1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voorbereiden op APK

Discussie in 'Handleidingen Overig' gestart door soheilmd, 23 dec 2011.

  1. #1 soheilmd, 23 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2011
    Zoals velen hier op het forum probeer ik altijd voor de APK keuring zelf te kijken of er nog wat aan de auto gedaan moet worden.
    nu kwam ik het volgende tegen en dacht dat het handig is om het met jullie te delen:
    Komplete APK Keuring eisen zoals deze op de site van RDW staan, het betreft wel de volledige versie dus je moet wel van lezen houden ;)
    http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/apk/apkkeurmeesters/Pages/APKRegelgeving2011.aspx

    Dit betreft een checklist

    Onder de motorkap.

    • Het chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn en overeenkomen met het chassisnummer dat op het kentekenbewijs staat, ook de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen moet kloppen met wat op het kenteken staat.
    • De tankdop moet goed passen, en de tank mag uiteraard niet lekken.
    • De benzineleidingen moeten in goede staat verkeren en mogen geen lekkage of scheuren vertonen.
    • De carburateur mag uiteraard ook geen benzine lekken.
    • De accu moet stevig vast staan en mag niet los zitten.
    • Alle bedrading moet deugdelijk bevestigd zijn.
    • De motorsteunen mogen niet geheel losgescheurd zijn. Dus wel gedeeltelijk.
    • De stuurhuishoes mag niet gescheurd zijn, ook de stuurkogel hoezen niet.
    • Verder moet alles wat in de motorruimte zit deugdelijk vastzitten.
    Auto interieur.

    • Autogordels zijn verplicht voor auto’s vanaf 01-01-1971, in oudere auto’s hoeven ze dus niet in te zitten. Wanneer dit wel het geval is moeten ze goed werken, mogen ze niet gescheurd zijn, en moeten ze deugdelijk aan de carrosserie bevestigd zijn.
    • In de auto’s na 01-01-1971 moeten ze aanwezig zijn. ( tevens heb je dan ook een draagplicht ) deze draagplicht geld ook voor auto’s voor 01-01-71 waar gordels in gemonteerd zitten.
    • Voor de achterbank geld pas een gordelplicht vanaf 31-12-1989. Als ze er wel in zitten gelden dezelfde eisen als bij de voorstoelen.
    • De stoelen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zitten, Alle bouten moeten aanwezig zijn en ook vast zitten. Het schuif mechanisme moet automatisch vergrendeld worden, wanneer je de stoel versteld.
    • Het raamwerk van de stoelen mag niet gebroken of gescheurd zijn, de rugleuning moet in de vergrendeling vallen, en mag ook niet gescheurd of gebroken zijn.
    • De bekleding mag wel kapot zijn maar er mogen geen scherpe delen uitsteken.
    • Indien er sprake is van een gelaagde voorruit, mag deze gescheurd zijn maar de scheur mag geen vertakkingen of kruisingen hebben.
    • De snelheidsmeter moet goed werken, en moet indien nodig verlicht kunnen worden, de teller is dus verplicht
    • Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
    • Het controle lampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
    • Het controle lampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
    • Voor de rest is er binnen in de auto geen verlichting verplicht.
    • De ruitensproeier moet goed werken.
    • Een binnenspiegel is verplicht, tenzij je een rechterbuiten spiegel hebt ( je mag ze uiteraard ook allebei hebben )
    • De spiegelglazen mogen geen scheuren of verweering hebben.
    • De claxon moet goed werken, en mag maar eentonig zijn, ( Twee tonig mag wel als ze tegerlijk geluid maken ).
    Milieu.

    • Auto’s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na deze datum moeten auto’s voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
    Buiten de auto.

    • Een linker buitenspiegel is verplicht, rechter buitenspiegel is toegestaan, maar niet verplicht tenzij je geen binnenspiegel hebt.
    • Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
    • Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte en toegestane verlichting.
    De verplichte verlichting is.

    • 2 stadslichten, 2 of 4 dimlichten, 2 of 4 grote lichten, 2 achterlichten, kentekenplaat verlichting, 2 richting aanwijzers achter en 2 richting aanwijzers voor.
    • Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v de grote lichten.
    • Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v de achteruitrijlamp.
    • Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 driehoekige reflectoren.
    De toegestane verlichting is.


    • 1 of 2 mistachterlichten ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten).
    • Derde remlicht ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten hoger dan de andere remlichten).
    • Mistlampen voor.( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld).
    • Achteruitrijlamp ( deze mag alleen branden als de achteruitrij versnelling is ingeschakeld ). Dus niet met aparte schakelaar aan en uit kunnen zetten.
    • De ruiterwisser bladen moeten goed wissen, en mogen geen scheuren vertonen.
    • Een achterruitwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen (mag dus wel gescheurd zijn)
    • Er mogen de buiten de auto beslist geen scherpe delen uitsteken.
    • Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen ( dit spreekt voor zich )
    • Indien er een trekhaak gemonteerd is moeten alle bouten vast zitten en mag de kogel niet minder mm zijn.
    • Deurkrukken, bumpers, spiegels, ed moeten deugdelijk bevestigd zitten ( ook dit spreekt voor zich )
    • Het nummer wat op de kentekenplaten staat moet kloppen met wat op het kentekenbewijs vermeld staat.
    • En voorzien zijn van keurmerk.
    • De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn , en alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.
    • De deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten.
    Onder de auto.


    • De uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn ( d.w.z hij mag nergens lek zijn ). Uitgezonderd de door de fabriek aangebrachte afwaterings gaatjes.
    • De banden, dat is een hoofdstuk apart, ze moeten in ieder geval in goede staat zijn, het profiel in de hoofd groeven moet minimaal 1.6 mm diep zijn. Ze mogen geen bulten vertonen, en ze mogen geen scheuren vertonen waardoor je het canvas kunt zien.
    • Je mag op een as ook niet een radiaal en 1 diagonaalband bij elkaar hebben liggen.
    • De remslangen mogen geen scheuren vertonen waardoor het canvas zichtbaar word.
    • De remleidingen mogen geen zodanig roestschade hebben dat wanneer je ze schoonkrabt kraten zichtbaar zijn.
    • De remleidingen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
    • Geen enkel onderdeel van de remmen mag lekkage vertonen.
    • Het remvloeistofpeil in het reservoir mag niet onder het minimum staan.
    • Schokbrekers mogen iets lekken, maar de werking moet aanwezig zijn.
    • De handrem kabel mag niet gescheurd of gebroken zijn ( ook de buiten kabel niet ).
    • De handrem moet op beide wielen werken.
    • Wanneer je een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken, de remvertraging moet uiteraard voldoende zijn, maar dat is zonder remmen testbank of vertragingsmeter niet vast te stellen.
    • De fuseepennen mogen niet meer speling hebben dan 1 mm. Per gedeelte het totaal van allebei mag meer dan 1,5 mm zijn.
    • Stuurkogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm, de stof hoesjes mogen niet lek zijn.
    • De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn, en mogen geen overmatige speling hebben.
    • De veren mogen niet gebroken zijn.
    • De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn, ook niet een heel klein beetje.
     
  2. Handig, echter zij de complete officiele keuringseisen gewoon op de site van het RDW in te zien, en dan weet je zeker dat je de juiste informatie gebruikt
     
  3. Bedankt
    Link van RDW site bijgevoegd
     
  4. verder staat er in het lijstje wel de nodige fouten
    zoals driehoekige reflectoren
    dit moet gewone reflecotren zijn
    voor aanhanger is het verplicht dat ze driehoekig zijn

    verder is vanaf 2001 verplicht voor een 3de remlicht te hebben
    en valt niet meer onder de toegestande verlichting (ivm verplicht)
    voor bedrijfswagens is dit 2012 dus dat komt volgend jaar pas verlicht op elke auto
    en over 3 jaar dus pas bij keuring (bedrijfswagens zijn allemaal diesel vandaar)
    anders was het 4 jaar

    verder rdw heeft inderdaad komplete lijst online staan
    ik krijg alleen de wijzigingen thuis gestuurd

    voor auto's moet je kijken naar alle artikelen die in het begin staan namelijk met
    *.2.*
    bedrijfswagen *.3.*
    aanhanger en vrachtwagen zijn de rest (beide mag ik niet keuren)
     
  5. heb lijstje overgetypt en meer naar focus rijder gekeken beschreven
    en ook geupdate
    veel te algemeen
    zoals gordels elke focus is verplicht alle gordels te hebben

    heb alles zo kort mogelijk gehouden
    als je deze checklist dus afwerkt is hij al bijna 99% erdoor
    als de apk keurmeester wil is hij altijd afkeur ivm bandenspanning nooit goed staat, op werk hebben we meter gehad die 2.5 aangaf terwijl volgens andere meter 3.5 was (deze meter was dus kapot)
    bandenapparaat bij ons staat op 2.8 ongeveer precies 2.5bar
    dit is dus al 0.3bar en zit op de grens

    Onder de motorkap
    • chassisnummer moet duidelik leesbaar zijn, op kentekenpapier staat op waar hij zit.. Daar moet hij dus ook zitten
    • uitlaat moet lektdicht zijn (onder de hitteschild controleren bij de 1.6tdci en verstuiverlekkage is ook afkeur)
    • accu moet stevig vast zitten
    • bedrading moet deugelijk vast zitten
    • motorsteuenen mogen niet gebroken zijn, als het vast zit is het al goed
    • kogels mogen geen grote spelling vertonen (meer dan 1mm) als je stuur meer dan 15graden draait dan moeten de wielen al reageren zo nee afkeur. Hoezen mogen niet gescheurd zijn
    Auto interieur
    • Autogordels moeten deugelijk bevestigd zijn en niet geraffelt zijn. Als gordel aanwezig is moeten ze werken en voldoen aan de apk
    • als de stoel vergrendeld is wanneer je deze aantreft is al goed, verder moet alles duegelijk vast zitten. Ijzere frame mag niet gescheurd/kapot zijn. Stoelkussen wordt niet over gesproken
    • De voorruit mag sterretjes hebben en scheuren. Als er een vertakking aanwezig is mag deze niet boven de cirkel van 1.5cm doorsnee komen, bij indirect gezichtveld zelf 2.5cm. de rand van de ruit wordt niet beoordeeld bij apk 5-10cm om heen ongeveer.
    • controle lampjes van verschillende lampen moeten werken, grootlicht, mistalamp voor en achter, knipperlichten
    • sproeiinstallatie moet werken, komt er straal net boven de ruitenwizzer op de ruit dan is dit al goed.
    • claxon moet werken en 1 tonig zijn
    • speigelglazen mogen niet verweerd zijn
    • buitenspiegels moeten van binnenuit kunnen bediend worden. of je nu een raam open doet of via binnen verstelt is ok
    • voorruitontwasseming moet werken op 1 stand welke maat niet uit zolang er wind tegen de voorruit komt
    • deuren dienen van binnen en buiten te openen en te sluiten
    Milieu

    • auto's die na 31-12-2005 ingevoerd zijn in nederland moeten uitgelezen worden in plaats van emissiecontrole. wanneer geen p-code aanwezig is, is goedkeur. paar p-codes zijn direct afkeur. Bij andere p-codes dient normale emissiecontrole
    • zelf emissiecontrole kun je weinig doen, enige is warme motor en keer bij diesel goed doortrekken zodat alle roet eruit geblazen kan worden, x hoog in toeren komen. wanneer hij niet rookt is kan groot dat het ook goed is
    Verplichte verlichting

    • voor:
      • 2stadlichten
      • 2 dimlichten
      • 2 grootlichten
      • richting aanwijzers voor (ambergeel of wit (allebei wel dezelfde kleur)
    • achter:
      • achterruit
      • 2 remlichten en 3de remicht (na 2001)
      • mistlamp
      • knipperlicht
      • 2 achterlichten
      • richtingaanwijzers achter (ambergeel of rood (allebei dezelfde kleur)
      • 2kentekenlampje
    • glas van de units mag niet het lichtbeeld aantasten, beplakt of beschildert zijn. lamp die gekleurd zijn mag geen wit licht uitstralen (met witpapier ervoor mag je geen wit zien)
    • hoogteregeling moet werken en goed afgeteld auto's hebben 1-1.2% en verplicht is dat tussen de 0.5-4% moet zitten
    • achter 2 reflectoren aanwezig zijn
    Toegestande verlichting
    • 2 mistlampen voor
    • 2 extra stadslichten en 2 extra achterlichten
    • markeerlichten voor en achter beide kanten
    • 2de achterruitlamp
    • 2de mistlamp achter
    • knipperlicht aan zijkant tenzij je de voorste knipperlicht niet zichtbaar is wanneer je aan de achterkant van de wagen vandaan komt (koplamp heeft dan ook een extra bult zitten zodat dit wel aan zijkant zichtbaar is) anders is het verplicht.
    Buiten de auto
    • Trekhaak moet deugelijk vast zitten en de kogel dient minimaal 49mm te zijn nieuw is 50mm.
    • Er mogen op de hele auto geen scherpe delen uit steken.
    • kentekenplaat dient orgineel te zijn dus alles moet aanwezig zijn, duplicaatcode wordt niet beooordeeld.
    • banden mogen niet uitsteken meer dan 30mm
    • wielen en banden dienen goed te zijn
    • banden minimaal 1.6mm profiel en 2.5mm voor advies, geen karkasbreuk/bulten op de band, karkas mag ook niet zichtbaar zijn.
    • bandenspanning moet goed staan mag niet 0.3bar verschillen, juiste bandenspanning staat vaak in de auto en elke meter is afwijkend
    • op dezelfde as moet de banden gelijke afmeting hebben juiste draairichting/oustide-inside goed zitten
    Onder de auto
    • Uitlaat moet deugelijkbevesitgd zijn en van voor tot achter gasdicht zijn, niet gekeken op afwatering gaatje die op de dempers kan zitten.
    • remslangen mogen niet gescheurd vertonen zodat je karkas zichtbaar is, sportremslangen mogen maar is rondom al van ijzer voorzien deze mag niet kapot zijn.
    • remleidingen moeten deugelijk vast zitten en geen kraten vertoen van roestschade nadat roest eraf is gehaald.
    • er mag geen remvloeistof lekkage te zien zijn, remvloeistof niveau moet boven minimum staan. remtrommels hoeven er niet af voor apk maar de remcilinder lekt daar het vaakst, van buiten geen lekkage is dus goedkeur, ook al begint hij binnen licht te lekken
    • handremkabel mag niet gescheurd of gebroken zijn
    • op lichte helling moet de handrem sterk genoeg zijn om auto tot stilstand te houden
    • bij 40km/h remproef, moet auto binnen korte tijd tot stilstand komen. Bij 30km/h moet dus auto met handrem tot stilstand kunnen komen, beide testen mogen niet voor apk maar als je auto in deze gevallen niet scheeftrekt is dit al een goeie teken. Vertraging kun je helaas niet meten, de auto moet stabiel tot stilstand komen
    • De fuseepennen mogen niet meer spelling hebben dan 1mm per gedeelte het totaal van beide mag niet meer dan 1.5mm zin
    • wiellager mogen niet hoorbaar zijn (slinger bij 60 van links naar rechts. geluid is dan goed hoorbaar in een van de 2 bochten) spelling is ook niet toelaatbaar
    • Veren mogen niet gebroken zijn
    • draagarm moet degelijk vast zitten mag niet doorgeroest zijn
    • stabilisator moet goed vast zitten in de rubbers en koppelstangen moeten deugelijk vast zitten, hoes mag niet kapot zijn en spelling wordt op koppelstang niet beschreven.
     
  6. #6 soheilmd, 27 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2011
    Bedankt voor je aanpassing
     
  7. Hoe zit dat met het airbag lampje. Ik heb een ford focus uit 2000, type 1 fase 1, waarbij dit lampje brand. Ik begreep dat ze dan zijn uitgeschakeld. Wordt dit dan een afkeur bij de APK, of alleen een melding ( wat dit ook mag inhouden??)
     
  8. volgens mij mogen er geen waarschuwingslampjes branden ;)
     
  9. Onze Mazda MX5 werd elk jaar gewoon goedgekeurd, ondanks het brandende airbag lampje. Wel een aantekening op het keuringsrapport.
     
  10. zoals gertjan zegt
    melden met apk is dan voldoende

    verder moet rest van de waarschuwingslampjes correct werken
    dus op contact moet abs/esp en motor branden. na starten moeten ze uit zijn
    grootlicht, dimlicht, mistlamp voor, mistlamp achter
    elk van de verlichiting moet branden als je hem hebt aan staan

    over airbag is al jaren het zelfde
    durf niet zo te zeggen uit mijn hoofd maar dacht ra1 was
     
  11. ja is ra1, ra2 is overmatige olielekkage
     
  12. Ik lees niks over remblokken. Deze kunnen toch ook voor afkeur zorgen? Thanks voor de lijst.
     
  13. Remblokken zijn pas afkeur afs ze totaal weg zijn. Ijzer op ijzer dus. Wel kunnen bijna versleten remblokken een adviespunt zijn
     
  14. Waarom wil je sowieso zo rondrijden? En hoe zit het met de werking van je gordelspanners wanneer de airbags niet werken?
     
  15. Een beetje verstandig mens laat het zover niet komen.
     
  16. Airbag

    Omdat ik er nog even voor moet sparen. Sensor vervangen en plaatsen kost meer dan 200 euro. Maar ga het zeker laten maken. Gordels werken nog, laatst nog ervaren :)




     
  17. Met gordelspanners word bedoeld, de patronen die af zouden moeten gaan als je een botsing krijgt, deze zorgen ervoor dat je gordel nog strakker getrokken worden.
    Bij een gewone noodstop slaan de gordels gewoon vast in hun "vergrendeling" is dus geheel wat anders ;)

    Weet dus niet wat de spanners doen op het moment dat de airbags het dus niet doen, volgens mij blijven deze gewoon werken
     
  18. Sensor stuk?
    Ik denk dat er dan vrij weinig gebeurt.
     

Deel Deze Pagina