules, etc. Hoe lang het uitlezen duurt is ook hier afhankelijk van de Baudrate van de gebruikte ELM327 interface. Net als het uitlezen wordt ook het laden van de configuratie weergegeven door een voortgangsbalk onder in het scherm.

    Voor de DDS functie is het tevens noodzakelijk om de ABS module opnieuw te initialiseren. Dit doe je door op het tabblad "ABS Module" te klikken en daarna op "Initialize ECU".

    Wanneer alles correct is uitgevoerd zullen de aangepaste functies (mits deze ook daadwerkelijk hardwarematig door de auto worden ondersteund) werken. In mijn geval werkte dit perfect. Ik heb de hierboven genoemde instellingen aangepast en hiermee dus deze functies achteraf geactiveerd.



    Wel ben ik erachter gekomen dat het FoCCCus programma nogal wat foutcodes achterlaat tijdens en na het uitlezen/laden van de configuratie. In elke in de auto aanwezige module staan foutcodes opgeslagen nadat de auto met het FoCCCus programma is uitgelezen. Het is dan ook raadzaam om deze naderhand te wissen. Een goed programma hiervoor is Forscan.



    Firmware update functie.

    Naast bovengenoemde functie om de configuratie aan te passen heeft het FoCCCus programma nog meer mogelijkheden. Zo is het mogelijk om bij alle ondersteunde modules de hardware en software versie nummers uit te lezen.

    Verder is het ook mogelijk om de firmware van de meeste modules te updaten. Dit is echter vooralsnog erg risicovol en het is aan te raden om dit niet te doen tenzij je de mogelijkheden hebt om een eventuele fout te herstellen. Zelf heb ik deze mogelijkheden en heb dus de update functie al getest.

    Hieronder een HowTo over het updaten van de firmware. In dit voorbeeld ben ik uitgegaan van de teller. Het update proces is echter in principe voor alle modules gelijk.



    Met het FoCCCus programma is het mogelijk om bij een aantal van de in de auto aanwezige modules de firmware te updaten. Dit is echter niet geheel zonder risico. Doe dit dus ook alleen als je 100% goed weet waar je mee bezig bent!! Wanneer er iets mis gaat tijdens het updaten kan het in het ergste geval gebeuren dat de betreffende module onbruikbaar wordt.

    Zelf heb ik bewust het risico genomen om de firmware van de teller te updaten. Ik heb namelijk de beschikking over een reserve teller. Wanneer het updaten fout zou lopen liep ik dus geen risico. Daarnaast heb ik met de ELM327 interface die ik gebruik al zeer veel Focus 2 modules geprogrammeerd en firmware geupdate. Deze interface heeft zich in het verleden dus wel bewezen.

    Tijdens het updaten is het aan te raden om een eventuele schermbeveiliging, slaapstand of andere software die het proces kunnen beïnvloeden uit te schakelen. Verder is het ook verstandig om een acculader op de accu van de auto aan te sluiten en de laptop op netstroom aan te sluiten. Dit om te voorkomen dat de accu van de auto of de laptop tijdens het updaten leeg raken en de update hierdoor wordt onderbroken.




    De hieronder beschreven procedure heeft betrekking op het updaten van de teller. De procedure voor het updaten van andere modules is echter grotendeels gelijk.

    Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in en open het FoCCCus programma. Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik nu op de knop “Get Info”.


    [​IMG]

    De hardware/firmware versie nummers van de teller worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma.

    Bij het updaten van de Focus 3 teller zijn er 2 bestanden van belang. Dit zijn het firmware bestand (SW) en het kalibratie bestand (PROM). In mijn geval waren dit de volgende versies:

    SW: BM5T-14C026-AU
    PROM: BM5T-14C026-EG


    Vervolgens is het kwestie van uitzoeken of er van deze bestanden nieuwere versies zijn. De meeste Ford firmware bestanden zijn vrij te downloaden vanaf DEZE website.

    In veel gevallen veranderd bij een nieuwere software versie voor een bepaalde module alleen de laatste letter. Dit is echter niet altijd het geval. Er zijn ook gevallen waarbij de naam van een nieuwere software versie totaal anders is als van de versie die er oorspronkelijk op stond. Als dit het geval is wordt het zoeken naar een eventueel nieuwere software versie een stuk lastiger.

    In mijn geval was het versie nummer van de firmware ook veranderd. Uiteindelijk heb ik het juiste nummer van de laatste versie kunnen achterhalen op een ander forum. Hier had iemand screenshots geplaatst van voor en na de update van de teller. Toevallig had zijn teller voor de update exact dezelfde firmware en kalibratie versie als mijn teller. Aan de hand van deze informatie heb ik vervolgens de juiste bestanden gedownload. In mijn geval waren dit de volgende versies:

    SW: BM5T-14C026-AAA
    PROM: BM5T-14C026-AEA


    De firmware bestanden worden gedownload als RAR bestand. Na het downloaden moeten deze worden uitgepakt.

    Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “Tools” tabblad.


    [​IMG]

    Klik hier bij het eerste deel op de knop “Browse” en selecteer het firmware (SW) bestand. Wanneer het firmware bestand is geopend klik je op de knop “Start Upload”.

    Wanneer het uploaden voltooid is krijg je een melding dat de upload succesvol is voltooid. Klik nu wederom op de "Browse" knop en selecteer nu het kalibratie (PROM) bestand.


    [​IMG]

    Wanneer het kalibratie bestand is geopend klik je wederom op de knop “Start Upload”. Wanneer het uploaden voltooid is krijg je wederom een melding dat de upload succesvol is voltooid.


    In mijn geval zien de firmware en kalibratie versie er nu zo uit:

    [​IMG]



    Afhankelijk van de ingestelde Baudrate van de ELM327 interface kan het updaten lang duren. Bij mij duurde de totale update procedure bij een Baudrate van 500.000 Kbps zo’n 55 minuten. Bij een lagere Baudrate of een groter software bestand (bijvoorbeeld bij een andere module) zal het updaten vanzelfsprekend nog langer duren. Bij een groot software bestand zoals dat van de teller met het grote full color display kan het updaten bij een lage snelheid zo'n 24 uur duren. Dit is dus wel iets om vooraf rekening mee te houden als je hieraan begint.
     
  2. Pfff ik had dit ook wel willen proberen, maar het wordt al snel abacadraba voor mij.
     
  3. Wel een heel interessant stukje dit, maar nu nog doen.
    Op eBay staan de elm327 interface met usb voor rond de 7 euro te koop.

    Zit toch te twijfelen om het te gaan doen, aangezien ze bij m`n dealer het niet voor elkaar kregen om mijn deuren automatisch op slot te laten gaan bij een bepaalde snelheid.
    Ik had hier op de site gelezen dat dit wel mogelijk was namelijk.
    Is dat die autolocking toevallig?

    gr.

    Peter
     
  4. Ja, dat is autolocking. En ja, dat is door de dealer niet te programmeren.
     
  5. Misschien nog even handig om te vermelden is , dat als je dit gaat doen de auto ook even aan een acculader hangt. Het kost nogal wat stroom en je auto staat lange tijd op contact zonder draaiende motor. Beetje lullig als tijdens het laden de accu leeg is.

    Groet Flip
     
  6. Is dit trucje ook mogelijk op een focus 2.1?
    of werkt dat weer anders aangezien die geen Canbus heeft?
     
  7. In het stukje van Wilco staat dat het verstandig is om de accu op een lader te zetten tijdens de firmware update's.
    Is dit ook nodig als je alleen de autolocking wilt activeren, of gaat dit vrij rap.
     
  8. Dat ging vrij snel was en paar min werk. Jw heeft dat bij mij gedaan.
    Wat ik wel begreep dat je de Russisch software moet hebben als k me niet vergis daar voor
     
  9. Ok, dat is mooi.:thumbs:
    Klopt een link naar de software staat boven aan in zijn uitleg en had ik al gedownload en bekeken.

    Nu misschien een stomme vraag, maar als ik de interface aanschaf waar zit deze aansluiting dan verstopt in mijn auto.

    Op eBay heb ik het volgende gevonden:

    http://www.ebay.nl/itm/171860944905?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

    Is iets duurder dan uit China maar wel een stuk sneller in huis.

    Zijn deze gewoon goed, of zijn hier problemen mee te verwachten.

    Gr.

    Peter
     
  10. #10 Ron321, 28 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2015
  11. #11 JW, 28 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2015
    Bij de Focus 3 fase 2 werkt het helaas (nog) niet. De fase 2 is voorzien van een ander type BCM welke een andere beveiliging heeft als de fase 1. Vooralsnog is het met het FoCCCus programma nog niet mogelijk om de BCM van de fase 2 uit te lezen.


    Als je alleen modules uitleest of de configuratie wijzigt is het op zich niet echt nodig om de auto aan een acculader te hangen.

    Het uitlezen / laden van de configuratie gaat vrij snel (met de ELM327 interface die ik gebruik nog geen minuut). Verder kan je als je de configuratie eenmaal hebt uitgelezen het contact uit zetten en op je gemak de configuratie opslaan en wijzigen. Je zet dan het contact pas weer aan als je de configuratie weer in de betreffende module wilt laden.

    Overigens is het lang niet altijd nodig om het contact aan te zetten. De BCM kan bijvoorbeeld worden uitgelezen/geconfigureerd terwijl het contact uit staat. Wel krijg je dan naderhand wat meer foutcodes omdat andere modules niet reageren.

    Zolang de accu in goede conditie is en voldoende is geladen zal deze echt niet zomaar leeg raken tijdens het uitlezen/configureren. Zelf heb ik al diverse malen de firmware van modules geupdate zonder dat ik een acculader had aangesloten (deze bleek op dat moment defect). Deze update duurde 1,5 uur waarbij de auto continue op contact stond. Naderhand was de accuspanning nog boven de 12 Volt en startte de auto probleemloos.


    Wel ben ik van mening dat als je een acculader hebt en je van plan bent om de auto lang op contact te laten staan het verstandig is om deze aan te sluiten. Zeker tijdens het updaten van firmware kan een lege accu ervoor zorgen dat het update proces wordt onderbroken en de betreffende module onbruikbaar wordt.


    De Focus 2 heeft wel een CANbus systeem (en voor die tijd nog vrij uitgebreid ook zelfs). Bij de Focus 2 is het ook mogelijk om alle aanwezige CANbus modules uit te lezen en te configureren en zo extra functies te activeren. Het systeem in de Focus 2 is echter wel grotendeels anders als dat van de Focus 3. De Focus 2 heeft bijvoorbeeld geen Centrale Configuratie waardoor elke module afzonderlijk moet worden geconfigureerd. Voor het uitlezen van de Focus 2 heb je ook andere software nodig. Het hier beschreven FoCCCus programma werkt niet op de Focus 2.

    Voor de Focus 2 heb je het ELMconfig programma nodig. Meer informatie over het uitlezen van de Focus 2 en het ELMconfig programma kan je HIER vinden.
     
  12. Bedankt voor de uitleg, het gaat mij alleen om het automatisch op slot gaan van de portieren.
    Dus dan maar met het contact aan, ik hou niet van foutmeldingen:dance:
    nu nog wachtten op de interface.:)

    gr

    Peter
     
  13. Bij het gebruik van het FoCCCus programma worden er sowieso foutcodes gegenereerd. Na het uitlezen/configureren met het FoCCCus programma staan in vrijwel alle in de auto aanwezige modules foutcodes opgeslagen. Die paar extra codes die mogelijk worden opgeslagen wanneer je het contact niet aan zet tijdens het uitlezen/configureren maakt dan ook niets uit.

    Overigens is het wel handig om een d.m.v. een schakelaar aangepaste ELM327 interface te gebruiken zodat je naderhand de foutcodes in zowel alle modules op het HS CANbus systeem als alle modules op het MS CANbus systeem kan verwijderen.
     
  14. Vandaag al de interface binnen gekregen, zal van het weekend is gaan stoeien ermee.

    Het is dus geen aangepaste interface met een schakelaar, dus ben benieuwd of dit nu problemen gaat geven.
    Ik las namelijk dat je de foutmeldingen kunt wissenmet forscan?????

    Misschien toch maar iemand zoeken die dit vaker heeft gedaan en de goede interface heeft.
     
  15. Als je alleen de Centrale Configuratie van de BCM wil uitlezen en wat instellingen wil aanpassen voldoet een standaard ELM327 interface prima.

    Het enige nadeel is dat het ELMconfig in vrijwel elke in de auto aanwezige module foutcodes achterlaat. Met een niet aangepaste interface kan je dan alleen de foutcodes van de modules op het HS CANbus systeem uitlezen en wissen.

    Dit is op zich geen enkel probleem. Alles zal gewoon probleemloos functioneren. Echter als je alle opgeslagen foutcodes (dus ook die van de modules op het MS CANbus systeem) wil verwijderen zal je de interface moeten aanpassen d.m.v. een schakelaar.
     
  16. Dus als ik het goed begrijp.

    Eerst read from bcm, dan save to file, de autolocking kiezen, dan write to bcm.

    Maar van die foutmeldingen heb ik dan geen last ( bv. Meldingen in m'n display, lampjes of iets dergelijks).

    Ik heb een 2e interface besteld als die binnen is zal ik kijken of ik die kan ombouwen.

    bedankt alvast.
     
  17. Dit is inderdaad de correcte volgorde.


    Mits je de juiste instellingen kiest (die de auto ook daadwerkelijk ondersteund) zal je geen last van foutmeldingen op het display of brandende storing lampjes krijgen. De foutcodes die in de verschillende modules worden opgeslagen hebben veelal betrekking tot communicatie fouten tussen de verschillende modules.


    Normaal gesproken kan je probleemloos (als de auto deze opties niet heeft) de volgende functies activeren:

    *Autolocking: Instelling nummer 32 "Automatic Locking By Speed" wijzigen naar "Automatic Locking" (2).
    *DDS: Instelling nummer 101 "Tire Pressure Monitoring" wijzigen naar "Deflation Detection System" (44).
    *Hill Start Assist: Instelling nummer 218 "Hill Launch Assist" wijzigen naar "With Hill Launch Assist" (02).


    Voor DDS en Hill Start Assist moet hierna de ABS module nog worden geinitialiseerd. Deze mogelijkheid vind je op het ABS tabblad.
     
  18. Is deze ook bruikbaar op een Focus 1?
     
  19. Nee, dit gaat niet werken op een focus 1. Ten eerste heeft de focus 1 geen CANbus systeem en ten tweede is de elektronica in de focus 1 veel beperkter. De focus 1 heeft deze mogelijkheden simpelweg niet.
     
  20. Ok duidelijk, het gaat mij alleen maar om de autolocking die andere 2 staan al geactiveerd.

    Hartelijk dank voor uw duidelijke antwoorden, hopelijk van het weekend erin duiken.

    Gr

    Peter
     

Deel Deze Pagina