1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vaste trekhaak Monteren, Focus Station

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door nickysmeding, 4 jun 2012.

  1. #1 nickysmeding, 4 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 apr 2016
    Als eerst dient de accu los gehaald te worden omdat er met electronica gewerkt word. gezien de geen radiocode meer heeft, hoeft hier niet meer op gelet te worden, het enige wat gedaan dient te worden nadat de accu is los geweest is de datum, tijd en radiozenders opnieuw in stellen.

    Begin met het verwijderen van de volgende interieurdelen:
    1. Hoedenplank/rolhoes
    2. Vloermat kofferbak
    3. Bekleding linkerzijde kofferbak
    4. schuimrubber linker zijde achter bekleding

    Het zou er dan zo uit moeten zien:

    [​IMG]

    Bij de rode pijlen zitten de stekkers voor de module ingetaped.
    Het deel wat je bij de gele pijl ziet, moet worden verwijderd, hier word de module opgeplakt.

    Na het verwijderen van de tape rondom de stekkers en het plaatsen van de module samen met de kabel die naar de stekkerdoos gaat zou het er zo uit moeten zien:

    [​IMG]

    Bij de langwerpige gele pijl zit de massadraad aangesloten, deze heeft standaard al een oog en kan dus zo bij de bout geschroeft worden die er al zit.

    De pluskabel die je net uitgetaped hebt gaat NIET gelijk in de module, deze word namelijk gesplitst naar de constante stroom aansluiting van de stekkerdoos ( mits aanwezig ). Bij de grote rode pijl zie je de stekker, deze komt uit de kabelset die naar de stekkerdoos gaat. Vanaf deze stekker loopt ook weer een kabel die dus naar de module loopt deze zie je bij de kleine gele pijl de module in gaan. De groene stekker is de can-bus stekker,te zien bij de kleine rode pijl, deze stuurt de module aan

    Nu moet er nog een zekering geplaatst worden, ook deze zekering word bijgeleverd in de set. Bij de rode pijl zie je de zekering zitten:

    [​IMG]

    Nu kan de kofferruimte weer dicht gemaakt worden. Het kan een beetje pielen zijn, en als het echt niet lukt kan je, van de kap boven de bekleding ,de 2 torx schroefjes eruit halen en de kap iets naar voren halen om de bekleding er netjes tussen te doen.



    Nu moet de bumper eraf.
    Als de kofferklep open is, zie je zowel links als rechts 2 schroefjes, Te zien bij de rode pijlen ,verwijder deze aan beide kanten.

    [​IMG]

    Dan zitten er in de wielkuip 2 torx schroeven om de wielkuipbekleding vast te houden, te zien bij de rode pijlen. Verwijder deze zowel links als rechts.

    [​IMG]

    Dan kom je achter de wielkuipbekleding nog 1 torx schroef tegen aan beide kanten. Te zien bij de rode pijl. Verwijder deze ook.

    [​IMG]

    Nu zitten er aan de onderkant van de bumper nog 2 kunstof klemmetjes die met een kruiskopje los gehaald kunnen worden. Heb er helaas geen foto van. Deze dienen ook verwijderd te worden.

    Als de auto is voorzien van parkeer sensoren aan de achterkant, zal je nog een stekker tegen komen. Te zien bij de Rode pijl. Deze moet uiteraard ook los.

    [​IMG]

    Nu kan de Bumper eraf, echter zit de bumper rondom het achterlicht nog geklikt. Dus door de bumper naar achteren te trekken ( van de auto af ) kan je deze los klikken. Het klinkt enger als dat het is .

    Nu kom je een grote stalen balk tegen, te zien bij de Rode pijl. Deze moet eraf en komt er ook niet meer op.

    [​IMG]

    Het deel bij de gele pijl dien je weg te zagen. Als je dit niet doet zal het stukje plastic tegen de trekhaak aan gaan tikken. Dit veroorzaakt ongewenste geluiden tijdens rijden.

    Ook zie je rechts het gat waar de trekhaaksteun erin gaat, er is verschil tussen de rechter en de linker steun, let hier dus goed op!

    [​IMG]

    Als je nu de trekhaaksteun in de gaten hebt geschoven, kun je via de zijkant de gaten zien waar de bouten in moeten komen om de trekhaaksteun vast te zetten. Te zien bij de blauwe pijlen.

    [​IMG]

    Echter moet hier nog een plaat bij, dus niet zomaar de bouten erin draaien maar even op de fot kijken, kijk ook goed hoe de plaat zit, als hij andersom zit, past hij namelijk niet goed! Ook moeten deze bouten nog maar handvast gezet worden, anders past de trekhaak balk er niet goed tussen!

    [​IMG]

    Als je nu aan beide kanten de trekhaaksteunen hebt geplaatst kan je de trekhaakbalk gaan monteren. Dit is alleen te doen, maar als je er even 2 handjes bij kan halen zou ik dit wel doen, het is namelijk best een zware balk als je hem moet 1 hand moet tillen en de bouten erin moet stoppen.
    helaas ben ik vergeten hier een foto van te maken, maar het spreekt wel voor zich.

    Nu de trekhaakbalk ertussen zit en alle bouten handvast zitten, ga je als eerste de bouten aan de zijkant vastzetten, en daarna de bouten van de trekhaakbalk.

    Nu moet er een klein stukje uit de bumper gezaagd worden:

    [​IMG]

    De tekening waarin staat wat er precies weggehaald moet worden zit in de handleiding die bij de trekhaak zit.

    Nu moet je nog de stekkerdoos met de kabel op de houder monteren. Dit zit met 3 schroefjes( inbus ) en spreekt helemaal voor zich. Echter let er wel op dat de stekkerdoos gemonteerd word zoals op de foto en niet rechtop anders krijg je problemen met het erin doen van de 13 polige stekker omdat deze een draaibevestiging heeft.

    [​IMG]

    Nu kan de bumper weer terug, dit kan je doen in omgekeerde volgorde van de demontage.

    Als de bumper er weer op zit, vergeet dan de stekker van de parkeersensoren niet als dit op de auto aanwezig is!

    Nu kan je de kogel van de trekhaak gaan monteren.
    Deze zit met 2 bouten en moeren en 4 ringen vast. Monteer deze ringen ook, ze zorgen ervoor dat de bouten en moeren niet loslopen!

    [​IMG]

    Het enige wat er nu nog moet gebeuren is de module aanmelden. Dit kan ( voor zover ik weet ) alleen de dealer voor je doen.
    Zolang de module niet aangemeld is zal de stekkerdoos niet werken!


    Bij sommige modellen zijn de grijze en de groene stekker niet aanwezig. Deze dienen dan appart aangelegd te worden. Hier heb ik nog geen How-To over, omdat ik dit pas 1 keer heb moeten doen en toen geen foto's heb kunnen maken. Zodra ik hier foto's van heb zal ik hier ook een how-to van maken en deze hieronder erbij plaatsen.

    Dit alles is uitgevoerd bij de station uitvoering, echter is het voor de sedan en de hatchback uitvoering grotendeels hetzelfde!

    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en als er vragen zijn, stel ze gerust!
     
  2. Ik heb er niks aan want ik heb een :focus: maar man, dat heb je ff netjes en duidelijk in elkaar gedraaid hoor! :thumbs:
     
  3. Nou nickysmeding, dit is grote klasse :veryhappy:

    Zeker weten dat wij (ik in ieder geval) er heel veel aan hebben.
    Duidelijker kan bijna niet.
    Grote klasse dat je de tijd en moeite hebt genomen om dit op papier en foto te zetten.

    Nou moet ik de bekleding van de linkerzijde nog verwijderen maar als ik tussen de spleet doorkijk als ik het schuim wat aan de kant druk, dan heb ik het vermoeden dat ik daar eenzelfde ingetapede steker te zien.
    Is dat mogelijk bij een focus 3?
    De mijne is gemaakt in juni 2011 maar het is wel een focus, nieuw model 2011.

    Maar zoals gezegd, ik zal eerst de bekleding moeten verwijderen om het zeker te weten maar dan hoef ik in ieder geval niet de uitbreidingskabel te kopen als die er niet bij blijkt te zitten.
    Zoals al genoemd vragen de meeste dealers hiervoor een extra bedrag van rond de € 75,-
     
  4. bouwjaar

    Hoi,

    Schitterende reportage!!
    Daar kunnen we wat mee.
    Alleen zit ik met het volgende probleem,

    Mijn focus is bouwjaar 14 maart 2008, is dit nu type 2 of type 3 ?
    En maakt dit verschil in het type trekhaak die ik wil aanschaffen ?

    groeten Loek
     
  5. Een Focus uit 2008 is een Focus 2 fase 2 (het faceliftmodel van de Focus 2). Het bouwjaar/type is zeker belangrijk als je een trekhaak wil aanschaffen. Je moet een trekhaak en voertuigspecifieke kabelset aanschaffen die voor jouw type/bouwjaar/carrosserievariant gemaakt is.

    In dit topic gaat het over een Focus 3. Dit is een totaal andere auto als dat jij hebt. Hier kan je een Howto vinden voor de Focus 2 fase 2 Wagon. Voor de andere carrosserievarianten is het in grote lijnen gelijk.
     
  6. goedemiddag,
    ik wil de constantestroomkabel uitschakelen omdat van mijn aanhangwagen het mistachterlicht blijft branden. hoe pak ik dit aan?
    focus tunier bj 2006. trekaak Borsal door garage gemonteerd ( 2014)
    flashcontrol UN-09 10R-03
     
  7. #7 rfknol, 13 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2015
    Door op de stekker van je aanhanger de draad voor mistlicht op pin 2 te zetten.

    Klinkt misschien raar, maar oudere aanhangers willen die draad nog wel eens ergens anders hebben zitten.
    Anders is mogelijk pin 9 en 2 verwisseld. Die zitten vlakbij elkaar. Maar de kabelsets van trekhaken kennende gok ik dat het probleem in de aanhanger zit.
     
  8. Dus aanhanger zelf veranderen
     
  9. Top HowTo!

    Gister dankbaar gebruik van gemaakt!
    Ik had alleen de achterlichten eruit gehaald. Scheelt dat je dan goed kunt zien waar de bumper nog vast zit.
    Ook de bumper aan de zijkant eest iets naar buiten getrokken, zodat deze los komt, en dan naar achter geschoven.
     
  10. Ik zal me even snel voorstellen. Ik ben Rick en sinds anderhalve maand in net bezit van een focus wagon uit 2011. Ik heb laatst met behulp van de mooie handleiding een afneembare trekhaak gemonteerd en op een ding na is alles prima gelukt. Vandaag bij de dealer geweest om de trekhaak in te leren, maar de dealer geeft aan dat er een plus, min of canbus mist. De trekhaak word niet gezien of iets dergelijks.
    Ik heb op de volgende site de handleiding die van toepassing is op de elektrische set die ik heb gebruikt.
    Wie heeft de oplossing? De auto was elektrisch voorbereid, dus ik dacht dat ik stap 26 tot 43 niet nodig had.
    Alvast bedankt voor de moeite.
     
  11. Spijtig dat foto's beetje aan de kleine kant zijn, maar verder wel de perfecte handleiding!
     

  12. Dealer leest set vaak in als orgineelset.
    Maar ziet hem dan niet. En gaat er dan van uit dat de module niet goed is aangesloten. Als canhi en canlow goed is aangesloten en module heeft stroom en massa zou dit moeten lukken.
     
  13. Hoe zou de dealer hem anders moeten inlezen?
     
  14. Maar als de elektra al voorbereid is, dan is het toch plug andere play??? Of heb ik het verkeerd? In de handleiding bij de link die ik heb geplaatst begrijp ik plaatje 22 en 23 niet helemaa wat betreft de stroom tekens en ik heb 3 oogjes bij plaatje 22 ipv 4
     
  15. Wat staat er in de handleiding van de bedradingset over het inleren?
    Ik monteer alleen Brink/Thule of Bosal en daar staat in wat de dealer moet vrijgeven.
    En ga er dus van uit dat hier ook wat bij u in de handleiding vermeld staat.
    En wat werkt er al wel aan verlichting als je er wat op aansluit?
     
  16. Het gekke is dat ik net de stekkers heb gecheckt, de afneembare trekhaak erop gedaan en in zijn achteruit gezet.voor het in leren ging meteen piepen en gaf is rood aan en nu na het in leren niks aan de hand. Stukje gereden alles werkt prima.
    Voor het in leren deden ook alle lichten op mijn fietsen drager het netjes.
    Opgelost???

    Bij activering staat er:
    Uitschakelen van mist achterlichten
    Reactivering van het parkeerhulpsysteem
    Controle van richtingaanwijzers van de aanhanger

    En dan nog programmeren module
     
  17. Wat de dealer denk ik bedoeld is dat er een er een foutcode in het systeem staat trailer module not found. Hij is wel ingeleerd maar omdat het geen originele module is kan de auto er niet mee communiceren. Als alles verder werkt prima toch? Wat gebeurt er als je de auto in z'n achteruit zet met trailer gekoppeld? Blijven de parkeersensoren piepen?
     
  18. Wat de dealer moet doen is deze activeringen toe kennen.
    En wat zij zelf leveren is een lege module die zij compleet inleren.
    Maar de module die bij deze set zit is al geprogrammeerd.
    Alles werkt nu dus kan je rijden, maar als je wil dat parkeerhulp word uitgeschakeld en dat als een lampje stuk is dat dit gemeld word enz. Zal dit vrijgegeven moeten worden.
     

  19. Of lees ik het verkeerd en zie jij deze gegevens in jou boordcomputer ?
     

Deel Deze Pagina