1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrische bijverwarming achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 19 okt 2013.

  1. #141 maniactheman, 20 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    Als het zo is wat jij zegt dan maakt het dus niks uit dat de voorverwarming er zit!!
    Want wanneer ik de voorverwarming op hoog zet dan gooi ik ook de luchttoevoer volledig open en pak ik dus de maximale warmte van het koelwater en dus word de motor niet sneller warm!

    Ik vermoed dat die klep elektronisch geregeld is en dus wanneer ik hem op max warmte zet dat dan de klep word gesloten en pas wanneer die voorverwarming uitgaat dat de kachelventilator langs de kachelradiateur gaat blazen.

    De dynamo word overigens constant belast alleen de toeren van je motor regelt wat hij levert!! het maakt dus niet uit hoeveel er word gevraagd,dat regelt je accu.
    Alles boven de +- 2500 watt in je auto word opgevangen door de accu.

    Het is maar een idee. wat denk jij???
     
  2. Vlak na de koude start wanneer het elektrische bijverwarming systeem actief is gaat inderdaad alle lucht ook langs de kachelradiateur. Echter door de warmte die het elektrische bijverwarming element afgeeft is het interieur veel sneller op temperatuur waardoor de kachel (temperatuur) veel sneller lager gezet kan worden en de motor dus minder warmte kwijtraakt aan de kachelradiateur.

    Bij mijn Focus 2 had ik letterlijk al binnen 1 minuut al warme lucht uit de roosters en binnen 4 kilometer (woon-werk is nu eenmaal niet langer) schakelde het elektrische bijverwarming systeem al uit omdat de koelvloeistof temperatuur al boven de 70 graden was. Voorheen was er dermate veel warmte nodig om het interieur te verwarmen dat de koelvloeistoftemperatuur na 10 kilometer rijden nog niet boven de 70 graden was.

    Ik heb dit destijds getest door de ene dag met het bijverwarming systeem te rijden en de dag erna zonder het bijverwarming systeem (softwarematig uitgeschakeld). In beide gevallen was de buitentemperatuur gelijk (net onder het vriespunt).



    Overigens zorgt het systeem ervoor dat de dynamo wel degelijk zwaarder wordt belast. Het elektrische bijverwarming systeem verbruikt op vol vermogen ruim 70A (ik heb dit gemeten). Wanneer je dan ook nog de voor en achterruitverwarming aan zou hebben heb je al snel een stroomverbruik van 130A (of hoger). Tijdens het rijden wordt alle benodigde elektriciteit geleverd door de dynamo. De accu is in deze slechts een buffer die de elektriciteit opslaat en tevens ook de eigenschap heeft om spanningspieken af te vlakken en te stabiliseren. Tijdens het rijden verzorgt de dynamo dus feitelijk de stroomvoorziening voor alle stroomverbruikers inclusief het laden van de accu. Door middel van het Smart Charge systeem bepaalt de PCM aan de hand van data zoals de accuspanning, buitentemperatuur en motortemperatuur hoeveel stroom de dynamo moet leveren en stuurt aan de hand hiervan de dynamo aan.

    Bij een stroomverbruik van 120A (of hoger) en ook nog eens een accu die vlak na de koude start door de dynamo moet worden bijgeladen zal de dynamo dus door de PCM worden aangestuurd om zijn volledige vermogen te leveren. In dergelijke gevallen heeft de dynamo simpelweg niet voldoende vermogen om het stroomverbruik te compenseren en zal dus (tijdens het rijden) de accu worden leeg getrokken. Als beveiliging is er om dit te voorkomen voor gekozen om het vermogen van elektrische verbruikers te verminderen of zelfs helemaal uit te schakelen. Het elektrische bijverwarming systeem wordt als eerste in vermogen verminderd (dit is ook aan het percentage dat het systeem actief is te zien) of uitgeschakeld. Wanneer dit niet toereikend is worden ook de voorruitverwarming en/of achterruitverwarming uitgeschakeld.


    Wel is het zo dat een dynamo bij laag toerental minder vermogen levert als bij een hoog toerental. Echter heeft de gemiddelde dynamo bij stationair draaien van de motor al zo'n 2/3 van de laadcapaciteit en ligt de volledige laadcapaciteit al vanaf zo'n 1500 tot 2000 RPM. Ook bij stationair draaien is de extra belasting van een dynamo die volledig wordt belast dus aanzienlijk meer als bij een dynamo die nauwelijks wordt belast.
     
  3. Linksboven lijkt mij toch een regelklep te zijn??? Linkje

    [​IMG]
     
  4. #144 Marco Morello, 23 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
    De voorverwarming kun je niet regelen, tenminste niet met een standenschakelaar o.i.d. Wel is de voorverwarming te beïnvloeden door verbruikers aan of uit te zetten. Wanneer je de auto start, en bijvoorbeeld de ventilatorstand op vol vermogen zet, dan zie je het percentage van het voorverwarmen afnemen. Andersom idem dito.

    Overigens is een diesel dermate efficient dat het lang duurt voordat er uberhaupt warmte vrijkomt.
     
  5. Ik heb nog een paneeltje liggen voor de liefhebber...
     
  6. Ook ik heb het 2 weken geleden ingebouwd in mn Focus ST, ik hoef alleen 10 mm2 plus kabel aanleggen. Alleen wacht ik nog op 2 ELM327 interfaces uit China. Zodra deze binnen is, ga ik 1 ELM interfaces modificeren naar MS-CAN.

    Ben benieuwd naar. En bedankt JW! :)

    Heb eerder geprobeerd met VCM met IDS, die bood helaas geen mogelijkheid om te configureren.
     
  7. Vandaag ook de bij verwarming in gebouwd, was wel even anders als een gewone Focus.
    Hoefde het dashboardkastje niet te demonteren, naar wel het schakelblok en een complete beugel die om het kachelhuis zat. De rest ging van zelf. Alles was voor bereid. Zelfs zaten de kabels bij elkaar waar het element kwam te zitten.
    Nu zoek ik nog iemand die voor mij alles kan configureren.
     
  8. Ik zit met verwondering dit draadje te bekijken en vraag me eigenlijk af of bij de focus3 fase1 1.6 econetic diesel dit standaard aanwezig is??
    Er komt niets in de display (kleurenschermpje tussen tellers) of airco unit.
    Heeft iemand hier ervaring mee.

    En meteen de vraag voor mijn as focus 3 fase2 1.5 120 pk diesel?
    Bij de dealer (verkopers) kennen ze dit niet??

    Ik hoor het graag...
     
  9. #149 pd3jcw, 6 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mrt 2016
    Ik denk niet dat het in NL standaard wordt geleverd, maar het is wel in te bouwen achteraf!
    Voor zo ver ik het heb bekeken krijg je ook geen indicatie te zien bij de ff3....
     
  10. Staat dat ook niet bij Etis in de lijst? Met een kentekencheck.
     
  11. Jawel, voor de FF3 fase 1 heb ik de nummers wel, fase 2 zou ik even moeten kijken!
     
  12. Ik bedoelde eigenlijk of er bij de Focus van tonny via www.etis.ford.com niet bij staat of die bijverwarming heeft.
     
  13. [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION]
    is dit zo in te bouwen in een focus 3.1?
    Gewoon aansluiten en instelling aanpassen of moeten er nog extra draden aangelegd worden?
     
  14. #154 pd3jcw, 7 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2016
    Er moet een 10mm² lopen vanaf de zekering kast in het motorcompartiment (Paarse draad) en een (zwarte) 10 mm² vanaf de linker wielkast GND punt naar de plek waar de heater komt. Ook moet er een connectortje, 2-polig, met de draden Geel en Blauw erin zitten vlak bij de heater unit voor de aansturing.
    Het ligt er dus aan wat er voorbereid is door Ford...
    Verders heb je het element nodig, er zijn er twee soorten van, het hangt er vanaf van het bouwjaar welke je nodig hebt. Bij het nieuwere model heater heb je ook een verloop kabeltje nodig met de speciale connector die op het element past.

    Op ebay.co.uk staat een element voor 3 tientjes te koop van het "oude" type voor een FF3 fase 1, hiervoor heb je niet de verloop kabel nodig !

    edit; dit is voor als je climate control hebt, bij handmatige airco moet je misschien ook je controle paneeltje verangen ?!
     
  15. Een goede tip dat etis....een hele lijst maar zonder extra verwarming...
    ook staan er dingen op die later bij de dealer zijn aangebracht ivm de bijtelling.
    Voor deze auto laat ik het even achterwege maar voor de nieuwe probeer ik het er wel bij te krijgen..
    Alvast bedankt voor de goede input..
     
  16. Elektrische bijverwarming wordt niet geleverd in Nederland (en de meeste andere west Europese landen). Deze optie is dus ook niet te bestellen. Als je deze optie wilt zal deze dus achteraf moeten worden ingebouwd.

    Deze optie wordt alleen op de Diesel uitvoeringen geleverd in sommige (voornamelijk oost Europese en Scandinavische) landen vanwege het koude klimaat. Bij extreme koude genereren de Diesel motoren simpelweg niet genoeg warmte om het interieur te verwarmen. Dit wordt dan opgelost door het interieur grotendeels elektrisch te verwarmen.
     
  17. Het is wel een aparte keuze van Ford. De Fiesta MK7,5 met ecoboost motoren hebben standaard bijverwarming. Je zou zeggen dat een hoger segment auto 'luxer' zou zijn aangekleed. Dan moet de warmte huishouding bij de Focus toch beter geregeld zijn.
     
  18. Heeft iemand de aan leg Electric heater al geprobeerd bij een S-max
     
  19. Hoi. Ik wil de bijverwarming binnenkort gaan plaatsen. Iemand een idee welke ik moet hebben voor een MK3 fase 1 van 2013. Ik denk zelf de 1786199 maar weet niet zeker. Alvast bedankt voor jullie reactie.

    PNC Part code Title Quantity Modifications information
    18K463 Heater Assy - Auxiliary
    • from 03.01.2011, Focus 2011-, With Supplemental Air Heater
    18K463 1736198 Module 1.00
    • from 03.01.2011, to 16.08.2011, Focus 2011-, LHD, With Supplemental Air Heater

    18K463 1759678 Module 1.00
    • from 16.08.2011, to 04.10.2012, Focus 2011-, RHD, With Supplemental Air Heater

    18K463 1759679 Module 1.00
    • from 16.08.2011, to 04.10.2012, Focus 2011-, LHD, With Supplemental Air Heater

    18K463 1786199 Module 1.00
    • from 04.10.2012, Focus 2011-, With Supplemental Air Heater

    18K463 1927376 Module 1.00
    • from 03.01.2011, to 16.08.2011, Focus 2011-, RHD, With Supplemental Air Heater
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Kan iemand mij helpen aan de juiste codes voor de bijverwarming voor mijn Ford Focus mk3 uit 11/2011? Ik vermoed dat het 1759679 moet zijn, maar kan daar niet met zekerheid de "juiste" code voor terug vinden. Een gokje zou zijn BV6N-18D612-BA.

    Daarnaast heb ik gekeken en de 3 benodigde stekkers/kabels liggen klaar aan de passagierskant. Zijn er nog andere checks die ik kan/moet doen om verassingen te voorkomen? Ik zag iets over zekering 17, een pre-fuse van 80A nog ergens en in de wielkast een connectie maken met het chassis voor een bepaalde kabel?
     

Deel Deze Pagina