1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Versnellingspook veer vervangen

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Sandertje, 8 dec 2008.

  1. Graag gedaan! :thumbs:
     
  2. ik had een tijdje terug er ook last van dat hij vanuit de 1e en 2e niet naar het midden sprong.
    Ik dacht meteen aan grote problemen en dure reparaties totdat ik deze topic zag. Ik had meteen alles om de versnellingspook open gemaakt en toen zag ik dus dat het veertje kapot was. Voor een paar euro een nieuwe gehaald, 10 minuutjes werk en hij schakelde weer zoals het hoort.

    Bedankt voor de duidelijke foto's en uitleg, ik heb er veel aan gehad.:thumbs:
     
  3. Aloha,
    ik heb hetzelfde probleem.
    Maakt het wat uit in welke versnelling de bak staat tijdens het monteren?
    Of gewoon in de vrij?

    Laat even iets weten aub.
    Bvd Bert
     
  4. ik had hem in zijn 3 gezet volgens mij en toen het veertje vervangen. Het is al weer een tijdje geleden dat ik het gedaan heb. Volgens mij maakt het verder niet uit in welke versnelling je hem doet, maar ik heb er verder niet veel verstand van.
     
  5. Ik had hem in z'n vrij ;)
     
  6. ik heb m in zowiet iedere versnelling gehad , die pook zit alleen maar in de weg
     
  7. Ffe een oud topic wakkerschoppen.

    Ik ben toch zo verschrikkelijk blij met dit forum en alle kennis wat hier zit.

    Bij mij dus ook een "dode" versnellingspook waar geen veerdruk meer op zat. Ik zag al mijn eindejaarsuitkering naar Ford gaan......
    Dit topic erbij gepakt, en gekeken of bij mij ook de veer gebroken was.
    Dit bleek dus niet het geval.
    Bij mij was een plastic pen op de afdekplaat, die tussen de veer zit, afgebroken.
    De veer zelf was nog intact.
    Een nieuwe afdekplaat besteld en ook gelijk een nieuwe veer, en deze 5 minuten geleden ingebouwd.
    Ik heb weer een Fully Functional Focus :cheer:

    Bedankt voor de tips :thumbs:
     
  8. Zo het heeft me wat moeite en veel gescheld gekost maar uiteindelijk was het goed te doen dit klusje.
     
  9. #29 reks, 23 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2012
    via google hier terecht gekomen pak hem beet 2 jaar geleden en nu de link weer tevoorschijn gehaald van dit forum.
    pook veerde ook niet meer en ben toen op deze post uitgekomen.
    zeer duidlijke foto's,kompliment.
    ik zag dus ook dat mijn veer (die ik anders nooit had weten te vinden) niet kapot was alleen zag ik een breukvlakje op mijn afdekplaatje.
    was een nokje afgebroken waar het rechte gedeelte van de veer in moet vallen.
    bedankt!!:D

    even een update.
    vandaag plaatje binnen bij de ford...waren maar 2 dealers in nederland die hem op voorraad hadden.
    kosten waren 60 € voor dat plaatje en een nieuwe veer.
    chefmonteur zei dat het geregeld voorkwam dat de veer brak.
    heb dus mooi zelf alles op kunne lossen!
     
  10. Hier hetzelfde probleem. Grootste truc is het kortere staafje achter de ronde nok van het afdekplaatje prutsen. Bedankt!
     
  11. Bedankt voor de duidelijke foto's! Denk dat ik met t zelfde probleem zit. Kun je ook aan de veer zien als t afdekkapje er nog op zit of deze gebroken is?? Ben niet zo'n held met demonteren.. Is niet fijn schakelen ipv 3 naar 5 of erger naar 1...
     
  12. Of het de veer is of dat nokje waar hij achter zit,dat bovenste plaatje moet er dan toch af dan....
     
  13. Hallo Allemaal,

    Bij toeval kwam in op dit topic terrecht.

    Ik had een paar dagen geleden al via dit forum de vraag gesteld waarom ik
    geen weerstand naar links had.
    Waarschijnlijk is het dit dus.
    Maar waardoor het mij opviel was dat hij tijdens het schakelen van 2 naar 3 tussen de
    1e en 3e versnelling bleef haken. Dan beweeg ik hem iets verder naar rechts en schuift
    hij zo in zijn 3.
    Kwam dit bij jullie ook zo voor?
     
  14. Opgelost

    Iedereen bedankt voor de informatie.
    Bij mij was het ook het veertje. Schakelt nu weer heerlijk!
     
  15. Heb het hele mechanisme gewoon compleet vervangen, even de moertjes van de console losmaken en de 2 koppelingen en bevestigingen daarna van de buitenzijde schakelkabels los maken en het geheel vervangen door een goede van de sloop, was 15 minuten werk!

    Had het geluk dat er een Focus met heel weinig km op de sloop stond met motorschade, dus even snel uit gebouwd (10 min) en koste me 10,- euro handje contantje en gepiept!

    Schakelt nu fantastisch soepel en strak en niet meer zoeken naar de versnelling, super!

    Groet!
     
  16. Dat kan natuurlijk ook
     
  17. #38 Ricardo1983, 14 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2016
    Ik heb ook een nieuwe veer geplaatst, maar helaas na 100km weer een probleem.
    het dopje wat op 1 van de kogels zit (voorste), schiet half los, en blijft daardoor steken achter de plastic behuizing.
    hierdoor schakelt de auto niet in z'n 5e en achteruit versnelling.

    iemand hier een oplossing voor?


    opgelost...
    ik had per ongeluk dat dopje achter het mechanisme geplaatst(omdat ik dacht hem er ook achter vandaan gehaald te hebben).
    blijkbaar was hij dus daar heen geschoten met demonteren.
    nu terug geplaatst in het gat, en nu doet die het weer ;)
     
  18. Bij mij gaat de pook vanaf de versnelling 1-2 niet van zelf terug naar het midden maar wel van uit de 5-achteruit.
    Is dan de kans dat de veer kapot is?
     
  19. Gewoon ff die drie boutjes los en onder plaatje kijken.
    Vrij makkelijk te zien.
     

Deel Deze Pagina